همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس هشتم جلسه علنی امروز را با تذکر جنجالی حسینیان به توکلی و زاکانی آغاز کردند. تذکری که از نظر خباز بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی داشت.

به گزارش همشهری آنلاین؛ جلسه علنی امروز مجلس هشتم با تذکر «روح اله حسینیان» و حمله این روحانی مجلس هشتم به «علیرضا زاکانی» و «احمد توکلی» رقبای انتخاباتیش برای تصاحب صندلی مجلس نهم آغاز شد.

حسینیان در ابتدا به تجلیل از مواضع ضداستکباری علی لاریجانی ییس مجلس شورای اسلامی پرداخت و آن را به عنوان یکی از افتخارهای مجلس هشتم معرفی کرد اما موضوع تجلیل او از لاریجانی در ادامه رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و حسینیان خطاب به رئیس مجلس گفت بنده که از منتقدان رئیس مجلس بودم از مواضع ضد استکباری و غرب ایشان در همه جا تجلیل کردم اما متاسفانه این مسئله افتخارآمیز آلوده شده است.

این عضو جبهه پایداری در ادامه صحبت‌هایش به مصاحبه سایت الف - منتسب به توکلی- با سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا اشاره و با انتقاد از این شیوه عمل سایت الف گفت: با آقای توکلی که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هستند سایت الف را در اختیار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گذاشتند، آیا وزیر امور خارجه آمریکا پیامی برای ملت ایران دارد؟ آیا می‌خواهد افتخارات علمی را به ملت ایران تبریک بگوید؟ وزارت امور خارجه آمریکا چه پیامی نسبت به ایران و مردم ایران دارد آیا آن‌ها خودشان رسانه ندارند که آقای توکلی سایت الف را در اختیار آن‌ها قرار دهد؟

حسینیان همچنین از رئیس مجلس خواست تا توکلی را از سمت ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل انجام این مصاحبه که نام «خطای فاحش» را بر آن نهاد برکنار کند.

زاکانی نیز امروز از تیر تذکرهای نماینده کم تذکر مجلس در امان نماند و حسینیان در ادامه صحبت‌هایش به انتقاد از غیبت‌های زاکانی در مجلس پرداخت و گفت: آقای زاکانی از اول این مجلس تاکنون به ندرت در مجلس حضور داشته است و هر موقع که ما پرسیدیم، گفتند وی برای گرفتن دکترا در حال تلاش هستند.

تذکر تند و تیز حسینیان با واکنش توکلی همراه شد و توکلی در پاسخ به تذکر این عضو جبهه پایداری تأکید کرد: من از عملکرد سایت الف اعلام برائت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: ما در راستای دفاع از نظام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی عمل کردیم. به برادرم (حسینیان) نصیحت می‌کنم کاری نکند که در موضع اتهام قرار بگیرد؛ شما می‌توانستید از من بپرسید و اگر قانع نمی‌شدید، این حرف‌ها را می‌زدید.

اما پاسخ به تذکر حسینیان به همین جا ختم نشد و خباز نیز به عنوان نماینده اصلاح طلب مجلس وارد گود تذکر‌ها شد و خطاب به حسینیان گفت: بعد از ۴ سال نمایندگی آیا آقای حسینیان نمی‌داند جای چنین تذکراتی اینجا نیست. اگر تذکرتان برای رضای خدا بود خوشا به حالتان اما اگر برای بحث‌های انتخاباتی و مشکلات جبهه متحد و پایداری بود متاسفم.

وی همچنین به انتقاد از لاریجانی پرداخت و افزود: براساس ماده ۱۹۲ آیین نامه داخلی٫ انتظار داشتیم وقتی که آقای حسینیان تذکر خارج از عرف و روال خود را مطرح می‌کرد، به وی اعلام شود تا از ادامه صحبت بپرهیزد.

در پایان رئیس مجلس تلاش کرد با شوخ طبعی به این تذکر‌ها پایان دهد و خطاب به خباز گفت: ماده ۱۹۲‌آئین‌نامه چنین محتوایی که شما گفتید، ندارد؛ شما من را به این ماده حواله دادید؛ شما هم بعد از ۴ سال این مواد را درست بگویید.

اما گویا شوخ طبعی لاریجانی هم نتوانست مهر پایانی بر این تذکر جنجالی بزند و زاکانی در آخرین دقایق مجلس هشتم، حسینیان را به خاطر صحبت‌هایش به خدا واگذار کرد و باهنر نیز به عنوان شاهد درستی صحبت‌های زاکانی وارد عمل شد و گفت: من شاهد هستم که زاکانی به خاطر بسیاری از مأموریت‌هایی که هیئت رئیسه تعیین می‌کند برای مجلس وقت می‌گذارد.

در جدول زیر می‌توانید تذکر‌ها و پاسخ‌های مطرح شده را مشاهده کنید:

روح اله حسینیان

  • آقای توکلی که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هستند سایت الف را در اختیار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گذاشتند، آیا وزیر امور خارجه آمریکا پیامی برای ملت ایران دارد؟ آیا می‌خواهد افتخارات علمی را به ملت ایران تبریک بگوید؟ وزارت امور خارجه آمریکا چه پیامی نسبت به ایران و مردم ایران دارد آیا آنها خودشان رسانه ندارند که آقای توکلی سایت الف را در اختیار آنها قرار دهد؟
  • لااقل هیئت رئیسه مجلس از این مسئله و این موضوع اعلام برائت کند یا خود آقای توکلی در همین مجلس اعلام کند که من رئیس یا مدیر سایت الف را برکنار و اعلام برائت می‌کنم.
  • اگر یکی از رقبای آنها چنین کار خبطی و اشتباهی می‌کردند اینها چه برخوردی می‌کردند اما آنها این مسئله را به سکوت گذراندند.
  • تذکر بعدی من در مورد حضور و غیاب‌هاست البته بسیار کار خوبی است اسم بنده هم هر روز در حضور خودم خوانده می‌شود مردم باید بدانند که نماینده شان با تاخیر می‌آید یا غیبت دارد اما این برخورد نبابد تبعیض آمیز باشد.
  • آقای زاکانی از اول این مجلس به ندرت شده که در مجلس حضور داشته باشد هرگاه ما پرسیدیم گفتند ایشان برای گرفتن دکترایشان تلاش می کنند و زحمت کشیدند جز امروز که تذکر دادند اعلام غیبت تاخیر درباره او نشده است.
  • چه مطلبی در کار است آیا آقای زاکانی در ماموریت هستند چرا هیئت رئیسه فقط به یک نفر ماموریت می‌دهد از هیئت رئیسه خواهش می‌کنم برای آگاهی مردم تعداد روزهایی که آقای زاکانی در مجلس حضور داشتند به مردمی که دوباره می‌خواهند نماینده انتخاب کنند اعلام شود که ایشان چند روز در تعهدات خود به مردم وفادار بوده‌اند.
  • البته من می‌دانم که اداره کردن سایت روزنامه‌های فاخر و مجلس هم احتیاج به پول و هم احتیاج به وقت دارد برای به دست آوردن پول نیز احتیاج به وقت است و باید بیشتر در بیرون مجلس سرمایه گذاری کنند اما ما هم به مردم تعهد داریم خصوصا اگر برخی آقازاده‌ها را در خدمت بگیرند برای کوبیدن و زدن نمایندگانی که حاضر نشدند زیر پرچم آنها باشند و تسلیم شوند.
  • هیئت رئیسه مجلس نسبت به موضوع اول یعنی سایت الف موضع قاطع خود را اعلام کند و در مسئله دوم نیز اعلام کند که آقای زاکانی چند روز از چهار سال را در مجلس حضور داشته است.

احمد توکلی

  • داستان سایت الف و دعوت از سخنگوی فارسی زبان وزارت‌خارجه آمریکا این چیزی بود که می‌گویم.
  • ما از این فرد به عنوان مهمان ویژه دعوت کردیم و از بین سؤالات کاربران 32 سؤال حساب شده تهیه کردیم و سؤالات هم طوری طراحی شده بود که او هر طور که جواب می‌داد، در هچل بود.
  • وی 27 سؤال را پاسخ گفت و اگر تمام این سؤالات منتشر می‌شد، غرب‌زده‌ترین کاربران سایت هم حق را به جمهوری اسلامی می‌دادند و می‌فهمیدند که آمریکا منطق ندارد، بر این اساس، کار سایت الف بسیار حساب شده بود و من به آن افتخار می‌کنم.
  • من از عملکرد سایت الف اعلام برائت نمی‌کنم. ما در راستای دفاع از نظام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی عمل کردیم.
  • وقتی که کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه رایانه‌ای به ما ابلاغ کرد که مطلب ذکر شده را برداریم، من به مسئولین الف گفتم هر موقع که به شما در این مورد چیزی گفتند، با من تماس بگیرید؛ بعد از تماس، من بررسی کردم و دیدم این کمیته از موضع قانون حرف زده و به همین دلیل گفتم که مطلب را بردارید.
  • من به این کار سایت الف افتخار می‌کنم چرا که توانستیم دشمن را از زبان خودش محکوم کنیم و افتخار هم می‌کنم وقتی که از موضع قانون حرفی را که قبول نداشتم و به من ابلاغ شد، اجرا کردم.
  • من به دبیر شورای عالی امنیت ملی هم نامه نوشتم و گفتم که تصمیم این کمیته اشتباه بود و این مطلب باید منتشر شود ولی چون من تسلیم قانون هستم، با افتخار پذیرفتم که مطلب را بردارم.
  • به برادرم (حسینیان) نصیحت می‌کنم کاری نکند که در موضع اتهام قرار بگیرد؛‌ شما می‌توانستید از من بپرسید و اگر قانع نمی‌شدید، این حرف‌ها را می‌زدید.
  • آقای حسینیان می‌توانست از هیئت رئیسه بپرسد که چرا آقای زاکانی به مجلس نمی‌آید و چرا نامش قرائت نمی‌شود که آقای ساعدی به شما توضیح می‌داد؛ مردم هوشیارند و در جریان مسائل هستند.
  • اینکه من خودم رسانه‌ای هستم. کار رسانه‌ای که به نفع جمهوری اسلامی باشد، باید صورت بگیرد و به نظر من تصمیم کمیته ذیربط تصمیم غلطی بود و از موضع قانونی حق با آنها بود و من تسلیم شدم، برهمین اساس به هر دو کارم افتخار می‌کنم.

 

محمدرضا خباز

  • انتظار داشتیم به محض اینکه مشخص شد تذکر حسینیان خارج از عرف بوده و مربوط به دستور جلسه نیست به ایشان اعلام شود که از ادامه صحبت بپرهیزند.
  • اگر ما یا یکی از دوستان تذکر خارج از دستور بدهند جنابعالی(لاریجانی) اجازه نمی‌دهید اما آقای حسینیان نطق کردند.
  • اگر تذکرتان برای رضای خدا بود خوشا به حالتان اما اگر برای بحث‌های انتخاباتی و مشکلات جبهه متحد و پایداری بود متاسفم.
  • آقای حسینیان بعد از 4 سال نمایندگی نمی‌دانند اعلام این گونه تذکرات جایش در مجلس نیست؟

علی لاریجانی

  • لاریجانی در پاسخ به حسینیان تذکر وی را وارد ندانست و گفت: تذکر شما مربوط به هیئت رئیسه مجلس نیست سایت الف سایت شخصی است و مربوط به سازمان مجلس و مرکز پژوهش‌ها نیست.
  • ایشان غیبت دارند اما رئیس کمیسیون اصل نود برای او نامه می‌نویسد و ماموریت اعلام می‌شود.
  • البته من توصیه می‌کنم همه سر موقع در مجلس حضور داشته باشند چون گاهی مجبوریم به علت نرسیدن تعداد حاضران در جلسه به نصاب لازم جلسه را دیر شروع کنیم.

علیرضا زاکانی

  • آقای حسینیان تذکری داند که محل بیان آیین ‌نامه‌ای آن کاملاً محل تشکیک است.
  • ایشان دو مورد پیرامون بنده بیان کردند که در مورد اول بحث غیبت‌های بنده در صحن است اما ای کاش از من می‌پرسیدند شاید لازم نباشد نکاتی که اطلاع ندارند به سمع و نظر مردم برسانند.
  •  ‌بنده نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هستم و همچنین مسئول اجرایی و مسئول بخش اقتصادی کمیسیون هم هستم. به خاطر حجم بالای کار کمیسیون و این که کمیسیون اصل 90 تنها مجموعه‌ای است که مردم اگر شکایتی داشته باشند به این کمیسیون مراجعه می‌کنند و اگر اهمال کاری در روند سه قوه و اعمال نفوذ قدرت شکل گرفته باشد کمیسیون اصل 90 مورد را رسیدگی می‌کند حجم بالای کار در کمیسیون وجود دارد به همین خاطر رئیس کمیسیون با هیات رئیسه هماهنگ کرده و بنده فرصت‌هایم را برای کار کمیسیون صرف می‌کنم که ماموریت محسوب می‌شود.
  •  ای کاش سوال می‌شد تا پاسخ می‌دادیم. هم اکنون 73 مورد کشوری در اولویت کار کمیسیون قرار دارد. از سال گذشته زیرساخت‌های این کمیسیون پس از 15 سال تغییر کرد و به همت اعضا این کار بزرگ برای کشور انجام می‌شود.
  •  ما در پایان دوره مجلس هشتم هستیم و انباشت پرونده‌ها و مراجعات امکانی فراهم کرده که خدمتی شایسته در کمیسیون داشته باشیم. خواهشم این است که  دوستانی که این گونه از تریبون مجلس استفاده می‌کنند ظلم نکنند، مروت هم خوب است. درست نیست که این گونه رفتار کنیم. آقای حسینیان نکاتی را گفتند که پاسخ آن را نه در شان خودم و نه مردم و نه مجلس می‌دانم. امیدوارم خدا عاقبت بنده و ایشان را ختم به خیر کند.

محمدرضا باهنر

  • تا آنجا که اطلاع دارم غیبت‌های آقای زاکانی با تایید رئیس کمیسیون اصل 90 و برای انجام ماموریت است.
  • پس از تایید باهنر، روح‌الله حسینیان با برخاستن از جای خود و خطاب قرار دادن باهنر برای چند بار عبارت دروغگو را به وی نسبت داد.
کد خبر 167751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز