یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز جمعه 8 اردیبهشت امسال، نزدیک به 90 اثر هنری دوران اسلامی ایران در کریستی لندن چوب حراج خواهد خورد که از میان آنها پرتره ناصرالدین شاه است که یکی از گرانترین آثار این حراج محسوب می‎شود.

نقاشی

به گزارش ایلنا، در این حراج که باعنوان" هنر اسلامی و هندی" است، 373 اثر هنری دوران‎ اسلامی کشورهای ایران، مصر، سوریه، تونس، ترکیه، هندی، مصر و افغانستان برای فروش عرضه خواهد شد که نزدیک به 90 اثر هنری این حراج از آثار هنری ایران از دوران تیموریان، صفویه و قاجار است.

آثاری که در این حراج عرضه خواهد شد، شامل ظروف سفالین، پرتره، مینیاتورهایی مربوط به دوران اسلامی هند، برگه‎هایی از قرآن به خط کوفی، برگه‎هایی از شاهنامه فردوسی مربوط به دوران صفویه از شیراز، شمشیر، گلدان، شمعدان، گلیم و فرش‌های قدیمی ایران مربوط به دوران اسلامی است.

از نکات برجسته این حراج، فروش 4 پرتره نقاشی و رنگی از دوران قاجار و قرن 19 میلادی است که مهم‎ترین این پرتره‌ها، پرتره ناصرالدین شاه قاجار است که توسط محمد حسن افشار خلق شده است.

این نقاشی با شکوه 70 تا 100 هزار پوند برآورد شده که معادل 300 میلیون تومان است که به عنوان یکی از گرانترین آثار این حراج محسوب می‎شود.

محمدحسن خان افشار ازجمله نقاشان دوره قاجار است که در دربار ناصرالدین شاه لقب "نقاش باشی" را دریافت کرد.

وی در چهره نگاری، نقاشی صحنه‎های رزمی و گل و مرغ دست داشته، قواعد طبیعت پردازی را رعایت می‎کرد.

این هنرمند با تکنیک‌های رنگ روغن و آبرنگ به نحو شایسته‎ای کار می‌کرد.

محمدحسن‌خان به غیر از تابلوی رنگ و روغن شمایل ناصرالدین شاه که به سال 1276ه.ق کشیده شده و زمانی بر دیوار چهل ستون نصب بوده، تصویر آبرنگ محمدخان قاجار را نیز در آثار خود دارد.

تابلویی که نقاش باشی دربار قاجار از ناصرالدین شاه کشیده، با ارتفاعی حدود 117 سانتی متر و عرض نزدیک به 79 سانتی متر است.

پرتره دیگری که در این حراج به فروش خواهد رفت، سوارکاری سپهسالار نام دارد که توسط اسماعیل جلایر از دیگر نقاشان دوره قاجار نقاشی شده، نوازنده کمانچه نیز نام پرتره دیگر از دوران قاجار است.

یکی دیگر از پرتره‎های جذاب این حراج تصویر نادرشاه افشار که هنوز محل نقاشی و استاد این پرتره مشخص نیست.

از اشیاء جذاب و نادر ایرانی که قرار است در این حراج با قیمت بالایی به فروش برود، یک ظرف از دوران تیموریان است که از گرانترین آثار این حراج محسوب می‎شود و با برآورد 200 تا 300 هزار یورو یعنی 600 میلیون تومان به فروش خواهد رفت.

آثاری که در روز 26 آوریل به فروش خواهد رفت به طور کلی 7 میلیون پوند برآورد شده‌اند.

 

کد خبر 167393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز