گروه شهری: آبگرفتگی بخشی از تونل خط 4 متروی تهران و حومه پس از بارندگی‌های بی‌سابقه ابتدای هفته جاری موجب شد برخی از مسئولان دولتی، شهرداری تهران را مقصر بارندگی سیل‌آسا دانسته و نوک پیکان اتهامات خود را به سمت مدیریت شهری بگیرند.

این در حالی است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در اظهارنظرهای خود چنین رفتارهایی را برخوردهای سیاسی در عرصه بحرانی دانستند. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس درباره سیلاب روزهای گذشته پایتخت گفت: مسائل بین دولت و شهرداری تبدیل به نوعی منازعه و رقابت شده است و این مسئله به‌عنوان معضل غیرقابل حل در اذهان عمومی تعبیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شبیه اتفاقی که طی روزهای اخیر در کلانشهر تهران رخ داد را در سفری که به رم داشتم دیدم. بارندگی سیل آسایی که به گفته کارشناسان در تاریخ 50 ساله تهران نادر است، اتفاقی قابل پیشگیری نبود. بنابراین باید این موضوع را در حد خودش ارزیابی کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: با توجه به خدماتی که شهرداری تهران در راستای توسعه شهری انجام داده و مردم نیز این خدمات را حس می‌کنند و قدردان آن هستند، نباید اتفاقات اینچنینی را خیلی بزرگ و تبدیل به یک منازعه رقابتی و سیاسی کرد.

دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد مثبت مدیریت شهری تهران در کنترل آبگرفتگی چندروز اخیر پایتخت گفت: عملکرد شهرداری تهران در دوره کنونی برهمگان روشن است و سؤال اینجاست که چه مدیری دلش می‌خواهد این اتفاقات در شهرش رخ دهد.

اسدالله بادامچیان تصریح کرد: به خاطر دعوا و اختلافی که با شهرداری تهران طی سال‌های اخیر به لحاظ سیاسی وجود دارد، اگر شهردار محترم تونل بسازد یک چیزی می‌گویند، اگر مترو بسازد حرف دیگری می‌زنند. این در حالی است که همه این انتقادات، برخوردهای سیاسی است.

بارندگی هم سیاسی شد

از سوی دیگر، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص انتقاداتی که به آبگرفتگی‌های چند روز اخیر در شهر تهران شده به شهر نوشت گفت: کشور ما یک کشور سیاسی است و حتی امور شهری نیز با برخوردهای سیاسی و انتقادات سیاسی و جناحی مواجه می‌شود.

احمد علی مقیمی تصریح کرد: معدل عملکرد شهرداری تهران راضی‌کننده و مثبت است که نمی‌توان این مبحث را در مقوله سیاسی خلط کرد لذا انتقادات سیاسی از توسعه شهری قابل‌قبول نیست. عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود: شهرداری تهران در فاصله زمانی بسیار کوتاه، پیامدهای سیلاب و بارندگی‌های بی‌سابقه را کنترل کرد و اکنون شهر در حالت عادی به‌سر می‌برد بنابراین باید قبول کرد که این اتفاقات طبیعی است و نباید با آن برخورد سیاسی کرد.

همچنین نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پدیده بارندگی به همراه تگرگ برای مدت طولانی، پدیده‌ای نبود که حالت عادی داشته باشد و در 20‌سال گذشته کاملا بی‌سابقه بوده است. انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به این مطلب خاطرنشان کرد:

شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به‌عهده وزارت نیرو است اما متاسفانه این وزارتخانه در این خصوص تعلل کرد. نماینده چالوس و نوشهر با تاکید بر اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در دستور کار وزارت نیرو قرار نگرفته است، یادآور شد: حوضه آبریز از بالا دست شهر تهران به سمت پایین آن هدایت شده و گودال‌ها را پر کرده است و این مسئله طبیعی است اما اگر وزارت نیرو در این خصوص تعلل نمی‌کرد، مسئله هدایت آب‌ها و جمع‌آوری آب‌های سطحی بهتر و سریع‌تر انجام می‌شد.

جلسه مجلس با مدیران شهری

اما محسن نریمان، عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس و کمیسیون عمران نیز درباره سیلاب تهران گفت: اقدامات شهرداری تهران در گستره کارهای عمرانی مثال زدنی و مطلوب بوده که مستحق اینگونه انتقادات بی‌اساس نیست. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قطعا مجلس جلسه‌ای را با مدیران شهری تهران خواهد داشت تا بررسی‌های لازم درخصوص این حادثه طبیعی صورت بگیرد و عوامل مؤثر در سیلاب روزهای گذشته تهران مشخص شود اما این به این معنی نیست که قصد مواخذه مدیران خدمتگزار شهری را داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس خاطرنشان کرد: منتقدانی که امروز فضا را متشنج کرده و از این آب گل آلود دنبال بهره‌ای برای خود هستند، همان افرادی هستند که اعتبارات بحق شهرداری را پرداخت نکرده و با وجود تایید مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تسهیلات ارزی متروی کشور را پرداخت نکردند.

کد خبر 166954
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز