جیم هیل - ترجمه - محمد یاشار افخمی: در آینده نزدیک، روش‌های مختلف تفریح و سرگرمی، به جای اینکه منتظر باشند تا ما کشفشان کنیم، خودشان سراغ ما می‌آیند. تبلیغات اختصاصی و نمایشگرهای سه‌بعدی و پیچیده‌ای که در فیلم «گزارش اقلیت» دیده‌اید، به حقیقت روزمره تبدیل خواهند شد.

تلویزیون های هوشمند

در آینده نزدیک، روش‌های مختلف تفریح و سرگرمی، به جای اینکه منتظر باشند تا ما کشفشان کنیم، خودشان سراغ ما می‌آیند. تبلیغات اختصاصی و نمایشگرهای سه‌بعدی و پیچیده‌ای که در فیلم «گزارش اقلیت» دیده‌اید، به حقیقت روزمره تبدیل خواهند شد.

در طول تاریخ، زمانی بهتر از این برای در خانه ماندن و بیرون نرفتن وجود نداشته. درحال‌حاضر شرایط به نوعی است که همه ما ترجیح می‌دهیم، تا جای ممکن از خانه خارج نشویم و بیشتر در خانه بمانیم و خودمان را با کنسول‌های بازی و سینمای خانگی سرگرم کنیم.

با پیشرفت‌های ناگهانی تکنولوژی در چند سال گذشته، عرضه تلویزیون‌های سه‌بعدی با قیمت معقول و کیفیت خوب به بازار همزمان با پر شاخ و برگ شدن عرصه مولتی‌مدیا و افت قیمت تکنولوژی بلو- رِی، همه و همه دست به دست هم داده‌اند، تا عاشقان سینه‌چاک تخمه و پفک و فیلم سینمایی، با بالاترین کیفیت قابل تصور و با امکانات جانبی باورنکردنی از لم دادن روی کاناپه و تختخواب‌شان لذت ببرند و دیگر هیچ‌وقت از جایشان تکان نخورند. ولی وقتی می‌گوییم از خانه خارج نشویم، نباید این تصور غلط در ذهنمان شکل بگیرد که قرار است از دنیای خارج از خانه جدا شویم و با دوستان و عزیزانمان قطع رابطه کنیم.

براساس مصاحبه‌هایی که ماهنامه وایرد با کارشناسان متخصص در مورد پیش‌بینی تکنولوژی‌های آینده داشته، شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای هوشمند و بازی‌های مجازی گروهی، در حال رسیدن به سطح تازه‌ای از هوشمندی و کارآمدی برای ایجاد ارتباط با جامعه از محیط خانه هستند.

جهش کیفیت

ما افتخار این را داریم که در دورانی زندگی کنیم، که شاهد جهش عظیم تکنولوژی از کیفیت تصویر با جزئیات و شفافیت معمولی، به تصویری با جزئیات بالا یا همان (HD) باشیم. ولی این جهش ضربه شدیدی به صنعت تولید تلویزیون زد و توجیهی برای تولید‌کنندگان ایجاد کرد که از طریق تغییر دادن نوع توزیع محصولات مولتی‌مدیا، ما مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار بدهند و مجبور به خریدن تلویزیون‌های جدید HDTV کنند.

تا اواخر سال 2014 بیش از 99‌درصد منازل آمریکایی مجهز به سیستم دریافت و پخش برنامه‌های روی آنتن شبکه‌های HD می‌شوند، ولی حالا که همه به HD مجهز شده‌اند، شرکت‌های تولید‌کننده ژاپنی خبر از جهش عظیم دیگری می‌دهند، جهش به Super HD. در آخرین نمایشگاه بین‌المللی قطعات الکترونیک که در برلین برگزار شد، هر دو شرکت توشیبا و شارپ تلویزیون‌های جدید خود را با کیفیت تصویر 4K بر 2K یعنی چهار برابر کیفیت تصویر HD به نمایش گذاشتند.

ولی آیا واقعا ما به کیفیت تصویر بالاتر احتیاج داریم؟ پاول مولینوکس، مدیر بخش هماهنگی برنامه شرکت شارپ می‌گوید: «ما انتظار داریم برای نمایشگاه IFA سال بعد، تلویزیون‌های باکیفیت تصویر 4K بر 2K مجهز به نرم‌افزارهای هوشمند ارائه بدهیم و از کیفیت اضافه تصویر برای ایجاد حس برجستگی و عمق میدان بیشتر در تصویر استفاده کنیم. شکی نیست که این تکنولوژی نمونه‌ای بارز از آینده تلویزیون است.»

سیستم‌های سه‌بعدی

در سیستم سه‌بعدی فعال، نمایشگر که می‌تواند تلویزیون یا پروژکتور باشد، در هر ثانیه بیست‌وچهار فریم تصویر را با هدف‌گیری خیلی دقیقی به صورت جداگانه به دو چشم می‌فرستد و نیاز به عینک خاصی دارد که با استفاده از باتری ترتیب دریافت تصاویر را برای چشم چپ و راست تنظیم می‌کند، ولی هزینه‌های ساخت تلویزیون‌ها و عینک‌های سه‌بعدی فعال چنان سرسام‌آور است که تا وقتی شرکت‌های تولید‌کننده موفق به پیدا کردن راهی برای کم کردن هزینه‌ها نشوند، عملا این سیستم قابلیت تولید انبوه را نخواهد داشت.

در سیستم سه‌بعدی غیر‌فعال، نمایشگر یک تصویر واحد را نمایش می‌دهد و این عینک مخصوص است که با داشتن فیلتر پولاریزه عمودی روی شیشه یک چشم و فیلتر پولاریزه افقی روی شیشه چشم دیگر، دو لایه تصویر را از هم تفکیک کرده و به صورت سه‌بعدی نمایش می‌دهد. بیشتر شرکت‌های تولید‌کننده درحال‌حاضر مشغول تولید سیستم غیر‌فعال هستند، که هنوز با بالا بودن قیمت عینک‌ها مواجه است.

هر عینک حدودا 100 یورو خرج برمی‌دارد هر چند ال‌جی امسال لقب قهرمان تولیدات سه‌بعدی را از آن خود کرد و عینک‌های غیرفعال جدیدش را با قیمت ناچیز حدودا 1 یورو به نمایش گذاشت. اما نکته مهم این بود که این عینک‌ها از نظر شفافیت و اندازه تصویر نسبت به نمونه‌های گرانقیمت ضعیف‌تر شده‌اند.

دریچه سه‌بعدی جدید

وقتی توشیبا از یک تلویزیون سه‌بعدی فعال هوشمند بدون نیاز به عینک پرده‌برداری کرد و دریچه‌ای رو به آینده پیش چشمان ما گشوده شد. این تلویزیون 55 اینچی، اولین تلویزیون سه‌بعدی بدون نیاز به عینک در جهان است. گلن زانونی مدیر بازاریابی محصول توشیبای انگلیس، معتقد است که این همان تکنولوژی جادویی و جذابیست که همه ما سال‌ها در انتظارش بودیم.

او می‌گوید: «تلویزیون سه‌بعدی بدون نیاز به عینک به بینندگان این امکان را می‌دهد که بدون به چشم زدن عینک و با حالتی خیلی طبیعی‌تر از تماشای تصاویر سه‌بعدی لذت ببرند. خیلی تلاش کردیم که تلویزیون سه‌بعدی بدون عینک ما، به راحتی تلویزیون‌های معمولی دو بعدی قابل استفاده باشد. برای رسیدن به این هدف، در سری تلویزیون‌های ZL2، سیستم هوشمند تشخیص و تعقیب صورت جدیدی را نصب کرده‌ایم، تلویزیون به صورت اتوماتیک بهترین تصویر سه‌بعدی را با توجه به زاویه دید هر یک از تماشاگران نمایش می‌دهد.»

ولی جنس مخصوص شیشه سطح نمایش و پردازش‌های پیچیده و سنگین نرم‌افزاری، باعث شده که قیمت پایه این تلویزیون‌ها خیلی بالا باشد و فقط افراد متمول و عاشقان سینه چاک سه‌بعدی حاضر به خریدن آن خواهند بود. به‌هرحال شکی در این موضوع نیست که همه ما خواهان تماشای تصاویر سه‌بعدی بدون نیاز به عینک هستیم.

پیش به سوی هوشمند شدن

در حالی که جنگ بین سیستم‌های مختلف سه‌بعدی ادامه دارد، تلویزیون‌های هوشمند سیاست‌ها و خط مشی‌های جالب‌تری را در پیش گرفته‌اند. واژه تلویزیون هوشمند معنای تعریف شده و دقیقی ندارد، ولی با تعریف کنونی، تلویزیون هوشمند به تلویزیونی گفته می‌شود که ارتباط مستقل اینترنتی و توانایی دریافت و استفاده از نرم‌افزارهای جانبی مختلف را دارا باشد، درست به همان حالتی که روی تلفن همراه و کامپیوتر شخصی این توانایی وجود دارد. با توجه به اهمیت بالای نرم‌افزار‌های جانبی در نبرد تلفن‌های هوشمند بین شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل و مایکروسافت، خیلی عجیب نیست که رقابتی مشابه در تلویزیون‌های هوشمند ایجاد شده است.

سامسونگ امسال هم بالاترین رکورد فروش محصولات صوتی و تصویری را در بین همه تولید‌کنندگان به خود اختصاص داد، در ضمن بیشترین تعداد نرم‌افزار جانبی را هم ارائه می‌دهد. در زمان اعلام خبر راه‌اندازی سیستم یکپارچه هوشمند، این نرم‌افزارهای جانبی به صورت مجانی در اختیار مشتریان قرار گرفتند و تعداد زیادی از آنها نسخه محدود بودند (نسخه محدود یعنی در آینده نسخه به‌روزشده‌ای از آن نرم‌افزار تولید نخواهد شد)، ولی بعضی از نرم‌افزار‌های جانبی که بیشتر محصولات شرکت‌های خصوصی مانند Skype، You Tube،iPlayer و LoveFilm بودند، بازه گسترده‌ای از امکانات مختلف را با توانایی به‌روز‌رسانی در آینده ارائه می‌دادند.

همه جا تلویزیون

با توجه به اینکه کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند دسترسی به تلویزیون شخصی را آسان کرده‌اند، بازار تبلیغات و فروش محصولات مختلف روی این دستگاه‌ها شدیدا گرم شده. دانلود کردن یک اپیزود موردعلاقه‌تان یا خریدن بازی نرم‌افزاری جدیدی که تا حالا بازی نکرده‌اید، در‌حالی‌که داخل ایستگاه مترو نشسته‌اید و در انتظار رسیدن قطار بعدی حوصله‌تان سر رفته، بیشتر جذابیت دارد.

با وجود اینکه صفحه نمایشگر تلفن همراه ممکن است برای تماشای فیلم زیاد مناسب نباشند، ولی درحال‌حاضر شاهد گرایش روزمره مصرف‌کنندگان به سمت کامپیوتر‌های شخصی قابل حمل، یا همان تبلت‌ها و عرضه نمونه‌های مختلفی از تبلت‌ها با نمایشگرهای بزرگ و کوچک هستیم. مهم‌ترین خاصیت مشترک بین تمام نمونه‌ها، کیفیت و شفافیت فوق‌العاده بالای صفحه نمایش آنهاست. این دستگاه‌ها مخصوصا برای تماشای فیلم در حال حرکت، طراحی و تولید شده‌اند.

پیش‌بینی

در آینده نه‌چندان دور، به جای اینکه ما به دنبال راه‌های مختلف سرگرمی بگردیم، تفریح و سرگرمی خود به سراغ ما می‌آید. اطلاعات و فایل‌های خاصی که بر اساس سلیقه و وضعیت روحی و روانی ما توسط نرم افزارهای فوق هوشمند انتخاب شده، در انتظار فرستاده شدن به ابزار نمایش دلخواه ما لحظه‌شماری می‌کنند و این سبک زندگی فقط به فضای داخل منازل هم ختم نمی‌شود، شبکه‌های ارتباط جمعی راه خود را به تلفن‌های همراه و کامپیوترهای شخصی قابل حمل هم باز می‌کنند. حالا که بیشتر محصولات الکترونیکی قابل حمل به نمایشگرهای HD و حتی جدید سه‌بعدی مجهز شده‌اند. می‌توانیم هرچیزی را، در هر زمان، در هر جا و روی هر دستگاهی که دلمان می‌خواهد تماشا کنیم و از لحظه‌لحظه زندگی آن‌طور که باید لذت ببریم.

بیماری سه‌بعدی

می‌شود جیمز کامرون فیلمساز مشهور هالیوودی را مقصر و مسؤول اصلی این اعتیاد و بیماری سه‌بعدی‌سازی دانست. تکنولوژی جذاب و هیجان‌انگیزی که زمانی مختص بازی‌های کامپیوتری گرانقیمت و خاص بود، با ساخت فیلم سینمایی سه‌بعدی آوتار (Avatar) تبدیل به بازیچه‌ای همگانی شد. تعجبی ندارد که همه سینماهای سطح آمریکا به سیستم پخش سه‌بعدی مجهز شدند، چیزی که تعجب‌برانگیز بود سرعت عجیب شرکت‌های تولید‌کننده سینمای خانگی، در نصب و راه‌اندازی آسان و کم‌خرج تکنولوژی سه‌بعدی در خانه‌ها بود.

یکی از پیش‌بینی‌های درست و موفقیت‌آمیز شاخه پلی‌استیشن شرکت سونی، طراحی و نصب منبع تبدیل سه‌بعدی در تلویزیون‌های از پیش تولید شده بود که بعدا با نصب نرم‌افزار به‌روز‌رسانی سه‌بعدی در یک چشم به هم زدن تمام پلی استیشن‌های دنیا مجهز به تکنولوژی سه‌بعدی‌سازی شدند.

شایعاتی که راجع به بازپخش فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی به صورت سه‌بعدی به راه افتاده بود، بالاخره تمام شد و ما با این موضوع کنار آمدیم که «در بارانداز» را هیچ‌وقت به صورت سه‌بعدی نخواهیم دید. ولی تکنولوژی سه‌بعدی‌سازی دیگر جای خودش را در بین طرفداران باز کرده و خیال ندارد جایی برود.

تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی

دیوید مِرسِر آینده‌نگر، عضو هیات آنالیز‌کنندگان استراتژی پیشرفت، معتقد است که هویت تلویزیون‌های هوشمند می‌تواند از نرم‌افزار مداری به سمت شخصی‌سازی برود: «سیستم رسانه یکپارچه، مردم می‌توانند هر فیلمی را که می‌خواهند، در هر زمان و هر مکانی که تماشا کنند. علاوه بر ارائه کردن اطلاعات و امکانات جانبی فوق‌العاده، شبکه‌های اجتماعی سلایق شما را بر اساس فیلم‌هایی که می‌بینید محاسبه می‌کند و به شما فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی تلویزیونی و تصاویر کوتاه از YouTube که با سلیقه‌تان جور در بیاید را پیشنهاد می‌کنند و پس از انتخاب برنامه مورد نظر آن را به هر دستگاهی که شما مایل باشید، می‌فرستند.»

تماشاگران جوان‌تر علاقه خاصی به تماشای فیلم و سریال روی کامپیوتر شخصی و تلفن همراهشان را دارند، به معنای دیگر همان دستگاه‌هایی که برای دسترسی به ای‌میل‌شان و رسیدگی به صفحه شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اطلاعات موجود در صفحات شخصی می‌تواند به درخواست کاربر، برای شخصی‌سازی تجربه کاربری تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد، به‌طوری‌که اطلاعات موجود در صفحه تلویزیون، تماما متشکل از اطلاعات و مواردی است که هر شخص برای خودش تنظیم می‌کند. فراهم کردن تجربه کاربری خصوصی و برنامه‌ریزی‌شده، فواید زیادی به همراه دارد.

به جای اینکه نیمی از وقتمان را در حال جست‌وجو کردن فایل موردنیازمان تلف کنیم، فایل‌ها و نرم‌افزارها سراغ شما می‌آیند و از پیش آماده استفاده شده و برای فرستاده شدن به دستگاه مورد نظر شما منتظر فرمان می‌مانند. در چنین وضعیتی تبلیغات هم بازار گرمی در تلویزیون‌های هوشمند پیدا خواهد کرد.

پایان دنیای دیسک

لحظه‌شماری و انتظار برای رسیدن دیسک دی‌وی‌دی فیلم جدید شرکت‌های فیلمسازی معروف، یا پخش قسمت بعدی سریال مورد علاقه‌مان از شبکه‌های تلویزیونی، از جمله کارهایی است که در آینده نزدیک نیازی به انجامشان نخواهیم داشت. فروش فیلم‌های بلو-ری در اروپا چنان پیشرفتی داشته که‌درصد فروش بلو-ری را تا 95 و فروش دی‌وی‌دی را تا 5‌ درصد پایین آورده و به‌زودی برای همیشه منسوخ خواهد شد. به‌طورکلی از سال 2011، با پیشرفت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یکپارچه، دانلود و تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن، باعث افت فروش سالانه دیسک‌های دی‌وی‌دی حدود 6‌درصد شده.

همشهری دانستنیها دیجیتال

کد خبر 168721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز