دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

57 نماینده مجلس با رأی منفی خود به فوریت طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این طرح را از دستور کار مجلس کنار گذاشتند.

به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی که به‌عنوان یکی از طراحان این طرح سخن می‌گفت، با اشاره به جایگاه سوم صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی گفت: ایران جزو 10 کشور برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی است و بر اساس سند چشم‌انداز در افق 1404 باید به درآمد 20میلیارد دلاری در این صنعت برسد. این در حالی است که تمام آژانس‌های مسافرتی در کشور کارشان خروج مسافر از ایران به ترکیه، دبی و کشورهایی است که ذره‌ای از جاذبه‌های گردشگری ایران را ندارند. وی با تأکید بر لزوم ایجاد جاذبه برای گردشگران خارجی گفت: با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری است کارهای جانبی دیگری به آن محول می‌شود و نمی‌تواند به صنعت گردشگری بپردازد در حالی که صنعت گردشگری می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد کشور داشته باشد.

نقوی حسینی از مخالفان فوریت این طرح نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تأکید کرد و گفت: این طرح مخالف برنامه پنجم است چراکه ما دولت را موظف کردیم 5وزارتخانه را کاهش دهد و حالا خودمان یک سازمان را به وزارتخانه تبدیل می‌کنیم. وی افزود: سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهور قدرت بیشتری دارد و می‌تواند برنامه‌های بهتری داشته باشد در حالی که اگر به وزارتخانه تبدیل شود فعالیت آن کند می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری نیازمند یک سازمان چابک و محدود است، گفت: در عین حال که معتقدیم دولت باید بیش از این روی گردشگری سرمایه‌گذاری کند و در ایران تنها از 20درصد ظرفیت گردشگری استفاده می‌شود، تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را راه‌حل این موضوع نمی‌دانیم و معتقدیم اگر عملکرد این سازمان خوب نیست باید به اصلاح آن بپردازیم. حیدری دستنایی یکی از موافقان فوریت طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه نیز گفت: متأسفانه شاهد وضع اسفبار مدیریت در این مجموعه هستیم.

این عضو کمیسیون آموزش با اعتقاد به اینکه سازمان میراث فرهنگی کارنامه ناموفقی داشته، گفت: این سازمان در این قامت ناکارآمد است و بعضا بین افراد مختلف با مقاصد خاص در چرخش است.

پس از سخنان موافق و مخالف، یک فوریت طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه به رأی گذاشته شد که با 56رأی موافق، 57رأی مخالف و 22رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر با آن مخالفت شد.

 

کد خبر 167494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز