گروه شهری- محمدباریکانی: تغییرات پیاپی مدیران و تحولات سازمانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در وضعیت نابسامانی قرار داده است و درصورتی که بتوان آینده‌ای برای گردشگری کشور متصور بود باید گفت که وضعیت گردشگری در ایران بیش از پیش شکننده شده است.

آثار باستانی

گردشگری ایران روی صفحه‌ای شیشه‌ای جلو می‌رود که هر لحظه امکان شکسته شدن آن وجود دارد. مدیران یک‌شبه منصوب می‌شوند و چندماه که گذشت ناگهان استعفا می‌کنند و می‌روند یا برکنار می‌شوند.

همین چندماه پیش بود که ابتدا اعلام شد حامد دهقانان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌دلیل آنچه انجام ندادن خدمت سربازی اعلام شده بود از سمت خود کنار رفت. به فاصله 2 روز پس از این استعفا زمزمه‌های استعفای روح‌الله احمدزاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز شنیده شد.

محمود احمدی‌نژاد 4 روز پس از استعفای روح‌الله احمدزاده با درخواست وی موافقت کرد و حکم انتصاب سیدحسن موسوی مشاور عالی اسفندیار رحیم مشایی در مرکز ملی مطالعات جهانی شدن را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وی ابلاغ کرد.روح‌الله احمدزاده آنطور که اعلام شد به‌دلیل «پاره‌ای مشکلات شخصی» استعفا کرده بود.

بدین‌ترتیب عصر روز چهارشنبه گذشته، سید حسن موسوی از نزدیکان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و از مشاوران عالی رحیم مشایی در مرکز ملی مطالعات جهانی شدن به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منصوب شد تا بدین‌ترتیب 8 ماه مدیریت تیم سابق استانداری فارس بر سازمان میراث فرهنگی کشور به پایان برسد و دوران دیگری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور شکل بگیرد. سید حسن موسوی مدتی معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود. او پیش‌تر مدیرعامل شرکت سایپا یدک نیز بود. سایت خبری تابناک در مورد انتصاب سیدحسن موسوی از نزدیکان رحیم مشایی به ریاست سازمان میراث فرهنگی نوشت: میراث فرهنگی باز هم به پدرخوانده رسید.

تغییر مجدد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای چندمین بار در سال‌های اخیر چشم‌انداز صنعت گردشگری و همچنین میراث فرهنگی کشور را مبهم کرده است. تغییرات پی‌درپی مدیران گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آینده این صنعت درآمدزا در جهان را در ایران بسیار شکننده کرده است؛ تا جایی که فعالان بخش خصوصی در این صنعت به‌تدریج به این نتیجه رسیده‌اند که چراغ صنعت گردشگری کشور رو به افول است.

اکبر غمخوار رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با تاکید بر این موضوع که بخش خصوصی نگران این جابه‌جایی‌های مداوم است به همشهری گفت: عدم‌ثبات در رده ریاست و معاونین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طول سال‌های گذشته زیاد بود و در طول 2 دولت نهم و دهم رئیس این سازمان تاکنون 4 مرتبه تغییر کرده و تغییرات در رده مدیران تاکنون بیش از این تعداد بوده و در برخی معاونت‌ها گاه تا 8 مدیر تغییر کرده‌اند.اکبر غمخوار گفت: همین عدم‌ثبات مدیریت بخش گردشگری را در سیاستگذاری‌های کلان و حضور بین‌المللی کمرنگ و ضعیف کرده است.

به گفته وی تغییرات در بخش گردشگری ایران به اندازه‌ای بوده است که اکنون سازمان‌های جهانی گردشگری نیز به ناچار هر بار با افراد و نگرش‌های جدید مواجه می‌شوند. رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با تاکید بر این موضوع که بخش خصوصی بیشترین آسیب را از جابه جایی مدیران دولتی خورده است گفت: افراد غیرکاردان که به سازمان میراث فرهنگی وارد شدند همین که متوجه می‌شوند گردشگری چیست تغییر می‌کنند و از این بابت نگران آینده صنعت گردشگری کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی از خانواده گردشگری کشور و معاون سرمایه‌گذاری آن سازمان بود افزود: تغییر نگرش‌ها در این سازمان به صنعت گردشگری آسیب می‌زند و اینکه رئیس جدید تا چه اندازه بتواند منشا اثر باشد قابل تحلیل و ارزیابی است.

غمخوار گفت: امسال به‌دلیل بی‌تدبیری رئیس سازمان میراث فرهنگی نتوانستیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم و زمان معرفی ایران را از دست دادیم.به گفته اکبر غمخوار معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری و ایجاد تسهیلات برای ورود گردشگر و سرمایه‌گذار داخلی در بخش صنعت وظیفه مهمی است که دولت برعهده دارد و بخش خصوصی نیز باید با تدوین بسته‌های مناسب، گردشگران خارجی را به کشور جذب کند. لذا نقش دولت مهم است که متأسفانه به‌دلیل تغییر و جابه جایی‌های مکرر تاکنون در استفاده از امکانات موجود موفق نبودیم.

اگرچه اکبر غمخوار رئیس انجمن دفاتر سفر و گردشگری استان تهران نقش دولت در صنعت گردشگری را جدی و مهم می‌خواند ولی برخی دیگر در بخش خصوصی صنعت گردشگری معتقدند که جابه‌جایی مدیران دولتی در بخش گردشگری هیچ اهمیتی ندارد. استدلال این دسته از فعالان بخش خصوصی این است که گردشگری موضوعی خصوصی است که دولت هیچ دخالتی در آن ندارد.

هوشنگ غفارپور یکی از فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری در کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که تاثیر تغییر مداوم مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در صنعت گردشگری کشور چیست؟ گفت: معتقدم به هر دلیلی قرار نیست از درآمد گردشگری چیزی عاید کشور شود؛ بنابراین اگر هر روز هم رئیس سازمان میراث فرهنگی تغییر کند هیچ اتفاقی در این بخش نمی‌افتد.

به گفته وی اکنون تنها دغدغه این است که گردشگر به کشور بیاید. هوشنگ غفارپور گفت: اگر همین امروز تمام عوامل اعم از بخش خصوصی و دولتی و تمام کشور در موضوع گردشگری گسیل شوند تنها 20 درصد موفق خواهند بود.

غفارپور البته بر این موضوع تاکید کرد که اگر در راس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور فردی قاطع و کاردان بیاید که ماندگار شود آن‌وقت می‌توان گفت این مدیر در موضوع گردشگری کشور تاثیر‌گذار خواهد بود.

کد خبر 156322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز