چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل: اظهارات مایک مک‌کونل، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا که نوسازی ساختار ارتش چین را به منزله تلاش پکن برای دستیابی به موازنه نظامی با آمریکا و تهدیدی بالقوه علیه واشنگتن توصیف کرده به عامل تنش‌زای جدیدی در روابط جمهوری خلق چین و ایالات متحده تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوئل با حضور در کمیته نیروهای مسلح سنا تصریح کرد چین به دلیل تقویت توان موشکی خود و حرکت در راستای نوسازی ساختار ارتش این کشور تهدیدی بالقوه علیه ایالات متحده است.

آنچه مک کوئل گفت به نوعی به اظهارنظر اخیر دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده پیرامون افزایش توان نظامی چین و هزینه‌های نظامی این کشور شباهت داشت.

چنی که هفته گذشته به ژاپن، استرالیا و چند کشور خاورمیانه سفر کرد در توقف سه روزه خود در استرالیا از برنامه‌های نظامی چین انتقاد کرد و پیگیری طرح نوسازی ساختار ارتش خلق چین را با سیاست اعلام شده پکن که تاکید دارد مترصد تبدیل شدن به قدرتی جهانی از طریق راهکارهای صلح‌آمیز است در تناقض توصیف کرد.

آنچه چنی را به چنین موضع‌گیری‌ای واداشت آزمایش اولین موشک ضدماهواره چین بود. ارتش چین با این آزمایش موفقیت‌آمیز که در آن یکی از ماهواره‌های قدیمی و از رده خارج شده این کشور  در مدار زمین هدف قرار گرفت به   باشگاه کشورهای برخوردار از توان تهاجمی علیه ماهواره‌های در حال گردش در مدار زمین متشکل از ایالات متحده و روسیه پیوست.

ون جیابائو، نخست‌وزیر چین نخستین مقام این کشور بود که به ادعاهای چنی در مورد گسترش توان نظامی چین پاسخ داد. او روز گذشته با تاکید بر این که کشورش برای هیچ کشور دیگری تهدید محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد روند نوسازی ارتش این کشور به شکل صلح‌آمیز پیگیری می‌شود.

سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا بودجه نظامی سالانه چین را بین 80 تا 115 میلیارد دلار برآورد می‌کند که حتی با بودجه نظامی ژاپن  که جمعیت و وسعتی کمتر از چین دارد نیز قابل قیاس نیست.

به اعتقاد کارشناسان نظامی ایالات‌متحده هدف چین از تقویت توان نظامی این کشور کسب آمادگی لازم برای رویارویی با بحران‌های احتمالی در تنگه تایوان در صورت اعلام استقلال این جزیره است که پکن آن را بخشی لاینفک از قلمرو خود تلقی می‌کند.

کد خبر 16862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز