نخستین دور مذاکرات رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و عمرالبشیر رئیس‌جمهوری سودان در خارطوم انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عمرالبشیر در ابتدای مذاکرات با یادی از امام (ره)، گفت: ایران به ملت‌های دنیا رهبری حکیم و فرزانه معرفی کرد که جایگاه ویژه‌ای در وجدان ملت‌ها دارد و ملت سودان پایبندی رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای به خط امام و راه ایشان را می‌ستاید؛ راهی که هدف آن وحدت هر چه بیشتر مسلمانان و مستضعفان با استفاده از رهنمودهای انقلابی امام بود و ما می‌توانیم از آنها به منزله‌ی سلاح مهمی برای برخورد با تهاجم وحشیانه‌ی استعمارگران استفاده کنیم.

رییس‌جمهور سودان افزود: دشمنان می‌خواهند دنیای اسلام از هم‌گسیخته باشد.

وی در ادامه با تقدیر از مهمان‌نوازی ایرانیان در آخرین سفری که به ایران داشت، گفت: آخرین سفرم به ایران تاثیر زیادی در من گذاشت و دریافتم که رییس‌جمهور ایران شخصیتی قوی برای دنیای اسلام است و ایران عزم راسخی برای عملی کردن توافقات دوجانبه و شکل دادن مناسبات اقتصادی و استفاده از توانمندی‌های علمی و انسانی دو کشور دارد و شاید روابط دو کشور نمونه و الگویی برای کشورهای جهان سوم و مسلمان باشد.

عمرالبشیر هم‌چنین با اشاره به حوادث خاورمیانه گفت: در کشورهای عراق و لبنان دشمنان قصد فتنه‌انگیزی و ایجاد جنگ داخلی دارند و کشورهای خارجی شناخته‌شده‌ای پشت صحنه‌ی قصد دارند امت اسلامی را از هم بپاشند. ما خواهان خروج نیروهای بیگانه از عراق هستیم و از گروه‌های فلسطینی هم می‌خواهیم با وحدت در جهت برپایی کشور واحد فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تلاش کنند. ما هم‌چنین تخریب بخشی ازمسجدالاقصی را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به حوادث سودان، گفت: دشمن قصد ایجاد ناامنی در کشورمان را دارد اما ما می‌توانیم جلوی نقشه‌هایش را بگیریم.

عمرالبشیر هم‌چنین از مقاومت ایران در استفاده از حق هسته‌یی خود تقدیر کرد و گفت: ما از دفاع مستحکم و پرصلابت شما در قضیه انرژی هسته‌یی حمایت می‌کنیم. آنها ، در حالی که بعضی کشورهای دیگر سلاح‌های هسته‌یی دارند از شما می‌خواهند از تکنولوژی هسته‌یی استفاده نکنید و این همان سیاست یک بام و دو هواست.

 دکتر محمود احمدی‌نژاد نیز سودان را کشوری با تمدن چند هزار ساله توصیف کرد که مردمی مومن، مقاوم و پایبند به ارزش‌های اسلامی دارد که ایستادگی آنها در صیانت از استقلال و تمامیت ارضی‌شان مثال‌زدنی است.

رییس‌جمهور کشورمان سفر عمرالبشیر به تهران را فصل جدیدی از روابط دوجانبه توصیف کرد و گفت: ما در توسعه‌ی روابط با سودان هیچ محدودی نداریم. ما پیشرفت،عزت و اقتدار سودان را عزت، پیشرفت و اقتدار خود و امت اسلامی می‌دانیم و از موضع اعتقادی در کنار شما هستیم. همکاران من در حوزه‌های گوناگون با طرح‌ها و پیشنهادهای سازنده در این سفر من را همراهی می‌کنند تا فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور آغاز شود. در مسائل جهان و حوادث پیش آمده برای جهان اسلام که دشمنان آن را طراحی و اجرا می‌کنند مواضع ما مشترک است و من تحلیل و نگاه شما را نسبت به آن چه در جهان اسلام می‌گذرد کاملا قبول دارم.

وی در ادامه با اشاره به حوادث فلسطین گفت: بزرگ‌ترین ظلم تاریخ علیه مردم فلسطین در جریان است. قدرت‌های زورگو مردمی را از سرزمین‌شان بیرون کرده‌اند و شصت سال است که آنها را تحت سنگین‌ترین فشارها قرار داده‌اند اما امروز به فضل الهی مردم فلسطین بیدار شده‌اند و یک مقاومت ایمانی را سازمان داده‌اند؛ چنان‌که دشمنان برای ادامه‌ی سلطه به دنبال ایجاد تفرقه میان فلسطینی‌ها هستند. کسانی که به عزت و پیروزی فلسطین اعتقاد دارند باید برای وحدت این ملت تلاش کنند و در مقابل دشمنان بایستند و ما هر دستی را که برای تقویت ملت فلسطین پیش آید، می‌فشاریم. آرمان ملت فلسطین آرمان جهان اسلام است. رژیم صهیونیستی و حامیانش باید بدانند که ملت فلسطین بیدار شده و چاره‌ای جز پذیرش خواسته‌های آنها وجود ندارد.

احمدی‌نژاد تخریب مسجدالاقصی را لکه‌ی ننگ دیگری بر دامن رژیم صهیونیستی خواند و گفت: این قضیه پایان تاریخ آنها را نزدیک‌تر می‌کند.

رییس‌جمهور هم‌چنین حضور بیگانگان در عراق را ریشه‌ی مشکلات این کشور دانست و افزود: آنها با شعار آزادسازی ملت عراق این کشور را اشغال کرده‌اند اما امروز که عراق، قانون اساسی، مجلس و دولت دارد دیگر برای همه آشکار شده است که حضور اشغالگران برای تسلط بر این کشور و ایجاد بستر برای سلطه‌ی بیشتر بر خاورمیانه است.

وی با بیان این‌که اشغالگران باید سیاست‌های خود را اصلاح کنند، گفت: آنها وقتی از سلطه ناامید شده‌اند به دنبال کاشتن بذر اختلاف هستند؛ از این رو همه باید کمک کنیم دولت قانونی عراق امنیت را در این کشور برپا کند. امروز دفاع از دولت قانونی عراق عامل مهمی برای حل مشکلات این کشور است. آمریکایی‌ها باید روش خود را در عراق اصلاح کنند. اشتباه دیگر بس است. اشتباهات مکرر آنها به کشته شدن صدها هزار نفر از مردم عراق منجر شده است. سیاست‌های جدید آنها هم اشتباه است. آنها باید ملت عراق و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به این‌که مقاومت افتخارآمیز مردم لبنان به فروریختن افسانه‌ی شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی منجر شد و نقطه‌ی پایانی این تصور باطل بود، گفت: دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از ملت لبنان عصبانی هستند و نمی‌خواهند لبنان در عزت و افتخار و وحدت به حیات خود ادامه دهد. ما به لبنانی‌ها توصیه می‌کنیم از شرایط امروز با تدبیر و توکل به خدا عبور کنند.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با بیان این‌که سودان ملتی قدرتمند است ولی دشمنان نمی‌خواهند این کشور به اقتدار خود ادامه دهد و با فشار می‌خواهند مانع از شکل‌گیری سودان مقتدر شوند، اظهار داشت: اما باز اشتباه می‌کنند. ملت سودان و رهبر هوشمند آن می‌توانند از این مرحله عبور کنند. مشکل نظام جاری در عالم ناعادلانه بودن آن است. عدالت شهد شیرینی است که ملت‌های عالم به دنبال آن هستند که در سایه‌ی معنویت و خداپرستی حاصل می‌شود و وحدت امت اسلام در جهت صلح و امنیت و برادری در جهان خواهد بود و دوران زورگویی قدرت‌های فاسد رو به پایان است.

رییس‌جمهور کشورمان در دیدار اولیه با عمرالبشیر هم گفت: در شرایط کنونی منطقه‌یی و بین‌المللی، ایران و سودان دو کشور دوست و برادر هستند که نقش مهمی در تقویت وحدت و ارتقای همکاری‌های کشورهای اسلامی بر عهده دارند.

کد خبر 16830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز