همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت که طرح دوفوریتی اصلاح مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.

فارس نوشت: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نظر شورای نگهبان در مورد طرح دوفوریتی اصلاح مواد 196 و 197 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان تبصره 2 ماده 197 آیین نامه داخلی مغایر با اصل 88 قانون اساسی و بند 2 اصل 89 قانون اساسی شناخته شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس چنانچه تعداد سئوالات از رئیس جمهور به عدد 6 رسیده و آن سئوالات به قوه قضائیه ارجاع شود به صورت اتوماتیک سئوالات تبدیل به استیضاح از رئیس جمهور می‌شود.

بر اساس اصل 88 قانون اساسی شرط سوال از رئیس‌جمهور در مجلس طرح سئوال از سوی حداقل یک چهارم نمایندگان است و مهلت یک ماهه برای پاسخ دادن رئیس‌جمهور هم در نظر گرفته شده است.

همچنین بر اساس بند 2 اصل 89 قانون اساسی در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد.

در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد.

کد خبر 168824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز