دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

عرضه ورزش‌های زورخانه‌ای در جهان، بازتاب‌های مثبت و سازنده‌ای را در میان مدیران ورزش و شخصیت‌های فرهنگی جهان داشته است.

ورزش زورخانه ای


مرحوم پروفسور یورگن پالم: درک جدیدی در روش آموزش

مؤسس فدراسیون جهانی ورزش‌های همگانی آلمان معتقد است: ورزش‌ها و بازی‌های بومی محلی قدمتی فراتر از بازی‌های المپیک دارند. ازجمله این ورزش‌ها، زورخانه با قدمتی بیش از 3هزار سال است که کیفیت متفاوتش آن را از سایر ورزش‌ها متمایز می‌سازد. من به دو جنبه خاص زورخانه اشاره ‌می‌کنم: نمایشی متفاوت از قدرت از یک سو و همراهی آن با اشعار و موسیقی روحانی از سویی دیگر. در حالی که ورزش‌های قدرتی غربی حرکاتی دو بعدی دارند و به‌عنوان نمونه وزنه‌ها بالا و پایین می‌روند در ورزش زورخانه حرکات سه‌بعدی و توأم با ریتمی خاص است.

ولفگانگ باومن:زورخانه فراتر از فعالیت جسمانی

دبیرکل فدراسیون جهانی ورزش همگانی آلمان می‌گوید: زورخانه فراتر از ورزش جسمانی است بلکه یک سماع، یک ذکر و رویکرد روحانی جسم و ذهن همراه با معنویت است. ضرب و زنگ و نوای اشعار معنوی باعث می‌شود که انسان فراتر از زندگی سخت روزانه در محیطی روحانی قرار گیرد. بی‌شک این فرهنگ والاتر از بالا و پایین بردن آهنی سنگین است.

یون‌کی را: همچنان پر قدرت

استاد دانشگاه نای سوک کره‌جنوبی معتقد است: اندیشه ایرانیان اینگونه است که تمام عوامل فرهنگی نه تنها برای منطقه و اقلیم‌شان کارآمد است بلکه به منزله گنجینه‌ای برای استفاده همه جهانیان قابل عرضه است. اگرچه هجوم فرهنگ غربی بسیاری از عوامل فرهنگی را کم فروغ ساخته است اما ورزش و آیین زورخانه همچنان پر قدرت حضور دارد. ایرانیان با حفظ میراث فرهنگی خود و تکریم بزرگان می‌کوشند تا آیین زورخانه را حفظ کنند چراکه با از بین رفتن آن بخشی از کل فرهنگ بشر از میان می‌رود.

پل چارتیه: تنفس در هوای تازه

استاد بازی و خالق تجارب تفریحی کانادا می‌گوید: امیدوارم زورخانه، این گل زیبا و خوب میراث فرهنگی ایرانیان مانند تنفسی در هوای تازه در تمام جهان گسترش پیدا کند. زیرا مردم دنیا نیاز مبرمی به جایگزین‌های درست به جای بیشه خار و فریبکارانه‌ای که دیکتاتوری ورزش‌های بین‌المللی امروزی در جهان ایجاد کرده‌اند، دارند.

الکساندر مدوید: زورخانه پیام فرهنگی و اخلاقی دارد

اسطوره تاریخ کشتی آزاد جهان می‌گوید: نه‌تنها تختی که خیلی‌ها همچون (عباس) زندی و (منصور) مهدی‌زاده و سایرین در زورخانه‌ها ورزش می‌کردند و در آنجا استعدادشان پرورش می‌یافت. ورزش زورخانه یک ورزش عالی است که مرحوم تختی یکی از رشدیافتگان آن است. در طول 10سال کشتی‌گرفتن در عرصه جهانی با بسیاری از ایرانیان کشتی گرفتم که اغلب‌شان از زورخانه‌ها به این ورزش معرفی شده بودند.

اگر تختی با استفاده از آسیب‌دیدگی، من را مغلوب می‌کرد، چیز خاصی اتفاق نمی‌افتاد اما با آن رفتار جوانمردانه باعث شد این خاطره در تاریخ کشتی جهان ثبت شود. همین پیام و فرهنگ هم برای امروز کهنه و قدیمی نیست؛ ورزشکار امروز هم نیازمند خوش‌اخلاقی است. ورزش زورخانه‌ای شما، ورزشی است که در متن خود پیام‌های فرهنگی و اخلاقی دارد. نگاه کنید امروز هم ورزشکاران عراقی، ورزش زورخانه انجام می‌دهند، هم بلاروس‌ها، هم آفریقایی‌ها؛ حضور اینها نشان می‌دهد که ورزش زورخانه، هم در بخش فرهنگی و هم در بخش ورزشی این قابلیت را داشته است که مردم را به خود جذب کند.

کد خبر 168353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز