جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

غلامرضا کریمی: درحالی‌که کمتر از یک ماه به زمان برگزاری دور دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه5+1 مانده است فشارهای بین‌المللی از سوی غربی‌ها به‌ویژه رژیم صهیونیستی برای تحت‌تأثیر قرار دادن نتایج این مذاکرات شروع شده و به انحای مختلف تلاش می‌کنند تا ضمن به راه انداختن جنگ روانی مذاکرات بغداد را شکست خورده جلوه دهند.

متهم کردن ایران برای خرید زمان جهت ادامه برنامه تولید سلاح هسته‌ای و همچنین قاچاق اسلحه و سیاست‌های جنگ طلبانه از جمله اتهاماتی است که مقامات اسرائیلی و غربی علیه ایران به راه انداخته‌اند. ایهود باراک با اشاره به افزایش فشارها علیه ایران اظهارنظر کرده که مقامات ایرانی در مقابل تلاش‌های غرب برای یافتن روش‌های مسالمت آمیز جهت حل مسئله هسته‌ای عاقلانه رفتار نخواهند کرد. محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان هم ادعاهای نماینده اسرائیل درخصوص قاچاق سلاح از سوی ایران را در چارچوب سیاست‌های جنگ طلبانه و عملیات روانی این رژیم و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را از جمله اقدامات اسرائیل در چارچوب تروریسم دولتی عنوان کرد.

به‌رغم مثبت بودن نتیجه مذاکرات در دور اول اسرائیل همچنان ادعا دارد که برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران باید به جنگ متوسل شد. البته اکثر کارشناسان نظامی و بین‌المللی معتقد هستند که اسرائیل سال‌هاست که چنین تهدیداتی را متوجه ایران می‌کند ولی به لحاظ نظامی در شرایطی نیست که بتواند حمله‌ای علیه ایران انجام دهد؛ در واقع این مواضع تلاشی برای تحریک بیشتر غرب برای فشار بر ایران در طول مذاکرات بغداد است.

به واقع برای بخش عمده‌ای از مقامات نظامی و سیاسی کشورهای غربی و حتی رژیم صهیونیستی روشن است که ایران به‌دنبال یک برنامه هسته‌ای مخفی برای تولید سلاح هسته‌ای نیست اما آنها نگران ظهور یک قدرت برتر منطقه‌ای هستند که استیلای آمریکا و ارزش‌های غربی در خاورمیانه را به چالش بکشد لذا به انحای مختلف تلاش می‌کنند فشارها و تهدیدها را علیه ایران ادامه دهند.

در واقع از نظر آنها ایران در حال توسعه و پیشرفت که اخیرا گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است، سیاست‌های اقتصادی و سیاسی متفاوتی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد که تهدیدی برای نظم سیاسی مرجح جهان از نظر آمریکایی هاست بنابراین فشارها و تهدیداتی که اخیرا از سوی رژیم صهیونیستی در حال انجام است تلاشی برای ضعیف جلوه دادن ایران در مذاکرات هسته‌ای است؛ وگرنه اسرائیل با دارا بودن بیش از 200 کلاهک هسته‌ای خود تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه خاورمیانه و جهان است اما نخست‌وزیر آن رژیم مدعی می‌شود که تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای برای استفاده علیه اسرائیل است. در واقع جنگ روانی جدید تلاشی برای تضعیف مواضع ایران در زمینه غنی‌سازی‌ 20 درصدی و ادامه فعالیت تاسیسات هسته‌ای فوردو است.

ایران به‌دنبال حفظ این امتیازات در ادامه مذاکرات است اما اسرائیل در تلاش است ضمن تعطیلی سایت فوردو حتی تعطیلی غنی‌سازی‌ 5.3درصدی را در ایران در دستور مذاکرات قرار دهد و پذیرش فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به شرط خروج مواد غنی شده از ‌ ایران مورد تایید قرار دهد، درحالی‌که این جزو خطوط قرمز اعلام شده از سوی ایران در مذاکرات است. ایران تحت‌تأثیر جنگ روانی جدید غرب و رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت.

* استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی

کد خبر 168003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز