یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه چیدمان هنرمندان لیتوانیایی با عنوان خودآرایی با نمایشگاه گردانی حجت امانی و«ایگناس کازکویچ» و با حضور«مونیکا زلتاس کیته» و «برونه نوردس کیه» و«ایگناس کازکویچ» از کشور لیتوانی از 12 اردیبهشت به مدت یک ماه در موسسه صبا برپا خواهد بود.

هنر مفهومی

به گزارش همشهری آنلاین، پیش ازاین حجت امانی هنرمند نقاش و عکاس چیدمانی نیز به دعوت مرکز مطالعات و فرهنگ و هنر کشور لیتوانی تابستان سال گذشته فعالیت و اقامت هنری در کشور لیتوانی داشت.

این مجموعه از بخش‌های مستقلی تشکیل شده است که مهمترین آن چیدمانی با عنوان «برابری همگان» نام دارد.

این پروژه متشکل از چندین بخش مستقل است که با بهره‌گیری از تکنیک‌های بافندگی و برگرفته از فرش‌های ایرانی توسط این هنرمندان ارائه شده است.

امانی درباره این نمایشگاه می‌گوید: «بافته‌ها و فنون برای این هنرمندان چیزتازه‌ای نیست، زیرا آنها ازکارشناسان این زمینه هستند و بالاترین درجه‌ هنری لیتوانی را در این رشته دارند.

آنها به گفته خودشان در تمام جوانب بافته‌های معاصر، به صورت عملی کسب مهارت کرده‌اند و درعین حال در مسیربافته‌های تجربی و قدیمی لیتوانیایی گام بر نمی‌دارند، بلکه بافته‌ها برای آنها به عنوان یک رسانه و تمامیتی (مجموعه‌ای) از روش‌های مختلف بیان مطرح است».

به گفته امانی؛ مسیری که در آن، بافته ها از نظر ظاهری (از طریق نقوشِ پارچه ­مانند- تزئین، بافت) یا استعاره‌ای (از طریق رقابت با گرمی و نرمی و پُرپرزی و لطافت و خوش­‌لمسی بافته­‌ها ) به کمک راه­های غیرنساجانه مورد تقلید قرارمی­‌گیرند.

این را «فن مولف» می‌نامند. هنرمندانی که به چنین فنی می­رسند، از شیشه، سیم، کاغذ، پلاستیک و دیگر مواد غیر نساجی بافته می­‌سازند.

هنرمندان لیتوانیایی درباره انتخاب موضوع بافتن برای نمایشگاه چیدمانی خود می‌گویند: «تار و پود استعاره­ فربهی است برای سرنوشت بشر و امکان تغییرآن. با تولد، تاری به­ دست شما داده می­‌شود که درطول زندگی می­‌توانید پودی را از آن رد کنید، اما معمولا این کار را دگم­ه‌ها و هنجارهای اطراف شما برایتان انجام می­‌دهند، به این معنی که انتخاب شما از محیط و از ترسِ خود شما متاثرمی­‌شود و شما ترجیح می­‌دهید چیزی را انتخاب کنید که آشنای شماست و شما به آن خو گرفته­‌اید و از امتحان کردن چیزهای جدید و ناشناخته سربازمی­‌زنید؛ چیزهایی که شاید بتوانند سرنوشت شما را تغییر دهند».

به گفته این هنرمندان آثارآنها بستگی به مکانی که درآن به نمایش گذاشته می‌شود و بیننده دارد.

از این رو چیدمان آنها هر بار متفاوت به نظرمی‌رسد. در واقع این هنرمندان به دنبال آن هستند تا بیننده را با بیننده دیگری مواجه کنند که در درون چیدمان فضای نمایشگاه حضور دارد.

از این طریق به بخشی از چیدمان تبدیل می‌شود و در نتیجه، برچسب‌ها و عناوین را تکثیر می‌کند.

این هنرمندان با توجه به تفاوت زیستی بشر قصد دارند این نمایشگاه را در سراسر جهان برپا کنند تا شاهد دیدگاه‌ها و برداشت‌های متفاوت باشند.

کد خبر 168234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز