چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنفرانس بین‌المللی عراق با حضور ایران، آمریکا، سوریه و عراق نیمه ماه مارس برابر با اواخر اسفند ماه در بغداد برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز دولت عراق امروز 9 اسفند با اعلام رسمی این خبر در این اجلاس در خصوص گروه‌‌های مسلحی که به عراق می‌آیند مذاکره خواهد شد.

از سوی دیگر به گزاش  ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، سامی العسگری مشاور نوری المالکی نخست وزیر عراق درباره‌ مطالبات دولت عراق از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به خصوص سوریه و ایران گفت: ما از این کشورها توقف دخالت در امور داخلی عراق را خواستار خواهیم شد، به خصوص دخالت‌هایی که به صورت منفی انجام می‌گیرد. همچنین ما از این کشورها خواهیم خواست که به گروه‌های مسلح وابسته به خود فشارهای لازم را جهت متوقف ساختن فعالیت‌هایشان در عراق اعمال کنند.

عسگری تاکید کرد: ما تنها از سوریه و ایران این درخواست را نخواهیم کرد بلکه ما این درخواست را از تمامی کشورهای همجوار عراق چون عربستان و دیگر کشورها خواهیم داشت. از تمام این کشور خواهیم خواست که حمایت‌های مالی خود به گروه‌های مسلح در عراق را که تحت عناوین مختلف انجام می‌گیرد، متوقف سازند.

هوشیار زیباری وزیر خارجه‌ عراق نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر اعلام کرده بود: این نشست فرصت مناسبی برای برخی از طرف‌های غربی است که مشکلات و اختلافات خود را درباره‌ عراق حل کنند زیرا ما خواهان آن هستیم که عراق به قضیه‌ واحدی تبدیل شود که منجر به ایجاد اختلافات میان کسی نشود.

این کنفرانس  در سطح وزیران امور خارجه کشورها یا نمایندگان آن‌ها و با حضور کشورهای سوریه، ایران، ترکیه،‌ اردن، موریتانی، کویت، مصر، پنج عضو دایم شورای امنیت، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه‌ی عرب و احتمالا اتحادیه‌ی اروپا برگزار خواهد شد.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز درباره‌ این کنفرانس بین‌المللی اعلام کرد: آمریکا در این کنفرانس شرکت خواهد کرد و امیدواریم که ایران و سوریه نیز از این فرصت استفاده کنند.

رایس افزود: بلافاصله پس از برگزاری این کنفرانس، کنفرانس دومی در سطح وزیران در آوریل آینده برگزار خواهد شد که گروه 8 نیز در این کنفرانس دوم مشارکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه‌ آمریکا تصریح کرد: دولت عراق خود را برای میزبانی یک نشست منطقه ای بسیار گسترده آماده می‌کند که این نشست در سطح مقامات مسوول بلندپایه‌ی کشورهای همجوار عراق انجام می‌گیرد و ما از این طرح و از این نشست حمایت می‌کنیم.

رایس اظهار داشت: آمریکا امیدوار است که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست از این فرصت برای بهبود روابط خود با عراق و تلاش جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه استفاده کنند.

کد خبر 16816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز