یزد- محمد خادمی: سال 1335 به‌دلیل قدمت صنعت نساجی در یزد نخستین هنرستان صنعت نساجی کشور با امکانات و تجهیزات مناسب در این استان راه‌اندازی شد تا به شکل تخصصی این صنعت به نسل‌های آینده آموزش داده شود.

هنرستان نساجی

اما به‌دلیل فرسودگی ساختمان هنرستان، استقبال نکردن دانش‌آموزان از این رشته صنعتی، تعطیلی تعدادی از کارخانجات نساجی استان و بی‌توجهی مسئولان آموزش وپرورش به صنعت نساجی باعث شد تا هنرستان نساجی شهید ابراهیمی در سال 83 به‌طور رسمی تعطیل شود.

بیت‌المال ضایع می‌شود

مدیر سابق هنرستان شهید ابراهیمی به خبرنگار ما می‌گوید: هنرستان نساجی شهید ابراهیمی با توجه به حضور تعداد زیادی از کارخانجات نساجی ابتدای دهه 1330 تاسیس شد و در سال 1345 به دلایلی از فعالیت باز ماند، تا اینکه در سال 1355 مجددا شروع به فعالیت کرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت این هنرستان به‌طور ویژه از سوی مسئولان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و در سال 1367 تجهیزات کارگاهی این هنرستان با صرف هزینه 5 میلیون دلاری از کشور ژاپن خریداری شد.

محمد حسین صداقت می‌افزاید: این هنرستان به قدری مجهز است که به جز دانش‌آموزان این هنرستان، دانشجویان دانشگاه‌های شهر یزد نیز از کارگاه آن استفاده می‌کردند. وی یادآور می‌شود: در سال 1383 به‌دلیل استقبال نکردن دانش‌آموزان شهر یزد از رشته نساجی، تعطیل شدن تعدادی از کارخانجات نساجی در این استان، بی‌توجهی مدیران وقت آموزش و پرورش استان و فرسوده بودن ساختمان این هنرستان موجب شد این مجموعه آموزشی رسما تعطیل شود.

صداقت خاطرنشان می‌کند: متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش برای به فروش رساندن ماشین آلات و تجهیزات کارگاه این هنرستان اقدام کردند که با پیگیری‌های ما و به دستور استاندار یزد از این امر جلوگیری شد. مدیر سابق هنرستان شهید ابراهیمی با بیان اینکه میلیارد‌ها تومان از پول بیت‌المال در حال از بین رفتن است، می‌افزاید: به تازگی مسئولان آموزش و پرورش استان یزد کارگاه این مجموعه را برای سالن امتحانات درنظر گرفته‌اند و قرار است تعدادی از تجهیزات و ماشین آلات موجود در این هنرستان را به مکان دیگر انتقال دهند، که این جابه‌جایی از نظر کارشناسی به صرفه نیست و موجب از بین رفتن وسایل و تجهیزات موجود در کارگاه این هنرستان می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درخصوص اینکه آیا اقدامی برای بازسازی و مرمت بنای هنرستان شهید ابراهیمی شده است یا نه؟ می‌گوید: قرار بود در سال 84 از سوی سازمان نوسازی مدارس استان یزد اقداماتی در این زمینه انجام شود اما به‌دلیل اینکه بودجه این بازسازی در اختیار مدارس دیگر در استان قرار می‌گرفت، کاری در این خصوص تاکنون صورت نگرفته است.

نساجی فقط پوشاک نیست

کمال شریعتی کارشناس و مشاور تعدادی از کارخانه‌های تولید‌کننده محصولات نساجی در شهر یزد در این باره می‌گوید: متأسفانه بیشتر افرادی که در کارخانه‌های نساجی در کنار دستگاه‌های این صنعت مشغول به کار هستند، متخصص نیستند و این روز‌ها کارخانه‌های نساجی با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستند.

وی اضافه می‌کند: صنعت نساجی تنها محصولش پوشاک نیست بلکه محصولات این صنعت در زمینه‌های پزشکی، سد‌سازی‌، فرش‌های ماشینی، مبلمان و... است. شریعتی می‌افزاید: صنعت نساجی در استان یزد نزدیک به یک قرن قدمت دارد و نباید بگذاریم این صنعت پردرآمد از دست برود. درحالی‌که کشور‌های همسایه ما مانند ترکیه و پاکستان که کمتر از 40 سال است شروع به فعالیت در این صنعت کرده اند، در حال پیشی گرفتن از کشور ما هستند، مسئولان آموزشی کشور به‌راحتی قدیمی‌ترین مدرسه آموزش نساجی را تعطیل می‌کنند.

شریعتی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه اقدامی برای جذب دانش‌آموزان به این صنعت باید انجام شود، می‌گوید: جذب نشدن دانش‌آموزان به این رشته تحصیلی برمی‌گردد به اینکه کارخانجات نساجی در حال تعطیلی است، به همین دلیل دانش‌آموزان با مشاهده کسادی بازار این صنعت، به سراغ رشته تحصیلی دیگر می‌روند درصورتی که اگر کارخانه‌های نساجی رونق داشته باشند دانش‌آموزان تمایل بیشتری برای تحصیل در این رشته خواهند داشت.

لزوم تربیت نیروی متخصص

براساس آمار‌های سازمان صنایع و معادن استان یزد، در حال حاضر نزدیک به 40درصد اشتغال صنعتی استان، 25درصد اشتغال کل استان و 8/14درصد از کل سرمایه‌‌گذاری صنعتی استان یزد را صنعت نساجی به‌خود اختصاص داده است و تعطیل شدن این هنرستان باعث می‌شود در آینده با کمبود نیروی انسانی متخصص و بومی در این استان مواجه شویم.

کد خبر 168518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز