همشهری آنلاین: معاون وزیرخارجه روسیه از نگاه مثبت ایران و گروه 1+5 به پیشنهاد ارائه شده از سوی مسکو در زمینه مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سرگئی ریابکف روز گذشته در اظهاراتی تاکید کرد: ایران و کشورهای غربی نسبت به پیشنهاد روسیه در راستای کاهش تنش‌ها در موضوع هسته‌ای ایران واکنش مثبت نشان داده‌اند.

وی تاکید کرد: مسکو در تلاش برای حل تدریجی اختلافات درباره موضوع هسته‌ای ایران است که تهران آن را کاملا مسالمت آمیز می‌داند و برخی کشورهای غربی در باره اهداف نظامی آن نگران هستند.

معاون لاوروف افزود: در مذاکرات 14 آوریل در استانبول پیشنهاد روسیه از سوی ایران و 1+5 مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دو طرف نسبت به این پیشنهاد اهتمام خود را نشان دادند اما پیشنهاد روسیه یکی از طرح‌هایی است که طی آن جامعه بین المللی در نظر دارد به موضع مشترکی درباره پیشرفت در موضوع هسته‌ای با ایران برسد.

ریابکف با اشاره به تاکید گروه 1+5 در اتخاذ موضعی یکپارچه در مذاکرات هسته‌ای با ایران، افزود: تمامی پیشنهادات ما رو میز (مذاکرات) قرار دارد اما نحوه پیشرفت هر کدام از آنها متفاوت است.

رویترز در این گزارش پیشنهاد روسیه را شامل گامهای عملی ایران در اعتمادسازی به جامعه بین المللی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش، در برابر رفع تدریجی تحریمها علیه تهران از سوی شورای امنیت و کشورهای غربی دانشته است.

خاطر نشان می شود مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست استانبول (26 فروردین ماه) تاکید کرد آنچه اهمیت دارد لزوم دستیابی ملت ایران به حقوق مشروع خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای است.

مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 در استانبول با توافق برای ادامه مذاکرات در بغداد در روز 23 می آتی (سوم خردادماه) پایان یافت.

کد خبر 167926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز