همشهری آنلاین: ارگانیزم جلبک‌خوار که در دریاچه‌ای در نروژ کشف شده توسط دانشمندی ایرانی به عنوان قدیمی‌ترین ارگانیزم کشف شده در جهان و دورترین‌ترین قوم و خویش انسان معرفی شده است.

کامران شالچیان تبریزی

پس از دو دهه آزمایش و مطالعه بر روی جلبک-خوارهای میکروسکوپی موجود در این دریاچه در نروژ،‌ دانشمندان این ارگانیزم جلبک‌خوار را به عنوان قدیمی ترین ارگانیزم زمین معرفی کرده‌اند.

‌این جاندار تک سلولی که در دسته‌بندی هیچ یک از ارگانیزم‌های زنده زمین از قبیل حیوانات،‌ گیاهان،‌ انگلها،‌ قارچ‌ها و یا جلبک‌ها جایی ندارد در حدود یک میلیارد سال پیش به وجود آمده و می‌تواند یکی از دورترین اقوام انسان به شمار رود.

کلودیکتیون

"کامران شالچیان تبریزی" از دانشمندان دانشگاه اوسلو که در این پروژه مطالعاتی حضور داشته می‌گوید: ما موفق به کشف شاخه‌ای ناشناخته از "درخت زندگی" در این دریاچه شده‌ایم. به گفته وی تا به امروز هیچ گروه دیگری از ارگانیزم‌ها که به این اندازه به ریشه درخت زندگی نزدیک بوده باشد کشف نشده بودند. از این رو این موجود در دسته جدیدی از جانداران به نام "کلودیکتیون" قرار گرفته است.

کلودیکتیون در میان لجن‌های دریاچه‌ای به نام Ås در 30 کیلومتری جنوب اوسلو کشف شده است. این جاندار از چهار تاژک و محرک‌های دم مانندی برخوردار است که از آنها برای حرکت کردن به اطراف استفاده می‌کند و تنها می‌توان آن را با کمک میکروسکوپ مشاهده کرد. ابعاد بدن این جاندار 30 تا 50 میکرومتر است.

کلودیکتیون مانند گیاهان،‌ جلبک‌ها،‌قارچ‌ها و حیوانات عضوی از خانواده یوکاریوت هستند که بر خلاف باکتری دارای هسته سلولی است که توسط غشایی در بر گرفته شده است. به گفته تبریزی دانشمندان با استفاده از ویژگی‌های این جاندار تک سلولی می‌توانند به ویژگی‌های یوکاریوت‌های ماقبل تاریخ پی ببرند.

کامران شالچیان تبریزی

"دگ کلاونس" از دیگر محققان این پروژه که برای انجام این تحقیقات میلیون‌ها نمونه از جاندار را رشد داده است می‌گوید: این جانداران اجتماعی نیستند و در تنهایی بهتر رشد و نمو می‌کنند،‌ زمانی که غذای خود را خورده باشند،‌ هم نوع خواری به فعالیت روزانه آنها تبدیل می‌شود.

این جاندار در اصل 20 سال پیش توسط دانشمندان دانشگاه اوسلو در این دریاچه کشف شد اما تا به امروز دانشمندان به اهمیت بالای آن پی نبرده بودند.