گروه اقتصادی - محمد رضایی: کمیسیون تلفیق بودجه 91 به‌منظور بررسی 5 سناریوی قیمتی درباره نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال‌جاری تشکیل جلسه می‌دهد.

به گفته نمایندگان قرار است در این جلسه بحث تثبیت یا افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به گزارش همشهری، مخبر کمیسیون تلفیق با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: تا‌کنون رقم دقیقی در ارتباط با قانون مذکور تعیین نشده و تمام مباحث بستگی به جلسات امروز نمایندگان دارد. محمدمهدی مفتح تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، لایحه بودجه تا 17 اردیبهشت برای ارائه در صحن علنی مجلس آماده خواهد شد.

2 سناریوی دولت

براساس طرح‌های ارائه شده از سوی نمایندگان دولت، قوه مجریه ابتدا در نظر داشت 130 هزار میلیارد تومان از محل آزادسازی قیمت‌ها در سال‌جاری درآمد کسب کند اما پس از مخالفت نمایندگان مردم با این پیشنهاد، طرح 100هزار میلیارد تومانی دولت در محضر قوه مقننه رونمایی شد اما چانه زنی‌ها بر سر این طرح هم به در بسته خورد.

3 سناریوی مجلس

اما عباسعلی نورا بحث‌های مطرح در مجلس را در 3 سناریو قابل تفکیک می‌داند. البته به گفته او تا‌کنون هیچ طرحی به‌طور رسمی از سوی نهاد حقوقی مجلس اعلام نشده و سناریوهای فعلی صرفا بحث‌های مطرح شده از سوی نمایندگان است که طرفدارانی هم در قوه مقننه دارد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: براساس سناریوی اول اجازه کسب 75 هزار میلیارد تومان درآمد به دولت داده خواهد شد اما رقم یارانه‌های نقدی نسبت به سال گذشته تفاوتی نخواهد کرد. نورا خاطرنشان کرد: بر این اساس درآمد مازاد بر رقم مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقدی، به حمایت از تولید و تقویت پوشش‌های تأمین اجتماعی اختصاص داده خواهد شد. به گفته او در این طرح قرار بر این است که تمام افراد جامعه از یارانه نقدی یکسانی برخوردار باشند.

نورا ادامه داد: پیشنهاد دیگر مطرح در مجلس، تداوم روند سال گذشته است که براساس آن 80 درصد از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها به‌صورت نقدی بین مردم توزیع شود و 20 درصد هم به حمایت از تولیدات اختصاص یابد. به گفته او، در این پیشنهاد هم رقم 75 هزار میلیارد تومان به‌عنوان درآمد دولت از محل اجرای این قانون پیش‌بینی شده است.در این سناریو هم خبری از افزایش یارانه‌های نقدی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: پیشنهاد دیگر بر این اساس است که مجوز کسب 75 هزار میلیارد تومان به دولت داده شود اما یارانه‌ها دقیقا براساس مر قانون به بخش‌های مختلف اختصاص بیابد. به این ترتیب50 درصد از این مبلغ به‌صورت نقدی،20 درصد به دولت و 30 درصد هم به حمایت از تولیدات داده شود. به‌گفته او بر این اساس هم امکان فراتر رفتن رقم یارانه‌های نقدی به سطحی بالاتر از44 هزار و 500 تومان وجود نخواهد داشت.

کد خبر 168667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز