همشهری آنلاین: بانک مرکزی در گزارشی از 5 دلیل توقف طرح بنگاههای کوچک و زودبازده، از افزایش حدود 40 درصدی مطالبات معوق بانکها از این محل خبر داد.

فارس نوشت: بانک مرکزی در گزارشی از تسهیلات اعطایی بانک ها به بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین اعلام کرد: مجموع سهمیه ابلاغی بانک مرکزی به بانک های عامل برای اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک اقتصادی و زودبازده تا پایان سال ١٣٨٩ بیش از 467 هزار میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال ١٣٨٨ تغییری نداشت.

بانک مرکزی در این گزارش علت توقف طرح‌های زودبازده در سال 89 را 5 دلیل ذکر کرد و نوشت: اعمال سیاست های تثبیتی دولت، عدم استفاده از تسهیلات دریافتی برای موضوع قرارداد در برخی از طرح ها، محدودیت منابع سیستم بانکی، بدهی سنگین بانک ها به بانک مرکزی و معوق شدن بخشی از تسهیلات اعطایی در سالهای قبل، از علل عدم افزایش سهمیه مذکور بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان سال ١٣٨٩، مانده مبلغ طرح های معرفی شده به بانکها بیش از 672 هزار میلیارد ریال و ارزش طرح های تایید شده در بانک ها بیش از 312 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با اسفند ماه ١٣٨٨ به ترتیب 6.4 و 5 درصد رشد داشت.

این گزارش تصریح کرد: مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها از این محل تا پایان اسفند ماه ١٣٨٩ با 9.7 درصد افزایش به مرز 250 هزار میلیارد ریال رسید. براساس ارزش قراردادهای منعقد شده، به طور متوسط 141.1 میلیون ریال تسهیلات برای ایجاد هر فرصت شغلی پیش بینی شده مورد نیاز است .

بانک مرکزی اضافه کرد: تا پایان اسفند ماه 1389 یه ترتیب 8278.8 و 14025.7 از اصل این تسهیلات، سررسیدگذشته و معوق شد و مطالبات معوق بانک ها از این محل نسبت به سال گذشته 39.7 درصد افزایش یافت. براساس طرح های قرارداد منعقده جدید ، پیش بینی می شود ١٨٧ هزار شغل ایجاد شود.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی آمده است: بررسی عملکرد آیین نامه اجرایی گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین (مصوب آذر ماه١٣٨٤) از ابتدای اجرای آیین نامه تا پایان سال ١٣٨٩ نشان می دهد که برای 748.4 هزار فقره طرح، معادل 312 هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده و از این میان، در مجموع 250 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی پرداخت شد که سهم بخش صنعت و معدن 52.8 درصد بود.

 

کد خبر 167128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز