کرمان- فرشاد پگاه: بازار نامناسب فروش محصولات کشاورزی در کرمان به‌ویژه جنوب این استان همیشه با دست‌های پنهانی مواجه بوده و دسترنج کشاورزان در جیب دلالانی می‌رفت که حتی ذره‌ای از دغدغه کشاورز آگاهی نداشتند و در این میان سازمانی که بتواند دست واسطه‌گر را کوتاه کند، دخیل نمی‌شد اما این روزها خبر از دلال و واسطه‌گر نیست بلکه بازار نامناسب فروش پیاز و سیب‌زمینی در جنوب استان کرمان همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

پیاز

این روزها اگر به شهرستان‌های جنوبی کرمان همانند جیرفت گذرتان بیفتد، صف‌های طویل خودروهای مملو از پیاز و سیب‌زمینی را در میادین میوه و تره‌بار و چهارراه‌های اصلی شهر مشاهده خواهید کرد. این بازار اسف‌بار پیاز اشک مردم را در آورده است؛ تا جایی که کشاورزان جوانی که راه ‌درآمدی جز کاشت محصولات کشاورزی نداشتند با درست کردن راه‌بندان با خودروهای خود خواستار پاسخگویی مدیران ارشد شهرستان جیرفت شدند.

محمود رئیسی یکی از کشاورزان جیرفت که بیش از 30هکتار از زمین‌های مزروعی خویش را به کشت این محصول اختصاص داده است، در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: در حالی که از برداشت محصول پیاز جنوب دو سه ماهی گذشته است اما به‌دلیل به فروش نرفتن این محصول یا خرید به قیمت حداکثر 100تومان، این محصول همچنان در زمین مانده است و این قیمت به شکلی است که هزینه برداشت محصول خیلی بالاتر از این رقم تمام می‌شود و این اصلا مقرون‌به‌صرفه نیست. وی ادامه داد: اکثر کشاورزان خرید تضمینی را مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند و خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل هستند. وی افزود: قیمت خریداری پیاز از کشاورز را 100تومان اعلام کرده‌اند اما در اکثر مراکز عرضه میوه ‌و تره‌بار در جیرفت قیمت پیاز برای مصرف‌کننده 500 تا 600تومان است. رئیسی گفت: از طرف دیگر سیب‌زمینی هم الان با قیمت 250تومان خریداری می‌شود که اصلا به صرفه نیست.

وضعیت اسف‌بار بازار پیاز موجی از ناامیدی را برای کشاورزان که قشر تولید‌کننده کشور هستند به‌وجود آورده تا جایی که حتی حجت‌الاسلام عسکری، امام جمعه شهرستان جیرفت در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌های گذشته نیز از مشکلات کشاورزان یاد کرد و راهکارهایی را نیز در این مورد ارائه داد.

وی در زمینه مشکل پیازکاران جنوب گفت: خسارت خیلی تلخ است، به‌ویژه وقتی آدم کار کند و ببیند که محصول و تولیدش قابل برداشت نیست یا باید آن‌را در زمین دفن کند یا با هزینه اضافه آن‌را برداشت کند بدون اینکه سودی به‌دست آورد. امام جمعه جیرفت افزود: این روند برداشت محصول چند سالی است که در جنوب به‌طور تراژدی غم‌انگیزی در حال تکرار است و با توجه به جمعیت 90درصدی کشاورزان این منطقه از میان مردم، ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکر این جامعه وارد می‌کند.

وی بیان کرد: جیرفت یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و باید مسئولان توجه بیشتری نسبت به این منطقه داشته باشند. حجت‌الاسلام عسکری با اشاره به جلسه‌ای که با مسئولان شهرستان و استان در این خصوص داشته افزود: طبق مدارک ارائه شده و نامه‌نگاری‌های مسئولان همه اقدامات انجام شده و هشدارهای لازم در خصوص سطح زیرکشت و موعد برداشت محصولات جنوب به مقامات مربوطه کشوری داده شده است اما مسئولان تنظیم بازار و وزارت بازرگانی وظیفه خود را در این مورد انجام نداده‌اند.

کد خبر 168344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز