گروه سیاسی: با گذشت چند ماه پس از سرنگونی پهباد آمریکایی RQ170 در 13 آذر90 ، فرمانده نیروی هوافضای سپاه جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده از رمزگشایی پهپاد جاسوسی آمریکا (RQ170) را اعلام و 4 کد جدید از رمز گشایی این پهپاد را فاش کرد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درخصوص جزئیاتی از پهپاد جاسوسی آمریکا گفت: علت اینکه خیلی نمی‌توانیم راجع به این هواپیما صحبت کنیم این است که این هواپیما برای ما یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و حرف زدن ما یعنی دادن اطلاعات و نباید به راحتی آن را خرج کنیم، اما من در اینجا 4 کد می‌دهم که آمریکایی‌ها متوجه شوند ما تا چه حد به این هواپیما نفوذ کرده‌ایم. حاجی‌زاده ادامه داد: زیرمجموعه‌های این هواپیما برای پاره‌ای از کارهای فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان یک سری اشکالاتی را همراه داشته که نتوانسته‌اند آن را برطرف کنند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد:

این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 پروازهایی در لس‌آنجلس داشته و آنجا برای اینکه اشکالاتش رفع شود، به فرودگاهی نزدیک لس‌آنجلس برده‌شده و زیرسیستم‌ها که همان سنسورها و تجهیزات این هواپیماست را تست کرده‌اند. وی با بیان اینکه ما تمام اطلاعات و نرم‌افزار این هواپیما را به‌دست آورده‌ایم، تاکید کرد: این هواپیما همچنین در 2هفته قبل از کشته‌شدن بن‌لادن در محل کشته‌شدن این فرد در پاکستان پرواز داشته است. حاجی‌زاده ادامه داد: اگر ما به نرم‌افزارها و هاردهای این هواپیما دست پیدا نکرده بودیم، نمی‌توانستیم این موضوعات را به‌دست بیاوریم. متخصصان ما کاملا به بخش‌ها و برنامه‌های این هواپیما مسلط هستند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: بیش از 50 سال فناوری آمریکایی‌ها چه در حوزه هواپیماهای با سرنشین و چه هواپیماهای بدون سرنشین در این هواپیمای جاسوسی (RQ170) جمع شده است. همه فناوری‌هایی که آمریکایی‌ها در هواپیماهای F35، بمب‌افکن استیلز، پورکت و غیره داشته‌اند در این هواپیما وجود دارد و اینها کاملا زیر سؤال رفته است.

وی ادامه داد: بعد از سرنگونی هواپیمای U2 در سال 1960 در شوروی که منجر به اسیرشدن خلبان آمریکایی‌ آن شد، آمریکایی‌ها به فکر هواپیماهای بدون سرنشین افتادند که از آن سال تا‌کنون نشاندن (RQ170) توسط سپاه بزرگ‌ترین افتضاح آمریکایی‌هاست. حاجی‌زاده همچنین درخصوص برخی گفته‌ها مبنی بر وجود سیستم انفجار خودکار در این هواپیما گفت: موشک‌ها سیستم انفجار خودکار دارند ولی همه هواپیماها نه و این موضوع صحت ندارد، آنها اینقدر به این هواپیما اطمینان داشتند که این کار را نکردند. بازتاب خبر رمزگشایی از پهپاد در رسانه‌های خارجی

برخی خبرگزاری‌های خارجی همچون راشاتودی روسیه، خبرگزاری انگلیسی رویترز، روزنامه‌ گاردین و شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز با انتشار بازتاب خبر رمزگشایی پهباد به گوشه‌ای از سخنان سردار حاجی‌زاده درخصوص این رمزگشایی اشاره کرد ند و آوردند: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که با مهندسی معکوس هواپیمای جاسوسی آمریکا که به تسخیر سپاه درآمده بود، ساخت یک نسخه از این هواپیما را آغاز کرده است. رسانه‌های خلیج تایمز، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در بازتاب این خبر به بخشی از سخنان سردار حاجی‌زاده اشاره کردند که خطاب به آمریکا اعلام کرده بود: آمریکایی‌ها باید بدانند که ما تا چه اندازه در این هواپیما نفوذ کرده‌ایم.

کد خبر 167476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز