شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: وزیر صنعت، معدن و تجارت از هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای کاهش قیمت مواد ‌غذایی تا پیش از پایان اردیبهشت ماه جاری خبر داده است.

علی پور‌کاوه

با علی پور‌کاوه مدیر‌کل دفتر تامین و توزیع کالای معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه راهکارهای اجرایی کاهش قیمت‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سهم مشکلات تامین کالا در گرانی‌های اخیر تا چه حد بوده است؟

به‌طور طبیعی نوسان اخیر نرخ ارز نیز بر واردات محصولات نهایی و مواداولیه تولید کالاهای اساسی تاثیر گذاشت و در برخی موارد واردات کالا با شاخص نرخ ارز در بازار آزاد محاسبه و منظور شد که این امر در افزایش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی و رشد قیمت برخی مواد‌غذایی و کالاهای مصرفی مؤثر بوده است.

  • پس یکی از راه‌های کاهش قیمت‌ها، تامین ارز ارزان است؟

با این شرایط در بسته پیشنهادی تنظیم بازار پس از دسته‌بندی کالاهای وارداتی مقرر شده تا ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، حساس و ضروری در سبد مصرفی خانوار براساس نرخ ارز مرجع تامین شود و اکنون فرایند تامین و تخصیص ارز مذکور با نرخ مرجع آغاز شده است. این امر مدیریت و راهبری بازار براساس سیاست‌های تامینی و افزایش عرضه و نه تثبیت قیمت‌ها و برخوردهای نظارتی را موجب خواهد شد و سازگاری بازار با نرخ ارز مرجع را به‌دنبال دارد.

ظاهرا توسل به واردات راه‌حل اساسی دولت برای کاهش قیمت‌هاست؟

با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تزریق نقدینگی به دهک‌های پایین جامعه، تقاضا برای خیلی از کالاهای اساسی و غذایی افزایش یافت که تنها با افزایش عرضه (تامین) قابل جبران است. در زمینه تامین نیز بخشی از نیاز بازار از محل تولید داخل برآورده خواهد شد اما پاسخگویی به بخش دیگری از این تقاضا از محل تولید داخل مقدور نبوده و تامین این نیاز مستلزم واردات است. بر این اساس در بسته سیاستی تنظیم بازار برآورد دقیقی از موجودی کالا‌ها و میزان تولید داخل صورت گرفته و میزان مصرف کالاها در سال 91 به تفکیک هر ماه و با توجه به مناسبت‌های مختلف‌ مشخص و محاسبه شده است. با شناسایی نیاز مصرفی، میزان تولید داخل و برای تامین کسری و مازاد نیاز بازار به کالاهای اساسی برنامه‌ریزی و اعتبارات آن نیز تامین شده است. در زمینه واردات نهاده‌های تولید کالاها سقف مشخصی برای استفاده از ارز با نرخ مرجع 1226 تومانی وجود نخواهد داشت.

آیا می‌توان ظرف مدت 20 روز قیمت‌ها را کاهش داد؟

اکنون محموله‌هایی در گمرکات کشور وجود دارد که به‌دلیل اختلالات ارزی در گمرک کشور معطل مانده و اکنون در فرایند ترخیص آن تسریع شده و نیاز بازار مصرف داخلی به مواد‌غذایی تا پایان اردیبهشت ماه 100درصد تامین و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. نکته دیگر عرضه این کالاها در شبکه توزیع است که با اطمینان شبکه توزیع از تامین بموقع کالاهای اساسی، رفتار مصرف‌کنندگان نیز برای تامین مواد‌غذایی اصلاح و بازار به ثبات و تعادل خواهد رسید.

  • آیا افزایش بی‌رویه واردات را شاهد نخواهیم بود؟

با برنامه‌ریزی انجام شده برای تولید بعید به‌نظر می‌رسد واردات کالاهای اساسی رشد بی‌رویه‌ای داشته باشد و بخشی از نهاده‌های تولید وارداتی مانند شکر‌خام و روغن خام پس از صادرات به کشورهای منطقه ارز‌آوری را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 168166
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز