همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در پی مصوبه دولت که 1150 میلیارد تومان از بودجه سلامت را به سمت وزارت راه سوق داده است ضمن اعلام شکایت کتبی علیه دولت به دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی مصوبه دیگری منسوب به هیئت وزیران را فاش کرد که این مصوبه میلیاردها تومان دیگر به حاتم‌بخشی دولت از بودجه سلامت اضافه می‌کند.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با همشهری آنلاین در واکنش به مصوبه جدید دولت که بر اساس آن ۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه سلامت کشور به وزارت راه و شهرسازی تعلق گرفته است، گفت: این کار خلاف قانون است لذا به ریاست دیوان محاسبات کشور و ریاست سازمان بازرسی کل کشور شکایت کتبی ارائه کردم و از ریاست تطبیق مصوبات دولت با قوانین تقاضا کرده‌ام تا سریعاً نظر خود را راجع به این مصوبات دولت ارائه دهد.

وی افزود: می‌گویند این مصوبه، مصوبه هیئت وزیران است اما وقتی با برخی وزیران صحبت کردم آنها خبر نداشتند. به نظر می‌رسد این مصوبات تصمیم شخصی رئیس جمهور است و توسط معاون اول رئیس جمهور به عنوان مصوبه هیئت وزیران ابلاغ می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اینکه نظر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت درباره این مصوبه دولت چیست، گفت: هنوز موفق نشده‌ام با شخص وزیر بهداشت صحبت کنم اما مدیران وزارت بهداشت هم از این مسائل اطلاعی نداشتند.

پرده برداری از یک مصوبه و تخلف جدید: اختصاص بخشی از بودجه سلامت به پاداش پرسنل دستگاه‌ها

شهریاری مصوبه دیگر هیئت وزیران که به گفته وی تاریخ 90/12/28 بر روی آن درج شده است را باعث پایمال شدن بخش دیگری از بودجه سلامت کشور دانست و متن مصوبه را به این شرح اعلام کرد:

«وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است از محل دریافتی موضوع جزء «ب» بند «2» قانون بودجه سال 90 در هر یک از مناسبت‌های مختلف مربوط به هر یک از دستگاه‌های اجرایی غیر از نیروهای مسلح، حسب مورد صرفاً به پرسنل شاغل و بازنشسته دستگاه مربوطه یک بار در سال 100 هزار تومان پاداش اختصاص دهد.» (متن مصوبه به نقل از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس)

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جزء «ب» بند «2» قانون بودجه 90 تصریح کرده که 3 میلیارد دلار به بخش سلامت در اجرای بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه اختصاص پیدا کند.

گفتنی است بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه بر تحقق اموری نظیر «تحقق شاخص عدالت در سلامت»، «کاهش سهم هزینه‌های مستقیم مردم و کمک به تامین هزینه‌های درمان»، «ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی»، «تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمدهای اختصاصی»، «تربیت نیروی متخصص مورد نیاز» و ... تاکید دارد اما بودجه‌ای که در قانون بودجه سال 90 برای این امور مهم اختصاص یافته است با یک مصوبه هیئت وزیران صرف امور دیگر خواهد شد.

کد خبر 168282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز