سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز از عملکرد شهرداری تهران در مهار سیلاب کانال میانرود (ضلع شمالی ایستگاه متروی ارم سبز) و تلاش شبانه روزی بابت تخلیه آب از ایستگاه‌های اکباتان، حبیب‌اللهی و استاد معین به اعضای شورای شهر گزارش داد.

شورای شهر

وی در جلسه علنی دیروز شورای شهر گفت: شهرداری به زیبایی از پس مهار سیل شبانه میانرود برآمد و موفق شد تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه گذشته 50 درصد بحران را تحت کنترل درآورد. وی از همکاری همه سازمان‌ها به‌خصوص آب و فاضلاب و وزارت نفت با شهرداری تهران تشکر کرد. متن کامل این گزارش را در صفحه 3 بخوانید.

گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز درباره عملکرد شهرداری تهران در مهار سیلاب کانال میانرود (ضلع شمالی ایستگاه متروی ارم سبز) و تلاش شبانه روزی بابت تخلیه آب از ایستگاه‌های اکباتان، حبیب‌اللهی و استاد معین به اعضای شورای شهر گزارش داد.وی در چهارصدو پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر در توضیحات خود گفت: بارندگی اخیر بسیار شدید و در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود و باعث شد تا حجم آب در همه نهرها، کانال‌ها و روددره‌ها به حد اشباع برسد و درهمه نقاط شهر اعم از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دچار آبگرفتگی باشیم.

به گفته چمران، کانال موازی آزادراه کرج 6 متر عمق و 12 متر عرض دارد که از فلکه صادقیه به سمت پایین به موازات خطوط مترو حرکت می‌کند و آب‌های سطح منطقه پونک و برخی مناطق دیگر نیز به این کانال می‌پیوندد تا به رودخانه کن برسد، اما بر اثر شدت بارش فشار آب به حدی بالا رفت که پشت کارگاه مترو در ایستگاه نهایی خط 4 (اکباتان قبل از محور غربی بزرگراه شهید ستاری) پنل‌های بتنی در مقابل شدت و فشار آب کانال مقاومت نکرده و شکستند؛ به‌نحوی که آب به جای اینکه در کانال مورد اشاره جاری شود به سمت ایستگاه دردست افتتاح اکباتان منحرف و وارد کارگاه و تونل مورد اشاره شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران که در عملیات کنترل بحران از نزدیک حضور داشت در ادامه گزارش خود درباره نحوه عملکرد مدیریت شهری در مهار سیلاب اخیر اظهار داشت: در ایستگاه اکباتان و آزادی 3 واگن در مسیر بوده که به سرعت نسبت به تخلیه مسافرین آن اقدام و برق ایستگاه قطع شد و از تردد قطارها در چند ایستگاه مترو تا میدان انقلاب به‌دلیل احتمال آبگرفتگی و به خطر افتادن جان شهروندان ممانعت به عمل آمد.

چمران تجربه مهار سیلاب اخیر شهر تهران را برای مدیران بحران شهر تهران مفید دانست و گفت: ما نیز در دوران دفاع مقدس تجربه سد‌سازی‌ و کنترل و مهار آب را داشتیم و می‌دانستیم که این کار بسیار مشکل و پیچیده‌ای است، زیرا آب مرموز است و از هر جا جلویش را بگیریم راه دیگری پیدا می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از تخلیه منازل مسکونی اطراف ایستگاه متروی استاد معین و انتقال ساکنین آنها به هتل به‌دلیل نگرانی از پیشروی آب سخن گفت و توضیح داد: خوشبختانه خانه‌های اطراف این ایستگاه نوساز بودند و مشکلی به‌وجود نیامد اما هنگام عملیات ساخت یک سکو زیر یکی از جرثقیل‌ها خالی و در نزدیکی آقای قالیباف و آقای پرورش (رئیس سازمان آب) وارونه شد که خوشبختانه به هیچ‌یک آسیبی وارد نشد.

تلاش برای انحراف مسیر آب از تونل‌های مترو در قالب ساخت جاده فرعی، عمیق‌تر کردن کانال اصلی انتقال آب و ریختن 20 متر خاک روی لوله‌های قطور با هدف ساخت سکو و بستن شکافی که از آنجا آب منحرف شده بود و پمپاژ آب با لوله‌های 10 اینچی از ایستگاه‌های مترو از جمله دیگر اقدامات بسیار بزرگ و بعضا خطرناکی بود که به قول چمران رئیس شورای شهر، شهرداری به زیبایی از پس آن برآمد و موفق شد تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه گذشته 50 درصد بحران را تحت کنترل درآورد. وی از همکاری همه سازمان‌ها به‌خصوص آب و فاضلاب و وزارت نفت با شهرداری تهران سخن گفت و تاکید کرد: سالانه شهرداری‌های مناطق 22 گانه بازدید‌های میدانی از همه کانال‌های شهر داشته باشند و از استحکام و آمادگی کانال‌ها در مقابل فشار آب بالا اطمینان حاصل کنند.

پس از پایان گزارش رئیس شورای اسلامی شهر تهران، خسرو دانشجو سخنگوی شورا نیز طی سخنانی گزارش مهدی چمران را گزارشی خوب و مفصل دانست؛ به‌نحوی که به‌خوبی اعضای شورای شهر را در جریان اتفاقات و اقدامات شهرداری در بحران اخیر قرار داد. وی در عین حال از همه دست‌اندرکاران و تلاشگران از جمله آقای قالیباف و شهرداران، مدیران و معاونین شهرداری تشکرکرد و گفت: حضور کلیه مسئولان شهرداری و اتحاد و همدلی آنها در جریان مهار بحران سیلاب اخیر جای تقدیر دارد.
بنابراین گزارش، از نظر حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نکته مهم این بود که در بارندگی بی‌سابقه اخیر در خود شهر تهران گرچه محدودیت‌هایی ایجاد شد اما اتفاق خاصی نیفتاد و خدا را شکر تلفات جانی نیز نداشتیم.

علیرضا دبیر عضو هیات‌رئیسه شورای شهر نیز با اعلام اینکه تهران از قدیم برای مقابله با آبگرفتگی‌ها طراح درستی نداشته است، گفت: تا همین 8-7 سال پیش در بارندگی‌های شدید کل شهر تهران را آب فرامی‌گرفت البته هم‌اکنون اقدامات مؤثری انجام شده که به‌نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داشته باشیم. وی خواستار آن شد تا با دعوت از معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از وی خواسته شود تا به تشریح اقدامات خود در باره کنترل آب‌های سطحی بپردازد.

دبیر همچنین از عملکرد شرکت بهره‌برداری مترو در تخلیه بموقع مسافران مترو که در محاصره آب قرار گرفته بودند قدردانی کرد و در عوض از عملکرد برخی مسئولان که هنگام وقوع سیلاب از مسئولیت شانه خالی کرده و حتی تلفن‌های خود را خاموش کرده بودند انتقاد کردو گفت: این آقایان تنها هنگام مصاحبه‌ها به‌عنوان نفر اول حاضر می‌شوند اما هنگام بحران، تلفن خود را خاموش می‌کنند.

افزایش 46 درصدی بارش امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر از دیگر اعضای شورای شهر بود که به اظهارنظر درباره اتفاقاتی پرداخت که پس از بارندگی شدید روز یکشنبه اخیر در خط 4 مترو روی داد. وی ضمن اعلام اینکه بارش اخیر نسبت به زمان مشابه سال قبل 46 درصد افزایش داشت خواستار آن شد تا مدیریت شهری از این حادثه درس گیرد و به سمت اقدامات پیشگیرانه قدم بردارد که از جمله آنها اولویت بخشیدن به طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران است.

شکیب ادامه داد: در ایستگاه اکباتان یک مجتمع ایستگاهی در دست ساخت است که خاکبرداری انجام شده در فاصله زیادی با جداره قرار نداشت بنابراین احتمالا به افزایش فشار سیل منجر و کانال شکسته شده و آب به مسیر تونل خط 4 مترو هدایت شده است.

در این هنگام مهدی چمران رئیس شورای شهر خطاب به شکیب گفت: این شکستگی در جاهای دیگر دیواره بتنی هم اتفاق افتاده ضمن اینکه ما هنگام تخلیه آب حضورداشتیم و گل و لایی ندیدیم و فقط آب بود؛ حتی ایستگاه حبیب‌اللهی که در خط القعر قرار دارد پس از اینکه آبش تخلیه شد اصلا احساس نمی‌کردی که شب قبلش تا نزدیکی‌های پیاده رو در آب فرو رفته بود زیرا گل و لای و لجنی وجود نداشت و همه آب بود.

محمد تقوی معاون حقوقی شهردار تهران نیز تاکید کرد: تا ارائه گزارش نهایی از هرگونه برآورد و اظهارنظر خودداری شود زیرا بعضا اخبار بسیار ناگوار، غلط و مغرضانه و غیراصولی به مردم ارائه می‌شود. وی همچنین خواستار‌ آن شد تا اطلاع رسانی از این حادثه تنها از کانال‌های موثق صورت گیرد، بنابراین شهرداری تهران اطلاعات لازم را نه در قالب حدس و گمان بلکه به‌صورت علمی و عالمانه و موثق در اختیار سخنگوی شورای شهر قرار دهد و متعاقب آن اخبار این حادثه تنها از طریق خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر به اطلاع مردم رسانده شود.

معاون حقوقی شهردار تهران خبر داد: مدیریت بحران تصمیم گرفته است که ظرف 72 ساعت کانالی را احداث کند تا خطر بارش‌های احتمالی بعدی را کاهش دهد. به گفته تقوی در تهران 1234 نقطه آبگیر وجود داشته اما با اقدامات انجام شده این تعداد نقطه آبگیر به 148 نقطه کاهش یافته و در بودجه سال 91 نیز پرداختن به این نقاط آبگیر باقیمانده در دستور کار قرار دارد.

در فعالیت‌های شهری به محیط زیست توجه شود

به گزارش همشهری، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر گفت: اگر با طبیعت خوشرفتاری نشود گاهی اوقات قهر می‌کند.وی خواستار دقت و توجه کافی در نگهداری طراحی مسیل‌ها، رود‌دره‌ها و کانال جمع‌آوری و مدیریت آب شد و افزود: طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی باید به مدیریت آب تغییر کند و حتما در ارزیابی و مطالعات ملاحظات زیست‌محیطی رعایت شود، زیرا متأسفانه هم‌اکنون با آسفالت معابر و بتن ریزی کف رود دره‌ها امکان جذب آب را از خاک گرفته‌ایم؛ درحالی‌که جذب آب توسط خاک هم به تغذیه سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند و هم مانع این می‌شود که حجم بالایی از آب با سرعت بالا حرکت کند.

رئیس کمیته محیط‌زیست علاوه بر اینکه از مردم خواست تا از ریختن زباله‌ها در نهرها و کانال‌های شهر خودداری کنند، از شهرداری خواست تا مسیرهای آب جوی و کانال‌های کوچک را سرپوشیده سازد تا امکان رها شدن زباله در مسیرهای آب تهران وجود نداشته باشد.

کد خبر 166791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز