چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

پرداخت نشدن به موقع عدم‌النفع صادراتی و تسهیلات بانکی مورد نیاز واحدهای نساجی، رکود حاکم بر بازار، واردات بی‌رویه منسوجات و محقق نشدن وعده‌های مسئولان برای رفع مشکلات این صنعت موجب شده است

تا اکنون کارخانه‌های نساجی به‌دلیل نداشتن نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت یکی پس از دیگری به تعطیلی کشانده شوند.

دبیر اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک با اشاره به وضعیت نابسامان این صنایع به خبرنگار ما گفت: از 6 ماه پیش آثار بحران جهانی در این صنایع مشخص شد و واحدهای صادرکننده نساجی و پوشاک با مشکل فروش مواجه شدند به همین دلیل بسیاری از محصولات صادراتی کارخانه‌ها مرجوع شد.

مهدی یکتا افزود: از سوی دیگر با سه قفله شدن بانک‌ها از سال گذشته، پرداخت تسهیلات به این صنایع متوقف و واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه شدند.

همچنین از دی‌ماه سال گذشته فشارهای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سایر نهاد‌های تعزیراتی بر واحدهای تولیدی شدت گرفت و با رکود حاکم بر بازار، برای هشدارهای تولید‌کنندگان نساجی و پوشاک در زمینه شرایط نابسامان تولید، گوش شنوایی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: با این روند از ابتدای فروردین‌ماه امسال بیشتر واحدهای نساجی و پوشاک فعالیت خود را متوقف کردند و واحدهایی نیز که از اردیبهشت ماه به کار مشغول شدند با کاهش 50 درصدی ظرفیت تولید و تعدیل نیروی کار سعی در ادامه بقا دارند.

اکنون بیش از 10 واحد بزرگ نساجی و پوشاک مانند آرین جین، سیلون (صادرکننده نمونه سال 79)، جوراب بالمانه، بافران و... فعالیت خود را متوقف کرده و بسیاری دیگر از واحدهای باسابقه  مانند شیراز پوپلین (صادر‌کننده نمونه سال 87 )، فرش مشهد (صادرکننده نمونه و واحد صنعتی نمونه) و... نیز تنها با کمتر از 50درصد ظرفیت خود به تولید مشغول هستند.

یکتا با اشاره به محقق نشدن وعده‌های وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن برای رفع مشکلات صنایع نساجی و پوشاک، افزود: در شرایطی که واحدهای نساجی و پوشاک با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند، وزارت بازرگانی هر بار به بهانه‌های مختلف از پرداخت تعهدات خود در زمینه جوایز صادراتی معوقه سال‌های 80، 86 و87 خودداری کرده و وزارت صنایع نیز بدهی 15 میلیون دلاری خود در زمینه مابه‌التفاوت نرخ ارز را پرداخت نکرده و مسئولان این وزارتخانه حتی جوابگوی مکاتبات تولید‌کنندگان نیستند.

وی تاکید کرد: درصورتی‌که وزارتخانه‌های مذکور هرچه سریع‌تر به تعهدات یاد شده عمل نکنند، واحدهای نساجی و پوشاک که از ابتدای سال با کاهش ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده‌اند، تا پیش از پایان سال قادر به ادامه فعالیت نبوده و این بار نتیجه مستقیم بلاتکلیفی کنونی تولید‌کنندگان مذکور، تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری گسترده کارگران خواهد بود.

تولید فلج شده است

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با ابراز نگرانی از شرایط کنونی این صنعت به خبرنگار ما گفت: واردات بی‌رویه نخ در حالی که نخ تولیدی کارخانه‌های داخلی در انبارها باقی‌مانده و افزایش قیمت پنبه موجب افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تمام شده کارخانه‌های نساجی شده و به‌دلیل قیمت بالا نه تنها بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم بلکه کالاهای تولیدی کارخانه‌های نساجی در بازار داخلی نیز در رقابت با کالاهای ارزان قیمت وارداتی حرفی برای گفتن ندارند. جمشید بصیری افزود: اکنون بسیاری از کارخانه‌های نساجی که قبلا به‌صورت 3 شیفت کار می‌کردند تنها با یک شیفت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 81870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز