جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه سیاسی: هیأت مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان صبح دیروز وارد استانبول شد تا پس از نزدیک به 14‌ماه وقفه، دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شروع شود.

مذاکرات

طبق اعلام مقامات ایرانی این مذاکرات برای یک روز برنامه‌ریزی شده و به 2 روز نخواهد انجامید.دیروز هیأت ایرانی و هیأت چینی نخستین گروه‌هایی بودند که وارد استانبول شدند. دولت ترکیه که برای گرفتن میزبانی این نشست از سال گذشته رفت‌وآمدهایی را به ایران و کشورهای درگیر این مذاکرات داشته است، سالن‌های «لطفی کردار» از بزرگ‌ترین سالن‌های موجود در منطقه را که میزبان همایش‌های بین‌المللی خاص است برای مذاکرات ایران و 6 قدرت بزرگ جهانی در نظر گرفته است.

آنچه که باعث شد هیأت‌های غربی دیرتر از ایران و چین به استانبول برسند، نشستی مقدماتی بود که روز پنجشنبه در واشنگتن برگزار شد. با این حال برخی رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس پیشاپیش اعلام کردند که غرب غنی‌سازی اورانیوم در ایران را پذیرفته و اینک با ایران هسته‌ای پای میز مذاکره می نشیند.

پایگاه اطلاع رسانی ایران هسته‌ای گزارش داد که اعضای گروه 1+5 روز پنجشنبه 14‌فروردین با حضور در واشنگتن برای دستیابی به یک مدالیته مذاکراتی مشترک در مقابل ایران، تلاش کرده‌اند. در این نشست چین حضور نداشته است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که در این نشست حاضر بوده، هنگام بازگشت به مسکو به خبرنگاران گفته است که «ما و آمریکا ایده‌های عینی درخصوص چگونگی حرکت مرحله به مرحله و به شرط اقدام متقابل که بر مبنای اقدام در ازای اقدام باشد، داریم. ایران یک‌گام برمی‌دارد و گروه 1+5 نیز برای رفع نگرانی‌های ایران، گام برمی‌دارد».

سخنانی که لاوروف گفته است برمبنای همان طرح روس‌ها برای گره‌گشایی از پرونده هسته‌ای ایران ترسیم می‌شود. آنها پیش از این طرح گام به گام را مطرح کرده بودند که ظاهرا در نشست واشنگتن توافقی روی این طرح صورت گرفته است. این در حالی است که سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان پیش‌تر از ابتکارهایی جدید سخن گفته بود که نمایندگان ایران در این مذاکرات مطرح خواهند کرد.

بعد از نشست واشنگتن نیز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای دادن تضمین مشروط به ایران سخن به میان آورده و گفته است ما به‌دنبال دستیابی به نتایج ملموس هستیم و البته متوجه‌ایم در این مذاکره طرف ایرانی تضمین‌هایی از ما خواهد خواست که ما نیز مسلما با ملاحظات خودمان به این خواسته پاسخ می‌دهیم. در سوی دیگر نمایندگان ایران و چین که زودتر از سایر هیأت‌ها به استانبول وارد شده‌اند با یکدیگر دیداری انجام داده و درباره مذاکرات امروز به رایزنی پرداختند. ماجائوکسو معاون وزیر امور خارجه چین هنگام ورود به ترکیه گفت که پکن انتظار دارد طرفین در این مذاکرات منطقی، انعطاف پذیر و عملگرا باشند و سعی کنند با تمرکز بر نقاط مشترک و اجتناب از اختلافات، به‌دنبال دستیابی به نتایج مثبت باشند.آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در استانبول برگزار شده بود.

سعید جلیلی از زمان حضورش در شورای عالی امنیت ملی در 4 دور مذاکره با 5+1 حضور داشته است.

جدول

 

کد خبر 166054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز