تنها حدود یک ماه از عمر مجلس هشتم باقی‌مانده؛ آن هم مجلسی که موضوع مهم بررسی لایحه بودجه سال 91 را در دستور کار خود دارد و این یعنی عملا فرصتی برای رسیدگی به سایر طرح‌ها و لوایحی که در کمیسیون‌ها و حتی در دستورکار مجلس خاک می‌خورند، باقی نمی‌ماند.

 علی‌اصغر یوسف‌نژاد که از بانیان اصلی طرح تحقیق و تفحص از بانک‌ها هم بوده حالا خودش از منتقدین عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص بررسی این طرح است و تاخیر صورت گرفته را ناشی از فشار‌ها‌ی سیاسی می‌داند.

  • مهم‌ترین محور‌های طرح تحقیق و تفحص از بانک‌ها چه بود؟

تحقیق و تفحص از بانک‌ها براساس گزارش‌هایی که به ما رسیده بود و مدت‌ها قبل از ماجرای اختلاس 3هزار میلیاردی مطرح شد و نگاه ما این بود که فرصتی برای بانک‌ها و نظام بانکی کشور ایجاد شود و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود تا اگر احیانا نیاز به اصلاح مصوبات یا نظارت بیشتری باشد اعمال شود.

  • فکر می‌کنید این گزارش درصورت انتشار می‌توانست در جلوگیری از تخلفاتی مانند اختلاس بزرگ بانکی مؤثر باشد؟

بله می‌توانست خیلی مؤثر باشد.اتفاقا ما بحث مفصلی در باره مدیریت بانک‌ها داشتیم که درصورت انتشار می‌توانست مورد توجه قرار گیرد و مانع از تخلفات گسترده اینچنینی شود. البته ما در این گزارش نقاط قوت بانک‌ها را هم دیدیم و به آنها اشاره کردیم.

  • علت تأخیر در انتشار این طرح چه بود؟

ما از مدت‌ها پیش گزارش هیات را آماده کردیم و تنها طی مراحل اداری آن در کمیسیون اقتصاد باقی مانده بود اما متاسفانه کمیسیون اقتصادی به دلایل سیاسی از انتشار آن خودداری کرده و در مراحل اداری آن اخلال ایجاد می‌کند. علت این تاخیر را باید از روسای کمیسیون بپرسید اما به‌نظرم خیلی در مورد این طرح کم لطفی شد چون خیلی می‌توانست کمک‌کننده باشد.

  • آیا امیدی به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس هشتم وجود دارد؟

باید این کار انجام شود. ما خیلی پیگیر هستیم و بنده خودم تاکنون چندین تذکر دادم و با هیات‌رئیسه هم گفت‌وگو کردم. اگر گزارش از کمیسیون خارج شود و به هیات‌رئیسه تقدیم شود بلافاصله قرائت می‌شود.

  • با توجه به حجم بالای طرح‌ها و لوایح باقی مانده در مجلس هشتم چه تضمینی وجود دارد که قرائت شود؟

گزارش‌های تحقیق و تفحص براساس آیین‌نامه باید بلافاصله و بدون نوبت قرائت شود.اگر قرائت نشود تمام زحمات و هزینه‌ها و وقتی که صرف این طرح شده به هدر می‌رود.

  • آیا این موضوع صحت دارد که جلسات کمیسیون برای بررسی طرح به حد نصاب نمی‌رسند؟

من هم این مطلب را شنیده‌ام و یکی دوبار هم خودم با اینکه عضو کمیسیون اقتصادی نیستم اما در جلسات آن شرکت کردم تا این موضوع را بررسی کنم اما متاسفانه جلسات به حد نصاب نرسید و تشکیل نشد.

  • به‌نظر می‌رسید موضوع اختلاس 3هزار میلیاردی باید انگیزه کمیسیون را برای انتشار گزارش بالاتر ببرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد؟


بله، ما هم همین فکر را می‌کردیم و معتقد بودیم انتشار خبر اختلاس که نکته تاریکی در پرونده نظام بانکی کشور بود انگیزه‌ها را برای قرائت گزارش هیات بالا ببرد، خصوصا در سال گذشته که سال جهاد اقتصادی بود و یا امسال که سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. اما در عمل شاهد این بودیم که ملاحظات و مقاومت کمیسیون برای انتشار آن بیشتر شد.

  • آیا هیأت‌رئیسه می‌تواند به‌دلیل این تأخیر با کمیسیون برخورد کند؟

بله هیات‌رئیسه از جنبه نظارتی و مدیریتی می‌تواند این موضوع را مورد پیگیری و مطالبه قرار دهد. ما هم تا‌کنون چندین بار گزارش دادیم و بنده هم این هفته نامه‌ای به آقای لاریجانی نوشتم تا این موضوع را پیگیری کند.

  • شما به‌عنوان طراح اولیه طرح از روند کاری آن راضی هستید؟

من چون در تحقیق و تفحص‌های مختلف شرکت داشتم می‌توان این طرح را با سایر طرح‌ها مقایسه کنم. قوی‌ترین مستندات و دلایل در این تحقیق و تفحص آمده است و برای آن زحمت بسیاری به لحاظ کارهای کارشناسی و مبنایی صورت گرفت. به‌نظر من حیف است که این طرح ابتر بماند.

  • آیا در روند کار فشار و ممانعتی هم وجود داشته؟

من خودم ندیدم اما شنیدم که فشارهایی به کمیسیون وارد شده تا در روال اداری و طبیعی آن اخلال ایجاد شود. هرچند ما معتقدیم این طرح می‌توانست برای دولت و نظام بانکی کشور فرصتی باشد تا مشکلات و معضلات شناسایی شوند و مجلس برای حل مشکلات و معضلات موجود به دولت کمک کند و نباید به آن به چشم تهدید نگاه شود.

کد خبر 167292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز