دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

زورخانه، خانه نیرومندی، آیین همت، پرورش روحیه سخاوت، جوانمردی، میهن‌دوستی و ترکیبی از ورزش، هنر و ادب است.

 ورزش پهلوانی، ورزش ارزش‌هاست. این ورزش باستانی در تاریخ چند‌هزارساله خود، نقش مهمی را در نیرومندی و کسب آمادگی‌های جسمی و روحی مردم ایفا کرده است. ورزش زورخانه‌ای میراثی فرهنگی و معنوی و منبع خوبی برای توسعه ورزش‌های همگانی است و حضور این ورزش در عرصه‌های بین‌المللی مورد استقبال جوانان بسیاری از کشورها واقع شده است. بسیاری از کشورها از ورزش‌های زورخانه‌ای در مسیر پیشرفت اجتماعی و فرهنگی جوامع خود استقبال و تصدیق کرده‌اند که این ورزش می‌تواند در توسعه و بهزیستی فرهنگی و اجتماعی بشر امروز نقش مؤثری داشته باشد.

از سوی دیگر ورزش زورخانه دارای عناصر اصلی مربوط به تندرستی سلامت (قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، استقامت قلبی- تنفسی، انعطاف‌پذیری و ترکیب بدنی) و آمادگی جسمانی وابسته به مهارت (سرعت، چابکی، توان، سرعت عمل، تعادل و هماهنگی) است.

آغاز جنبش جهانی‌کردن ورزش‌های زورخانه‌ای

طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال1379، پس از انجام مطالعات و برگزاری نخستین همایش ملی درخصوص جهانی‌سازی‌ ورزش زورخانه در زورخانه آستان قدس در مشهد مقدس، کمیته فراملی‌کردن ورزش باستانی زورخانه در سال1380 ایجاد و بر آن مبنا فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای (IZSF)، در تاریخ 20 مهرماه 1383به اهتمام سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و حمایت و مشارکت فدراسیون جهانی ورزش همگانی (TAFISA)، به ریاست مرحوم زنده‌یاد پروفسور یورگن پالم و حمایت نمایندگانی از 22‌کشور جهان در آکادمی ملی المپیک تاسیس شد و در سوئیس در کنار سایر فدراسیون‌های بین‌المللی و جهانی به‌ثبت رسید.

فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای 3 کنفدراسیون فعال در قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا دارد و با معرفی شایسته زورخانه در بیش از 60 کشور، 54 دوره آموزشی برگزار کرده است. همچنین در طول 8‌سال فعالیت، این فدراسیون 22 رویداد رقابتی و 8هم‌اندیشی علمی بین‌المللی نیز برگزار کرده است.احداث زورخانه و مجموعه ورزشی در افغانستان و تاجیکستان و آغاز عملیات ساخت زورخانه در کربلای معلی و طراحی زورخانه در تهران، بم، هرات و لبنان از جمله فعالیت‌های عمرانی IZSF است.

اهداف فدراسیون جهانی

از مهم‌ترین اهداف تأسیس این فدراسیون آن است که موارد زیر را پیگیری کند:
توسعه و گسترش ورزش‌های زورخانه‌ای؛ برای همه سنین، توسعه و گسترش ارزش‌های ورزشی، تحکیم صلح و دوستی، دستیابی به حس کمال از طریق ورزش‌های زورخانه‌ای، ایجاد مشارکت نیرومند با جوامع و سازمان‌های فرهنگی- ورزشی در جهت گسترش ورزش‌های زورخانه‌ای در جهان.

IZSF از بحث‌های مربوط به سیاست، جنسیت، نژادپرستی و مذهب اجتناب می‌کند. براساس ارزش‌های اخلاقی و سلامتی، تمامی موارد و موضوعات مربوط به آنتی‌دوپینگ با همکاری کمیته اخلاقی و پزشکی IZSF به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. کنترل آنتی‌دوپینگ باید براساس Code، مقررات جنبش جهانی آنتی‌دوپینگ، IOC و IZSF انجام گیرد.

چشم‌انداز

«همه، همیشه، هرجا، با ورزش زورخانه».
همه را به لذت‌بردن از ورزش‌های زورخانه‌ای و ارزش‌های اخلاقی‌اش دعوت می‌کنیم.

ماموریت

توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای در 5 قاره و گنجاندن آن در بازی‌های المپیک و رویدادهای بین‌المللی و قاره‌ای ماموریت این فدراسیون است..

ارزش‌ها

دوستی، برادری، اخلاق، همبستگی، بردباری، احترام به دیگران، میهن‌دوستی، منش، سخاوت و همدردی، روحیه جوانمردی، همگام با ادب و هنر نیز از ارزش‌های این فدراسیون به‌شمار می‌آید.

کد خبر 168348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز