همشهری آنلاین: رئیس مرکز هیات‌‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم گفت: در هفته معلم از حدود 15 عضو هیات علمی نمونه دانشگاه‌های کشور با حضور رئیس جمهور تقدیر به عمل می‌آید.

به گزارش مهر، محمدمهدی ایرانمنش  در نشست خبری با اشاره به برخی جزئیات انتخاب عضو هیات علمی نمونه گفت: معیارهایی که برای انتخاب عضو هیات علمی نمونه در نظر گرفته شده شامل حداقل 210 امتیاز برای استاد تمام، حداقل 185 امتیاز برای دانشیار، حداقل 165 امتیاز برای استادیار و حداقل 150 امتیاز برای مربی می شود.

وی افزود: هیات‌های ممیزه دانشگاه‌ها فعالیت‌های 74 گانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و اجرایی اعضای هیات علمی خود را در فرم انتخاب عضو هیات علمی نمونه ثبت و برای وزارت علوم ارسال کرده‌اند.

به گفته معاون وزیر علوم از دانشگاه‌ها خواسته شد تا به ازای هر 100 عضو هیات علمی یک نفر به عنوان هیات علمی نمونه انتخاب شود.

ایرانمنش در ادامه تاکید کرد: اگر اعضای هیات علمی هستند که از طرف دانشگاه برای شرکت در مراسم تجلیل استاد نمونه معرفی نشده‌اند، خودشان می‌توانند فرم‌ها را تکمیل و برای گروه یا دانشکده ارسال کنند.

رئیس مرکز هیات‌‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم در ادامه به کمیسیون انتخاب عضو هیات علمی که شامل 9 عضو است، اشاره کرد و گفت: معاونان آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، مدیرکل دفتر وزارتی، دو نفر از شخصیت‌های برجسته علمی فرهنگی و رئیس مرکز هیات امنا به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شده‌اند.

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: هر ساله در مراسم تقدیر از استاد نمونه حدود 15 استاد نمونه معرفی می‌شوند که ممکن است امسال این تعداد اندکی بیشتر شود و پس از تایید وزیر علوم هدایای این افراد آماده و در روزی که دفتر ریاست جمهوری تعیین می‌کند از آنان تقدیر خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد:‌ برای انتخاب استاد نمونه 27 شاخص در 4 حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی و همچنین اجرایی در نظر گرفته شده است که کیفیت و پویایی تدریس، بهره گیری از روش‌های مطلوب تدریس، مدیریت مطلوب کلاس‌ها برخی از بخش‌های حوزه آموزشی است که در گزینش استاد نمونه تاثیر دارد.

به گفته ایرانمنش بخش پژوهش دارای 10 فعالیت است که می‌توان به انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی، تولید و بومی سازی دانش، انتشار مقاله و سایر موارد اشاره کرد. همچنین پایبندی به ارزش‌های دینی و فرهنگی، ترغیب تلاش در تقویت خودباوری علمی از جمله فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی است که ملاک انتخاب استاد نمونه کشوری به شمار می‌آید.

دبیر ستاد تقدیر از عضو هیات علمی نمونه خاطرنشان کرد: در انتخاب عضو هیات علمی نمونه موسسات آموزشی و پژوهشی از یکدیگر تفکیک شده است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور اصرار دارد که خودش برای تقدیر از استادان نمونه در مراسم حضور داشته باشد.

وی همچنین گفت: گزینش اعضای هیات علمی از میان گروه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری و علوم پایه در 50 دانشگاه کشور صورت خواهد گرفت.

کد خبر 168241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز