ایلام: از سی‌و‌یکم فروردین ماه امسال تا ساعت 8‌صبح سوم اردیبهشت ماه 96‌بار زمین لرزه و پس لرزه در مناطق مختلف شهرستان دهلران به وقوع پیوسته که بزرگ‌ترین آنها پنج‌و‌یک دهم ریشتر ثبت شده است.

زلزله

به گزارش مهر، طی روزهای اخیر زلزله‌های مکرر، این شهرستان مرزی و گرمسیری را لرزانده است. به گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ساعت3 و 51 ‌دقیقه بامداد امروز تا 8 صبح، 7مورد زمین لرزه در این شهرستان رخ داده است. بزرگ‌ترین زمین لرزه‌ها در این مدت سه‌ویک دهم ریشتر گزارش شده است.

اضطراب و نگرانی از این تعداد زمین لرزه بر مردم ساکن در این شهرستان مرزی حاکم شده و مردم این شهرستان را نگران کرده است. کارشناسان زمین شناسی علت وقوع این تعداد زمین لرزه را تغییر شکل پوسته زمین می‌دانند. تاکنون این زمین لرزه‌ها در مناطق خارج از اماکن مسکونی و روستایی رخ داده است و خسارت جانی و مالی در بر نداشته است.

کارشناسان معتقدند دهلران در گذشته نیز سابقه زمین لرزه‌های زنجیره‌ای را داشته است اما انتظار وقوع زلزله شدید در این منطقه وجود ندارد.براساس اعلام این کارشناسان دهلران در دامنه جنوبی تاقدیس کبیرکوه واقع شده و این منطقه بسیار لرزه خیز است.

راه‌اندازی اردوگاه اضطراری در دهلران

2 اردوگاه اضطراری اسکان در دهلران راه‌اندازی شده است. معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار دهلران گفت:‌ به‌دنبال افزایش تعداد زمین لرزه‌های پی در پی، 2اردوگاه اضطراری اسکان مردمی در این شهرستان ایجاد شده است.

غلام علیدادی گفت: این اردوگاه‌ها با به‌کارگیری و تجهیز 400 تخته چادر در مناطق امن و مبادی ورودی دهلران ایجاد شده است. وی ادامه داد: این اقامتگاه‌های اضطراری به‌منظور اسکان مردم در جریان وقوع زلزله‌های احتمالی با قدرت و شدت بالا پیش‌بینی شده است. به گفته معاون فرماندار، مردم این منطقه در حالت اضطراری و مواقع مورد نیاز به‌منظور امنیت بیشتر می‌توانند از این اردوگاه‌ها برای سکونت استفاده کنند.

آمادگی برای مقابله با اثرات زلزله

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: با وجود پیش‌بینی کارشناسان زلزله نگاری مبنی بر رخ ندادن زلزله مخرب در استان، دستگاه‌های اجرایی از آمادگی لازم برای مقابله با اثرات این پدیده طبیعی برخوردارند.

حکیمی با اشاره به وقوع زلزله‌های پی‌در‌پی اخیر در شهرستان دهلران گفت: کارشناسان مدیریت بحران کشور، مرکز ژئوفیزیک، مرکز تحقیقات ساختمان مسکن و مرکز زلزله نگاری غرب کشور در این باره تحقیق کرده و وقوع زلزله مخرب را پیش‌بینی نمی‌کنند.

شهرستان دهلران دومین شهر استان ایلام به لحاظ جمعیت و نخستین شهرستان استان به لحاظ وسعت است که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست.دهلران در جنوب خاوری استان ایلام و جنوب باختری دینارکوه و در فاصله 228‌کیلومتری ایلام و 100‌کیلومتری شهرستان اندیمشک واقع شده است.

این شهرستان پس از دوران جنگ و بازسازی به‌صورت یک شهر توریستی درآمده است و به‌خاطر منابع عظیم نفت و زمین‌های وسیع و مستعد کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است. بیشتر آبادی‌ها که در اثر جنگ تحمیلی و اشغال آنها خالی از سکنه شده بود، بعد از جنگ و بازسازی، دوباره اسکان یافته‌اند. آب و هوای دهلران گرم است و بیشترین دما در تابستان گاهی از 50‌درجه نیز بالاتر می‌رود.

قدمت منطقه دهلران به هزاران سال پیش بر می‌گردد و همواره با جلگه بین‌النهرین در ارتباط بوده است. بررسی‌هایی که در ساختار کلی سرزمین باستانی دهلران صورت گرفته نشانگر این حقیقت است که یکی از کانون‌های باستانی ایران به‌شمار می‌رفته است و با وجود این همه پیشنیه تاریخی و اهمیتی که دارد کمتر شناخته شده است.

کاوش‌هایی که در سرزمین دهلران انجام گرفته روشنگر این حقیقت است که انسان در این منطقه در حدود 8‌هزار سال پیش از میلاد از 2نوع گونه نبات یعنی گندم و جو و حیواناتی نظیر میش و بز استفاده می‌کرده است.

براساس شواهد به دست آمده به وسیله باستان‌شناسان و همچنین آزمایش‌های فراوان هول و کنت دی فلانری در سال‌1961 روی تپه‌های علی‌کش (تپه باستانی علی‌کش با وسعتی به قطر حدود 135‌متر که ضخامت لایه‌های باستانی آن به حدود 7 می‌رسد) و چغا سفید و دیگر مناطق باستانی این منطقه انجام گرفته، نشانگر این حقیقت است که انسان در فاصله میان 5500 تا 7500 قبل از میلاد در این منطقه به اهلی کردن گاو و کشت دانه‌های گیاهی مانند عدس و ماش و کتان توفیق یافته است.

کد خبر 167506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز