همشهری‌آ»ل مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اشتباه بودن آمار بانک مرکزی درباره تولید نفت گفت: 12 شیوه جذب سرمایه طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها صکوک نفتی است.

قلعه بانی

فارس نوشت: احمد قلعه‌بانی در نشست خبری در هفدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در پاسخ به پرسشی در مورد توسعه مشترک میادین مشترک با عراق گفت: قرار شد 2 دفتر مشترک در عراق و ایران برای توسعه 2 میدان مشترک راه‌اندازی شود.

وی افزود: به دلیل اهمیت میادین مشترک قرار شد منابع اوراق مشارکت را تنها در میادین مشترک استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه متوسط جذب سرمایه‌گذاری در سال‌های 76 تا 78 قریب به 9.3 میلیارد دلار بوده که 30 درصد آن از منابع غیر دولتی و 6 میلیارد دلار آن از منابع داخلی شرکت نفت بوده است، گفت: در سال 89 نزدیک به 16.7 میلیارد دلار جذب شد که 10 میلیارد دلار از منابع داخلی و 6.7 میلیارد دلار از دیگر منابع بود.

قلعه بانی افزود: در سال 90 10.5 میلیارد دلار از منابع داخلی نفت و 12 میلیارد دلار از منابع خارج از منابع داخلی جذب شد که به معنی تغییر نسبت منابع داخل و خارج نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تأکید کرد: 12 شیوه جذب سرمایه‌گذاری طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها صکوک نفتی و وزارت اقتصاد باید در این باره به ما کمک کنند.

وی موکدا و با صراحت چند بار آمار بانک مرکزی در خصوص تولید نفت کشور را اشتباه دانست و گفت: تولید نفت در سال 90 قریب به 28 هزار بشکه در روز کاهش یافت و در سال 89 نیز 15 هزار بشکه نسبت به سال 88 افزایش یافته است و دیگر آمارها در این باره صحیح نیست.

بانک مرکزی در تازه ترین آمارهای خود تولید نفت کشور را کمتر از 4 میلیون بشکه در روز دانست و وزارت اقتصاد نیز این رقم را در سال 89 روزانه سه میلیون و 940 هزار بشکه اعلام کرد.

وی میزان صادرات نفت کشور در سال 90 را 2.3 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار ما درآمد نفتی کشور در سال 90 بیشترین درآمد در طول تاریخ بوده است.

قلعه‌بانی تصریح کرد: با وجود تحریم هم در بخش اکتشاف، هم در توسعه میادین و هم در تولید رشد داشته‌ایم و بیش از 70 درصد از تجهیزات نفتی را شرکت‌های داخلی می‌سازند.

وی به پابرجا بودن اغلب قراردادهای خارجی شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: در سال جدید نیز برای فروش بیش از 2.3 میلیون بشکه در روز قرارداد داریم.

قلعه بانی در پاسخ به پرسش فارس درباره آسان‌گیری به پیمانکاران خارجی در برابر سختگیری پیمانکاران داخلی اظهار داشت: بعد از خروج اینپکس ژاپن شرکت‌های CNPC‌ و نیکو در آزادگان کنسرسیومی را تشکیل دادند که 30 درصد آن به نیکو و بقیه به شرکت چینی متعلق بود چرا که نیکو نمی‌توانست بعد از خروج شرکت ژاپنی منابع 6 میلیارد دلاری توسعه آزادگان را فراهم کند.

وی اضافه کرد: آنچه درباره آسان‌گیری به پیمانکاران داخلی گفتیم بیشتر مربوط به سال 90 بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در میادین جدید و تزریق گاز و آب می‌‌تواند از افت تولید نفت جلوگیری کند، گفت: برای تولید هر بشکه نفت در خشکی به بیش از 30 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی گفت: اگر در فروش نفت در بورس تخفیف بدهیم نهادهای نظارتی به ما ایراد خواهند گرفت.

کد خبر 167018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز