گروه شهری: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، رسیدگی به 800 فقره شکایت مربوط به تخلفات آژانس‌های مسافرتی را شاخص‌ترین فعالیت اداره متبوع خود می‌داند.

محمد حسین احمدی مقدم در گفت‌وگو با همشهری افزود: عمده‌ترین موضوع شکایات شهروندان در این زمینه عمل نکردن آژانس‌ها به تعهدات خود بوده که پس از رسیدگی به شکایات، امتیاز فعالیت 3 آژانس لغو شد و 14 آژانس به حالت تعلیق درآمد، همچنین 211 آژانس تذکر و 146 آژانس اخطار دریافت کردند.

وی با اعلام این که در حال حاضر 991 آژانس مسافرتی در استان تهران مشغول فعالیت‌اند گفت: به منظور نظارت دقیق و کاهش میزان تخلفات، برای نخستین بار در سال جاری این اداره بخش خصوصی را به همکاری گرفت تا نظارت بیشتری بر عملکرد آژانس‌ها اعمال شود.

 با این همه به شهروندان توصیه می‌شود پیش از سفر و انتخاب آژانس به ویژه برای سفرهای خارجی حتماً با این اداره مشورت کنند چرا که این اداره آمادگی دارد در این خصوص به شهروندان مشاوره دهد تا دچار مشکلات احتمالی نشوند.

ضمن آن که کمیته‌های مختلفی تشکیل شده که در صورت دریافت شکایات شهروندان بلافاصله به موضوع رسیدگی و با آژانس متخلف برخورد می‌کند.

این در حالی است که باید گفت اگرچه افزایش تقاضا برای تورهای یاد شده در سال جاری و احتمالاً سال آتی، پدیده‌ای درخور توجه است اما روی دیگر این سکه کیفیت و نحوه خدمت‌رسانی به متقاضیان این تورهاست.

بنا بر آنچه تاکنون دیده‌ایم، از سوی آژانس‌داران و تورگردانان به این افزایش تقاضا، پاسخی درخور شأن متقاضیان داده نشده است، به‌گونه‌ای که سرویس‌دهی ضعیف آژانس‌های موجود از یک سو و ورود آژانسهای جدید و عاجز از برگزاری تورهای استاندارد و مناسب از سوی دیگر، باعث افت شدید کیفیت برگزاری تورها شد.

این نابسامانی چنان ابعاد گسترده‌ای داشت که حتی دامن برخی آژانس‌های معتبر را نیز گرفت، چنان که مسافران یکی از این آژانسها در آنتالیا به‌خاطر عدم رزرو هتل مجبور شدند هم هزینه گزاف مسافرت را بپردازند و هم یک شب را در خیابان بیتوته کنند!

البته حاصل این نابسامانی شکایت‌هایی است که احمدی‌مقدم به آن‌ها اشاره کرد. اما از یک سو باید منتظر تأثیر این 800 فقره شکایتی که به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران شده است، ماند و از سوی دیگر باید دید باتوجه به پیش‌بینی وی در افزایش تعداد گردشگران در سال آینده، آیا برای پیشگیری از بروز چنین وقایعی تمهیدی اندیشیده خواهد شد یا نه؟

وی در خصوص تسهیلات و برنامه‌های نوروزی بخش گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: برای استفاده بهینه از تعطیلات نوروزی، کمیته تسهیلات نوروزی استان تهران به ریاست استاندار تهران تشکیل شده که ایشان تمامی اختیارات خود را به رئیس اداره میراث فرهنگی استان تفویض کرده است.

از جمله برنامه‌هایی که در این کمیته تدارک دیده شده است برپایی نمایشگاه‌هایی در ترمینال‌های شرق و غرب، ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه است که طی آن صنایع دستی به معرض نمایش گذارده خواهد شد.

همچنین برنامه‌هایی برای شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده که از آن جمله نمایشگاه سفره هفت سین در کرج و شتر سواری در ورامین خواهد بود. «ری‌گردی» از دیگر برنامه‌های این کمیته است که براساس آن با برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام شده علاقه‌مندان به بازدید از مناطق دیدنی شهرری می‌توانند با  تسهیلاتی که از این طریق ارائه می‌شود از جاذبه‌های دیدنی شهرری بازدید کنند.

افزون بر این با هماهنگی‌های صورت گرفته با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، مسافران ورودی به تهران از تسهیلاتی برای اسکان، بازدید از موزه‌ها و پارک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

در تورهای کیش نیز انبوه مسافران از کشتی جاماندند و شب دشواری را در ساحل به صبح رساندند.

احمدی مقدم با اشاره به این که 120 آژانس در زمینه شناسایی قابلیت‌های گردشگری به ویژه طبیعت‌گردی استان‌ها مشغول فعالیت‌اند، گفت: تا پیش از این 4 آژانس در تهران، طبیعت‌گردی را دنبال می‌کردند اما اینک بالغ بر 20 آژانس در این زمینه فعالیت دارند.

افزون براین قریب به 2 ماه است که کمیته راهبردی اکوتوریسم در استان تهران تشکیل شده و این اداره جلسات متعددی با محیط‌زیست و منابع طبیعی و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار کرده است، اما واقعیت آن است که میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند این کار را به سرانجام برساند، بلکه نیازمند همدلی و مساعدت سازمان‌های دیگر از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی است این در حالی است که به رغم آن که مسئولان این سازمان قول مساعد داده‌اند اما هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای پیشگیری از تخریب طبیعت از سوی طبیعت‌گردان چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: ما در حال فرهنگ‌سازی هستیم و تلاش می‌کنیم تا فرهنگ حفظ طبیعت بین شهروندان نهادینه شود البته دستیابی به این هدف در گرو همکاری مستمر صدا و سیما و سایر رسانه‌هاست، با این همه آنچه در توان این اداره بوده از جمله نصب سطل زباله در عرصه‌های طبیعی و عرضه کیسه زباله به گردشگران را تاکنون عملی کرده است.

وی «سفرهای ارزان قیمت» و «سفر کارت» را دو شاخص برجسته در بحث گردشگری ذکر کرد و گفت: برای بهره‌مندی گردشگران از تسهیلات و تخفیف ویژه با 800 هتل قراردادهایی منعقد شده، همچنین استفاده از 20درصد تخفیف بلیت هواپیما و راه‌آهن نیز در دست بررسی  است که این تسهیلات در سال 86  رونق گردشگری را در پی می‌آورد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با تفاهم‌نامه‌هایی که در خصوص سفر کارت با شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بازنشستگی امضا شده، هتلد‌اران در سال آینده حتی فرصت سر خاراندن را نداشته باشند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تمامی فصول سال هتل‌ها مملو از گردشگران داخلی باشد.

وی ضمن تشکر از شهرداری تهران در خصوص جذب سرمایه‌گذاری اذعان داشت: خوشبختانه در زمینه جذب سرمایه برای توسعه صنعت گردشگری در تهران اقدامات خوبی صورت گرفته و کلنگ احداث اولین هتل 5 ستاره پس از انقلاب رو‌به‌روی بیمارستان ساسان در 18 طبقه امسال به زمین زده شد و انتظار می‌رود با تسهیلات ویژ‌ه‌ای که برای ساخت هتل در نظر گرفته شده به ویژه وام‌های کم بهره (8 درصد) در آینده نزدیک نیاز تهران به هتل تأمین شود چرا که در حال حاضر در  مجموع 100هتل و هتل آپارتمان در تهران وجود دارد که این تعداد بسیار کمتر از نیاز واقعی کلان‌شهر تهران است.

کد خبر 16827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز