گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت یک ماه از مناقشه تعیین نرخ پایه شیر خام و لبنیات و برگزاری نشست‌های بی‌نتیجه مسئولان و تولید‌کنندگان، در جدید‌ترین اقدام، استانداری تهران از ضرب‌الاجل دولت به صنایع لبنی برای کاهش قیمت‌ها تا روز شنبه خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با بیان اینکه استانداری در حال پیگیری موضوع تعیین قیمت شیر خام و فراورده‌های لبنی است، در مورد احتمال توافق بر سر نرخ شیر خام به خبرنگار ما گفت: دولت رفع هر چه سریع‌تر این مشکل را در دستور کار قرار داده و دیگر موضوع توافق برای تعیین نرخ شیر و لبنیات مطرح نیست.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با بیان اینکه در نشست روز سه‌شنبه هفته جاری با کارخانه‌های لبنی هزینه تمام شده لبنیات را بررسی و به این جمع‌بندی رسیدیم که افزایش قیمت‌های اخیر ضرورتی نداشته و غیرقانونی است، افزود: مقرر شده تا از شنبه هفته آینده شرکت‌های لبنی قیمت‌ لبنیات را به نرخ سال 90 برگردانند. همچنین نرخ شیر خام نیز همان نرخ پایه 630 تومانی قبلی بوده و با هر گونه تخلف در عرضه شیر خام و لبنیات به‌شدت برخورد خواهد شد.

کاهش شدید ظرفیت تولید

این در حالی است که رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با اشاره به افزایش قیمت تمام شده تولید فراورده‌های لبنی به‌ویژه گرانی و کمبود شیر خام از تعطیلی 150 کارخانه لبنی طی یک ماه گذشته و کاهش شدید ظرفیت تولید کارخانه‌ها خبر داد و به خبرنگار ما گفت: در هفته جاری هیچ نشستی با استانداری در زمینه بررسی قیمت تمام شده شیر و لبنیات نداشته‌ایم‌ و حتی آنالیز قیمتی هم از اتحادیه نخواسته‌اند. با این روند هر گونه تصمیم‌گیری بدون حضور دست‌اندرکاران تولید فاقد پشتوانه کارشناسی بوده و این امر موجب خواهد شد تا روز به روز تعداد کارخانه‌های لبنی تعطیل شده، افزایش یابد.

محمد رضا اسماعیلی با بیان اینکه تثبیت دستوری قیمت‌ها و الزام کارخانه‌های لبنی به کاهش قیمت فاقد وجاهت قانونی و ضمانت اجرایی لازم است افزود: علاوه بر کمبود نقدینگی، افزایش قیمت مواد پتروشیمی، نرخ دستمزد و تورم سالانه، کمبود و افزایش نرخ شیر خام و تثبیت دستوری قیمت‌ فراورده‌های لبنی موجب تعطیلی 150 شرکت تولیدی لبنیات در سراسر کشور و کاهش شدید تولید این محصولات شده به‌نحوی که کارخانه‌ای که قبلا با 100 تن تولید فعالیت می‌کرد اکنون تنها 10 تن تولید دارد.

اسماعیلی با اشاره به نرخ سود17 درصدی معقول گفت: شرکت‌های لبنی خواستار عرضه نهاده‌های تولید به قیمت‌های قبلی و درنظر گرفتن سود 12 درصدی به جای 17 درصد هستند تا قیمت‌ها را به قیمت‌های سال 90 بازگردانند.اما نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تعطیلی 150 کارخانه لبنی طی یک ماه گذشته و کاهش شدید میزان تولید لبنیات به‌دلیل افزایش قیمت و کاهش عرضه شیر خام را رد کرد و گفت: این اخبار جو‌سازی‌هایی است که توسط برخی افراد صورت می‌گیرد.

کد خبر 168838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز