گروه سیاسی: رئیس‌جمهور تونس در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان که برای نخستین بار پس از سقوط حکومت زین‌العابدین بن‌علی، به تونس رفته است با تاکید بر حق کامل ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان را مهم خواند.

سیاست خارجی

علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان که در آخرین مرحله از سفر خود به تونس رفته است با منصف المرزوقی رئیس‌جمهور تونس دیدار و درخصوص موضوعات روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. صالحی در این دیدار با ابلاغ سلام احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبریک به مناسبت پیروزی انقلاب تونس از سوی مردم و مقامات عالی‌رتبه کشورمان به رئیس‌جمهور و مردم تونس، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای هر نوع همکاری در زمینه گسترش و توسعه روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، انتقال فناوری و موضوعات فرهنگی را به اطلاع رئیس‌جمهور تونس رساند.

وی با تشریح آخرین تحولات گفت‌وگو پیرامون انرژی هسته‌ای کشورمان به‌ویژه با توجه به آخرین دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5، روند این گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: این روند در اجلاس آتی بغداد نیز همچنان ادامه یابد. منصف‌المرزوقی رئیس‌جمهور تونس در این دیدار ضمن تشکر از حمایت مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران از انقلاب تونس با تاکید بر اهمیت توسعه روابط 2 کشور در حوزه‌های مختلف بر اراده سیاسی موجود در تونس برای گسترش همکاری فی‌مابین اشاره کرد و خواستار افزایش همکاری‌های 2کشور شد. همچنین علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات تونسی با بشیر الزعفوری وزیر تجارت این کشور نیز دیدارکرد و راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی را مورد رایزنی قرار داد.

بیداری اسلامی، بستر رهایی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز روز گذشته در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور سودان بیداری اسلامی را بستر مناسبی برای رهاسازی ظرفیت‌های بالقوه ملت‌های منطقه علیه رژیم صهیونیستی دانست. در این دیدار جلیلی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشورهای منطقه تأکید کرد: بیداری اسلامی بستر مناسبی را برای رهاسازی ظرفیت‌های بالقوه ملت‌های منطقه علیه رژیم صهیونیستی فراهم کرده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به ترفندهای نظام سلطه برای منحرف ساختن افکار عمومی منطقه از تهدیدهای برون‌زا به‌ویژه خطرات ناشی از رویکرد تجاوز طلبی رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: عملکرد و دستاورد‌های درخشان جریان قدرت در دهه اخیر باید به‌عنوان الگوی موفق و نتیجه بخش، رویکرد راهبردی کشورهای منطقه را شکل دهد.

جرقه بیداری اسلامی


وقوع انقلاب اسلامی را می‎توان نقطه عطفی در حرکت جنبش‎های اسلامی معاصر محسوب کرد زیرا انقلاب اسلامی با تکیه بر اصول و ارزش‌های اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) توانست به شکل نهضت اسلامی و انقلابی در میان سایر دول اسلامی مطرح شود و به این شکل الگویی الهام‎بخش برای مسلمانان در سطح جهان شد. بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه که در سال 89 با خودسوزی محمد البوعزیزی دستفروش دوره گرد تونسی در اعتراض به توقیف چرخ دستی‌اش توسط عوامل دیکتاتور تونس، جرقه‌ای آتشین بر خرمن دیکتاتورهای منطقه زد به‌دنبال آن مردم با ایستادگی در برابر ظلم سبب سقوط پی در پی دیکتاتورهای با سابقه شدند. به‌دست‌گیری اکثریت پارلمان در کشورهای مصر و تونس خود نمونه‌ای از رسوخ تفکر و فرهنگ اسلامی در میان انقلابیون این کشورها بوده که خود نکته‌ای است که تمامی ناظران و تحلیلگران منصف توان کتمان آن را ندارند.

انقلاب اسلامی ایران الهام‌بخش حرکت‌های ضد‌استکباری است

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به تونس با راشد الغنوشی رئیس جنبش اسلامگرای النهضه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. صالحی در این دیدار از سوی مردم و مقامات عالی‌رتبه کشورمان پیروزی انقلاب تونس را تبریک گفت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعمیق و گسترش روابط با تونس در همه زمینه‌ها به اطلاع وی رساند. راشد الغنوشی رئیس حرکت النهضه تونس نیز با تجلیل از انقلاب اسلامی به‌عنوان راهگشای ملت‌ها و امیدبخش به حرکت‌های ضد‌استکباری و ضد‌استبدادی، از شخصیت امام راحل تجلیل کرد.

 

کد خبر 167899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز