همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور درباره حق مجریان در اجرای تفسیر خود از قوانین گفت:‌ مشکل در تفسیر قانون نیست مشکل در اجراست، برخی بخش‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند.

به گزارش همشهری آنلاین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه در حاشیه نشست دومین مجمع عمومی آسیا- اقیانوسیه در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه نظارت به معنای تفسیر ناظر از قانون نیست و مجری براساس تفسیر خودش از قانون عمل می کند، گفت: من فکر نمی‌کنم مشکل در تفسیر قانون باشد، قوانین شفاف است. اگر ابهامی وجود داشته باشد باید از مجلس سوال و تصحیح شود. مهمترین اظهارات لاریجانی به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • گاهی برخی بخش‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند. مشکل ناظران مثل دیوان محاسبات این است که تخلف صورت گرفته بر سر تفسیر نیست.
  • زمانی که ردیف‌های بودجه در محل دیگری غیر از محل قانونی‌اش هزینه می شود دیوان محاسبات موظف است تخلف را گزارش دهد.
  • در مورد هدفمندی یارانه‌ها در قانون قید شده بود جز از طریق تعدیل قیمت حامل‌های انرژی از هیچ منبع دیگری نباید وجهی اخذ شود، دراین قسمت قانون صریح و شفاف است و تفسیری هم ندارد.
  • بنابراین اگر از جای دیگری اخذ شود تخلف است و دیوان محاسبات باید گزارش دهد. فکر نمی‌کنم مشکل بر سر تفسیر قانون باشد. مشکل اجرای قانون است.
  • رجال سیاسی هم مثل رجال دینی از آبرو در حوزه خود برخوردارند و دلیلی ندارد که آنها تخریب کنند و فرقی نمی‌کند که افراد جزو جبهه متحد یا جبهه پایداری باشند.  توصیه می‌کنم که افراد دعواهایی را که باعث ایجاد سایش می‌شود، کنار بگذارند و کاری نکنند که مردم احساس کنند اینها به دنبال دعوا و پست و مقام هستند چراکه این مسائل مردم را مأیوس می‌کند.
  • مردم باید احساس کنند که کاندیداهای انتخابات خیلی روراست هستند و از حقوق آنها صیانت می‌کنند و درد آنها را می‌شناسند و همچنین کارآمدی برای حل مشکلات را هم دارند و کاندیداها باید این مسائل را در تبلیغاتشان در نظر بگیرند.
  • توهین به حضرت آیت‌الله مصباح کار خیلی زشتی است و نباید چنین ادبیاتی در کشور وجود داشته باشد، چرا‌که ایشان از افراد ارزشمند کشورمان هستند و فیلسوف و حکیم بزرگی به حساب می‌آیند. آیت‌الله مصباح از لحاظ علمی و اخلاقی شخصیت برجسته‌ای هستند؛ اینکه در هر انتخاباتی ما تمام آورده‌های خودمان را بخواهیم در دیگی به صورت جوشان در بیاوریم، کار اشتباهی است.
  • البته همه کاندیداها باید به این موضوع توجه داشته باشند و هم راجع به آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح با نهایت ادب و اخلاق صحبت کنند، چراکه شخصیت‌هایی مثل این افراد کم داریم.
  • البته رجال سیاسی هم مثل رجال دینی از آبرو در حوزه خود برخوردارند و دلیلی ندارد که آنها تخریب کنند و فرقی نمی‌کند که افراد جزو جبهه متحد یا جبهه پایداری باشند. البته در این مورد در ایام انتخابات سابقه وجود دارد که البته خوب نیست.
  • در خصوص مذاکرات آتی ایران با 1+5؛ این مذاکرات هنوز انجام نشده است ولی انشالله مسئولین به محل مذاکرات می‌روند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. نباید در مورد این مذاکرات خیلی زود قضاوت کرد، یعنی تا اینجا از نظر شکلی حرکت خوب بوده است، اما از لحاظ محتوایی باید ببینیم که چقدر گام‌های درستی بر می‌دارند؛ مشکل ما شکل نیست بلکه مشکل ما این است که غربی‌ها در پشت صحنه تحریم می‌کنند و در جلوی صحنه می‌خواهند لبخند بزنند که این مسائل با هم سازگار نیست.
  • به طور اصولی مبنای سیاست خارجی ما استحکام در حفظ حقوق ملی است همچنین ما به دنبال همکاری با همسایگان و رویکرد همگرایی با آنها هستیم؛ اینکه بعضی از همسایگان تحریک می‌شوند، دود این مسأله به چشم خودشان می‌رود.
  • در حال حاضر دعوای شیعه و سنی و فرقه‌گرایی هم از سوی غربی‌ها دامن زده می‌شود؛ آنها نه طرفدار سنی هستند و نه طرفدار شیعه بلکه به دنبال منافع خود هستند.
  • در مجلس هشتم متن نمایندگان دغدغه‌های ملی داشتند و به دنبال حل مشکلات مردم بودند و کمتر به مسائل حاشیه‌ای می‌پرداختند.  البته افرادی هم در مجلس بودند که خیلی به کارهای مجلس توجه نداشتند و بیشتر مجلس را مثل یک پایگاه برای کار حزبی تلقی می‌کردند که البته این افراد کم بودند و بر مجلس غلبه نداشتند.
  • همیشه باید به موضوعات نگاه کمالی داشت؛ نمایندگان مجلس نهم که رأی آورده‌اند، از ظرفیت خوبی برخوردارند؛ به عنوان مثال، روز گذشته یکی از آقایان تشریف آورده بود که حدود 25سال در کارهای مربوط به آب و سدسازی فعالیت می‌کرد که این افراد می‌توانند سطح کارآمدی مجلس را بالا ببرند.
کد خبر 168426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز