گــروه شـهری: سـه‌شنبه گـذشته در چهارصدوپنجاه‌وششمین جلسه شورای شهر از مسئولان شهرداری تهران دعوت شد تا درخصوص اقدامات انجام شده در حادثه اخیر آبگرفتگی شهر و مترو گزارشی ارائه کنند.

شورای شهر

پیش از آن مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به مناسبت فرارسیدن سالگرد تاسیس شوراها گفت: سالروز شوراها و صدور فرمان زیبا، محکم و عجیب رهبر کبیر انقلاب برای برنامه‌ریزی و تدوین قوانین شوراها را تبریک می‌گویم. شوراهای سراسر کشور با 110 هزار نفر عضو بزرگ‌ترین نهاد مردمی درکل کشور به‌شمار می‌روند که ان‌شاءالله در وظیفه خطیر خود که خدمت به مردم و خلق خداست، موفق باشند.

بنا براین گزارش، مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارش از عملکرد مدیریت شهری در مهار سیلاب اخیر شهر تهران پرداخت. وی ضمن ابراز خوشحالی بابت اینکه در سیلاب اخیر تهران با توجه به ابعاد خطرناک آن اما حتی یک نفر تلفات نداشت گفت: خطوط مترو نیز به‌دلیل برخورداری از بنای مستحکم هیچ خسارت و آسیبی ندید.

حسینی در گزارش خود به اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تعریف وضعیت 3 مسیل شهر در شرق، مرکز و غرب تهران پرداخت و گفت: مسیل‌های رودهای درکه، فرحزاد و تپه نیزار در حوضه آبریز مناطق 2 و 5 تهران در غرب پایتخت وجود دارد و مسیل میانرود که موجب بروز سیلاب شد، از پارک گفت‌وگو تا رود کن کشیده شده است.

حسینی با بیان اینکه دیواره‌های کانال میانرود در سال 88 افزایش ارتفاع پیدا کرد، افزود: بارش شدید باران و تگرگ که 7 میلیون متر مکعب در مدت 40‌دقیقه برآورد شده است، موجب افزایش قابل ملاحظه حجم آب مسیل و باعث شکستگی پنل‌های بتنی کانال میانرود شد.

وی ادامه داد: با شدت جریان آب، دره‌های عمیقی در محل ایجاد و خاک را کاملا سست کرد و در ساعت 14:19 دقیقه نیز سیلاب به دهانه ایستگاه ارم سبز وارد شد و کمتر از یک و نیم ساعت 7.5 کیلومتر مسیر مترو در آب غرق شد.حسینی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های استاد معین، میدان آزادی و دکتر حبیب‌الله ایستگاه‌های اصلی درگیر موضوع بودند گفت: شرکت بهره‌برداری مترو بعد از اطلاع یافتن از حادثه برق ایستگاه‌ها را قطع کرد و در کمتر از 3 دقیقه 1500 نفر مسافر و پرسنل از ایستگاه‌ها خارج شدند، همچنین 43 باب منزل مسکونی و تجاری که در همسایگی ایستگاه‌ها قرار داشتند توسط مناطق 9 و 10 شهرداری تخلیه شده و اسکان موقت آنها در هتل انجام شد و هم‌اکنون نیز بعد از کنترل ایمنی ملکشان به ساختمان‌ها برگشتند. حسینی در گزارش خود به حضور میدانی شهردار تهران در محل اشاره کرد و گفت: حضور ایشان بهترین شرایط را برای مدیریت بحران فراهم کرد، به‌نحوی که در کمتر از 20 ساعت از ورود آب به خط 4 مترو جلوگیری و عملیات پاکسازی با تقسیم‌بندی بین مناطق انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تعمیر تجهیزات الکترونیکی مترو بعد از عملیات پاکسازی آغاز شد اظهار کرد: خسارتی 21 میلیارد تومانی به بخش الکترونیکی مترو که در برابر آب حساس هستند وارد شد اما خدمات رسانی مترو در این ایستگاه‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد. وی گفت: در 3 شبانه‌روز، کار مهار سیلاب یک دقیقه هم متوقف نشد اما شدت و حجم آب به‌اندازه‌ای بود که در ساعات اولیه حتی سنگ‌های چند تنی که برای مهار آب به داخل آب انداخته می‌شد نیز جابه‌جا می‌شدند. حسینی افزود: 300 هزار مترمکعب آب از 3 ایستگاه یاد شده که مسیری بالغ بر 7 کیلومتر را شامل می‌شود به کمک 80 دستگاه پمپ تخلیه شد و 10 هزار مترمکعب گل و لجن از داخل ایستگاه‌ها بیرون کشیده شد که در تمامی این اقدامات 2500 نفر در روز فعالیت می‌کردند.

وی تصریح کرد: سیلاب از حوادثی است که قابلیت هشدار سریع را دارد و در بسیاری از نقاط دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند و زمانی که من در سازمان مدیریت بحران شهرداری بودم تجهیز تهران به این سیستم به‌صورت جدی دنبال شد اما سازمان هواشناسی و آب و فاضلاب اختلافات تئوریک داشتند و به ما اعلام کردند که لزومی ندارد شما ماجرا را دنبال کنید ما خودمان پیگیر قضیه خواهیم بود اما همچنان این مسئله در حد مطالعه است و باید اجرایی شود.

تمرکز بر مسئله پیشگیری

پس از پایان گزارش مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ضمن بی‌نظیر خواندن اقدامات شهرداری در زمان وقوع حادثه و مهار سیلاب گفت: از شهردار تهران، دکتر حسینی، مهندس تشکری هاشمی، دکتر شریفی و تک‌تک پرسنل شهرداری و دستگاه‌های همراه شهرداری در این‌باره تشکر می‌کنم.

وی ضمن تاکید بر اینکه سازمان مدیریت بحران شهر تهران باید روی فاز پیشگیری و مطالعات متمرکز شود، ادامه داد: مدیریت بحران دارای 3 فاز قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران است و باید قبل از وقوع بحران را نیز بررسی کرده و ببینیم چه عواملی باعث این اتفاق شده است. شکیب با تاکید بر اینکه حین بحران، زمان کمی داریم و باید از زمان‌های طلایی به‌خوبی استفاده کنیم گفت: کانال‌های مترو تنها با یک لاینینگ بتن ریزی، از کنار کانال‌های دیگر عبور کرده‌اند و اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد مشکلاتی در پی خواهد داشت که لازم است سازمان مدیریت بحران روی فاز پیشگیری و مطالعات متمرکز شود.

علی رضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در سیلاب اخیر، برخی دوستان به جای کمک کردن با عنوان کردن مسائلی، تنها استرس جامعه را بالا بردند درحالی‌که اگر آنها تنها یک لحظه تصور می‌کردند که زن و فرزند خودشان هم سوار قطار مترو هستند چنین رفتار نمی‌کردند. وی ادامه داد: همدلی در این شرایط بسیار مهم است، یک نفر مثل آقای پرورش مدیرعامل آب و فاضلاب تهران 48 ساعت بیدار می‌ماند و پای کار است اما بعضی‌ها صحبت‌های دیگری می‌کنند.

تقدیر عضو شورای شهر از رفتگر بجنوردی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه شورا از پاکدستی رفتگر بجنوردی که کیفی با ارزش یک میلیارد تومان را به صاحبش بازگرداند تقدیر و تشکر کرد. احمد مسجدجامعی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور به رفتگر بجنوردی که چند شب پیش کیفی را که محتویات آن یک میلیارد تومان ارزش داشت به صاحبش بازگرداند اشاره کرد و گفت: در بارندگی شدید آن شب این شخص تصمیم می‌گیرد کیف را به صاحبش بازگرداند درحالی‌که وی خانه‌ای در روستا و مبلغ بسیاری بدهی دارد.

وی ادامه داد:‌ هنگامی که از او پرسیدند در ازای این کار چه می‌خواهی گفت: یک سفر زیارتی برای همسرم می‌خواهم زیرا او زحمت‌های بسیاری کشیده است؛ این حرکت بسیار سمبلیک و زیباست و درحالی‌که در کتاب‌های درسی، فردی با عنوان دهقان فداکار را معرفی کرده‌ایم این فرد نیز یک رفتگر فداکار است که با این وضعیت معیشتی از یک ارزش پاسداری می‌کند. مسجدجامعی خاطرنشان کرد: بنده به‌صورت خاص از این فرد تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم به شغل‌هایی از این دست که فراموش شده به‌نظر می‌رسند بیشتر بپردازیم.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: از شورای شهر بجنورد و شورای‌عالی استان‌ها نیز تقاضا دارم به این موضوع پرداخته و این رفتگر را مورد تشویق قرار دهند.

تقدیر 162 نماینده مجلس از عملکرد شهرداری در مهار سیلاب

162 نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای از اقدامات و مدیریت شایسته شهردار و مدیریت شهری تهران در جلوگیری از خسارت ناشی از سیل اخیر تهران تقدیر و تشکر کردند. به گزارش تهران سما، در پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، هیات رئیسه از دریافت بیانیه 162 نماینده مجلس در تقدیر از زحمات شهردار تهران خبر داد.

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: نمایندگان در این بیانیه از اقدامات و مدیریت شایسته شهردار و مدیریت شهری تهران در جلوگیری از خسارات ناشی از سیل اخیر تهران تقدیر و تشکر کرده و ابراز امیدواری کردند که مسئولان دولتی و نهادهای شهری تدابیر اساسی همه‌جانبه در آینده برای مقابله با بحران‌های احتمالی مشابه به عمل آورند.

کد خبر 167882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز