گروه حوادث: عصر پنجشنبه، زلزله‌ای به بزرگی5.5ریشتر شهر نیشابور را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که علاوه بر نیشابور، در مشهد، جوین، قوچان و چناران نیز خساراتی به‌دنبال داشت.

مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه امدادگران از پنجشنبه شب تا‌کنون، 620 خانوار زلزله زده در مناطق آسیب دیده را اسکان داده‌اند، گفت: به‌دنبال دریافت خبر زلزله، 15 تیم عملیاتی به همراه 13 دستگاه خودروی امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

حسین درخشان افزود: درمجموع 350 زن و مرد امدادگر نیروی هلال احمر استان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند که خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت و آنها عملیات کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان را انجام دادند. وی تصریح کرد: تلاش اعضای تیم ارزیاب جمعیت هلال احمر برای تعیین میزان خسارت احتمالی ناشی از این زمین‌لرزه ادامه دارد و تمامی امکانات برای خدمات دهی به زلزله زده‌ها به کار گرفته شده است.

80 پس‌لرزه

در همین حال مسئول مرکز لرزه‌نگاری خراسان رضوی وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تعداد پس‌لرزه‌ها در نیشابور را 80فقره اعلام کرد. ذوالفقار آسایش‌پور ظهر، گفت: این تعداد پس‌لرزه از ابتدای وقوع زلزله نیشابور تا ساعت‌30 :11 جمعه به ثبت رسیده که بزرگ‌ترین آنها 3.9ریشتر بود و پنجشنبه شب به وقوع پیوست. وی افزود: وقوع پس‌لرزه‌های کمتر از 3 ریشتر چندان احساس نمی‌شود و لذا شهروندان نباید نگران باشند.

آماده‌باش اورژانس و آتش‌نشانی

از سوی دیگر حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از آماده‌باش اورژانس و آتش‌نشانی خبرداد و گفت: خوشبختانه براساس گزارش‌ها هیچ اتفاق ناگواری در مشهد رخ نداده است و تنها چند مورد محبوس‌شدن در آسانسور به‌علت قطعی برق گزارش شده که نیروهای امدادی به محل اعزام شدند.

حجتعلی شایـــان‌فـــراستاندار خراسان‌ رضوی نیز با اشاره به تشکیل اتاق بحران در منطقه زلزله‌زده خاطرنشان کرد: اوضاع کاملا تحت کنترل است و ما امیدواریم که با توجه به پس‌لرزه‌ها، زلزله اصلی را پشت‌سر گذاشته باشیم. وی افزود: خسارت‌های وارده به مناطق زلزله زده تا‌کنون در حد تخریب چند مورد منزل، واحد تجاری و دولتی و ترک‌برداشتن دیوارها و شکستن شیشه‌ها بوده و تلفات جانی مخابره نشده است.

براساس این گزارش، وقوع پس‌لرزه‌های شدید و متوالی باعث شد تا جمعی از مردم نیشابور پنجشنبه شب به بوستان‌های عمومی مراجعه کنند و با برافروختن آتش در این‌مکان‌ها، شب را به صبح برسانند. همچنین برخی از شهروندان در داخل خودروهای شخصی و گروهی هم به‌رغم سرما‌ و برودت هوا در حیاط منازل، شب را سپری کردند. هم‌اکنون خودروهای امداد رسان در کنار میادین شهر مستقر شده و نیروهای امدادگر در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، تعداد مصدومان زلزله، به بیش از 230 نفر رسیده که از این تعداد تنها 30 نفر در بیمارستان‌های حکیم و22 بهمن نیشابور بستری و مابقی به‌صورت سرپایی معالجه شده‌اند.وی اظهار داشت: بیشتر مصدومان دچار شکستگی در نقاط مختلف بدن شده‌اند.

 

کد خبر 157803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز