گروه اجتماعی - مینا شهنی: تحصیل رایگان برای گروهی از معلولان رؤیایی است که در انتظار واقعی شدن مانده‌است.

معلولان

ماده 8 قانون جامع حمایت از معلولان تاکید کرده که معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند گردند.با این حال براساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی نزدیک به 11 هزار معلول در انتظار دریافت شهریه دانشگاه هستند.

یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، در این‌باره گفت: هم‌اکنون 10 هزار و 700 دانشجوی معلول در انتظار دریافت شهریه دانشگاه هستند. البته تلاش‌های زیادی برای حل مشکل آنها انجام شده که امیدواریم به‌زودی نتیجه دهد.
به گفته سخنگویی، میزان شهریه پرداختی به معلولان در مقطع کاردانی 300 هزار تومان است که این مبلغ برای دانشجویان مقطع کارشناسی 500 هزار تومان و برای دانشجویان ارشد و دکترا یک تا 2 میلیون تومان است که به حساب دانشگاه محل تحصیل دانشجویان واریز می‌شود.

سخنگویی با اشاره به اینکه قرار بود در سال 90 نزدیک به 8 هزار (7780) دانشجو شهریه پرداخت کنند توضیح داد: متاسفانه این خواسته به تحقق نرسید و به‌علت کمبود اعتباری که در اختیار سازمان قرار گرفت، کمک‌هزینه به 5 هزار و 600 دانشجو پرداخت شد.

دستورالعمل جدید

سازمان بهزیستی دستورالعمل جدیدی برای پرداخت کمک هزینه تحصیلی به معلولان تهیه کرده‌است که به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی این دستورالعمل تنها شامل افرادی خواهد شد که از این پس در فهرست دریافت شهریه قرار بگیرند. سخنگویی تاکید کرد که تمام کسانی که در حال حاضر کمک هزینه دریافت می‌کنند همچنان در فهرست کمک هزینه خواهند ماند و دستورالعمل برای دانشجویان جدید اجرا خواهد شد.

تخفیف در شهریه

دانشگاه آزاد از جمله مراکز آموزشی است که در همکاری با سازمان بهزیستی پذیرفته تا برای دانشجویان معلول تخفیفی در شهریه قائل شود، به این ترتیب که اگر دانشجوی معلولی از سازمان بهزیستی معرفی نامه یا کارت داشته باشد مشمول چند درصد تخفیف در پرداخت شهریه خواهد بود.

سخنگویی با تایید این نکته که دانشگاه آزاد در اعطای تخفیف به دانشجویان معلول همکاری می‌کند توضیح داد: در خواستی هم از سوی سازمان بهزیستی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرستاده شده تا درصورت موافقت تحصیل دانشجویان معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی به‌صورت رایگان انجام شود.گفتنی است، ترم‌های تابستانی شامل حال پرداخت کمک هزینه از سوی سازمان بهزیستی نخواهد بود.

مشکلات مالی دانشجویان

با توجه به اینکه معلولان از استقلال مالی برخوردار نیستند و از سوی دیگر معلولانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند در بسیاری موارد دچار مشکلات مالی هستند، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم برایشان با دشواری‌های مالی روبه‌روست.
یکی از معلولان در این‌باره گفت: رفت‌وآمد به دانشگاه برای معلولان به سختی انجام می‌شود. ‌از سوی دیگر هزینه‌های تحصیلی بیشتر از توان معلولان است و همین نکات ممکن است فرد معلول را از ادامه تحصیل منصرف کند.

او با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی تنها بخشی از هزینه دانشگاه را پرداخت می‌کند افزود: شاید بهتر بود سازمان بهزیستی تمام هزینه‌های تحصیل معلولان را پرداخت می‌کرد درحالی‌که این سازمان در برخی موارد تنها 30 تا 40 درصد هزینه ثبت‌نام را پرداخت می‌کند. مثلا وقتی ثبت‌نام من بیش از یک میلیون تومان می‌شود از سوی سازمان بهزیستی 500 هزار تومان به من پرداخت شد. در این شرایط بخش زیادی از بار مالی تحصیل معلولان به دوش خانواده گذاشته می‌شود که با توجه به بارهای دیگری که خانواده شخص معلول تحمل می‌کند بسیار سنگین است.

بازنگری در قانون

قانون جامع حمایت از معلولان در دست بررسی است و به گفته رئیس سازمان بهزیستی این بازبینی به نفع معلولان خواهد بود.
علی اسفندیاری در این‌باره گفت: بازنگری در این قانون قطعا به نفع معلولان خواهد بود و ما امیدواریم که این کار هر چه سریع‌تر در مراجع بالادستی سازمان بهزیستی به پایان برسد تا برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر 167258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز