گروه سیاسی: درحالی که قرار است معاونین وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت و آلمان امروز از طریق ویدیوکنفرانس گفتگوهای خود را درباره چگونگی رفتار آتی خود با ایران ادامه ‌دهند

 تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس با حمایت از افزایش تحریم‌ها بر ضد ایران تأکیدکرد: چنانچه کشورهای عضو 1+5 آماده اتخاذ اقدامات شدیدتری برای تحریم‌ ایران باشند احتمال اینکه به نتیجه مورد نظر خود دست‌یابند بیشتر خواهد بود.
بلر که در جریان کنفرانسی خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشرکرد در پاسخ به این سئوال که آیا اقدام نظامی‌برضدایران درنظرگرفته شده است یا نه، گفت: مردم خواهان راه‌حلی سیاسی و دیپلماتیک برای این مسئله هستند.

نخست وزیر انگلیس علاوه برآن از سران کشورهای جهان خواست در زمینه ایران متحد باشند.

شکست اطلاعاتی

سخنان بلر درحالی مطرح می‌شود که تحلیل‌گران شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به اینکه این کشور درباره برنامه هسته ای ایران از طریق هواپیماهای جاسوسی و همچنین اطلاعات به دست آمده از دانشمندان و دانشگاهیان ایرانی که به خارج سفر می کنند و یا به خارج از ایران دسترسی دارند و همچنین بازرسان آژانس اطلاعاتی را کسب می کند تصریح می کنند: تردیدهای جدی برای موثق بودن اطلاعات آمریکا درباره ایران وجود دارد.

لیونل بینر از تحلیلگران این شورا تصریح کرد: کارشناسان هسته ای می گویند که هیچ مدرک غیرقابل انکاری مبنی بر اینکه ایران در حال توسعه برنامه غنی سازی مخفیانه با اهداف نظامی است، وجود ندارد و اکثر اطلاعات تصویری و ماهواره ای تصاویر ناقصی از اقدامات ایران ترسیم می‌کنند.

مخالفت با حمله

در همین‌حال ژنرال پیتر پیس، رئیس‌ستادمشترک ارتش آمریکا در کنگره این کشور در پاسخ به سئوالی درباره گزارشهایی مبنی بر آمادگی ارتش آمریکا برای به‌راه انداختن حملات هوایی علیه ایران قاطعانه اعلام کرد که کشورش درصدد دست زدن به حمله علیه ایران نیست.

ژان باپتیست ماتی، سخنگوی وزارت خارجه‌ فرانسه تاکید کرد: توسل به زور برای حل مسئله‌ هسته‌ای ایران غیرقابل تصور و غیرقابل قبول است.

همچنین وزیرخارجه‌روسیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به استفاده ازگزینه‌ نظامی‌برای حل مسئله‌ هسته‌ای ایران و تاکید براینکه باید از اتخاذ چنین‌گزینه‌ای جلوگیری کرد گفت: تلاش‌های احتمالی واشنگتن در جهت حمله به اهدافی در ایران بی آتیه است.

در عین حال سرگئی لاوروف مشکل تامین مالی ساخت نیروگاه اتمی‌بوشهررا تنها دارای جنبه فنی دانست.

واسیلی لیخاچف، عضو شورای فدراسیون روسیه و معاون کمیته امور بین‌المللی شورای این کشور هم با تصریح به اینکه ایران باید در آینده نیز روسیه را به عنوان متحد تلقی کند افزود: این امر بدان معنی نیست که روسیه می‌خواهد استقلال انرژی ایران را محدود کند، ولی روسیه به فکر حمایت از امنیت بین‌المللی است و به همین دلیل روابط و تماس با دیگر اعضای شورای امنیت را نیز باید تقویت کند.

اعمال تحریم‌های شورای اروپا

این درحالیست که شورای وزیران اتحادیه اروپا تدابیر محدود کننده در رابطه با ایران براساس قطعنامه 1737 شورای امنیت را تاییدکرد.

همچنین شورای وزیران تصمیم گرفت که حساب‌های اشخاص حقیقی و سازمان‌هایی که از سوی شورای امنیت و کمیته امورتحریم‌های سازمان ملل نام برده شده‌اند و دیگر اشخاص و یا سازمان‌هایی که به طور مستقیم با برنامه هسته‌ای و یا طراحی سیستم‌های موشکی در ایران مرتبطند را مسدود کرده و از ورود آنها به کشورهای عضو این اتحادیه جلوگیری کند.

در این گزارش همچنین آموزش اتباع ایرانی دررشته‌هایی‌که ممکن است به تولید سلاح هسته‌ای کمک نماید نیز ممنوع اعلام شده است.

کد خبر 16855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز