گروه شهرستان‌ها: بارش‌های بهاری هرچند موجب تلطیف هوا و رفع آلودگی هوا در شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ شده و برای کشاورزان و باغداران نیز برکتی الهی محسوب می‌شود، اما می‌تواند در عین حال خساراتی را نیز به بار آورد که بیشتر در قالب سیل خود را نشان می‌دهد.

آبگرفتگی - سیلاب

نمونه این اتفاق در چند روز اخیر در بیشتر مناطق کشور ملموس بود. شهرنشینان تنها با عوارض ناشی از آبگرفتگی معابر روبه‌رو شدند اما روستائیان که معمولا بیشتر از مواهب این نزولات جوی برخوردار می‌شوند، خسارات بیشتری را نیز متحمل شدند. خبرهای منتشره از این خسارات با گذشت بیش از 3 روز از این بارش‌های ناگهانی همچنان ادامه دارد.

خسارت 1/5 میلیارد تومانی در نقده

فرماندار شهرستان نقده گفت: سیل به 5 روستای این شهرستان خسارت وارد کرده است. حسین یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سیلی که روز جمعه 25 فروردین در این شهرستان جاری شد، به 5 روستا خسارت وارد کرد که در این بین به روستای کهریزه عجم و به مزارع روستاهای حیدرآباد، شوراکندی، تلخ آباد و تازه کندی دم خسارت وارد شده است.

وی با اعلام اینکه براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، این سیل تاکنون 1/5 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است، اظهار کرد: تلف شدن 500‌راس گوسفند، تخریب حدود 10 کیلومتر از جاده‌های بین مزارع با 6 ابنیه، خسارت بیش از 30 درصدی به یک مرغداری 20 هزار قطعه‌ای، تخریب 280 هکتار مزارع چغندرقند در روستای تازه کندی دم، 12 هکتار از باغات و 320 هکتار زمین گندم در روستای کهریزه عجم بخشی از این خسارات بوده است.

خسارات سیل در الیگودرز

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از خسارت 25 میلیارد ریالی بارش‌های اخیر در الیگودرز خبر داد. رضا آریایی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: بارش‌های اخیر باعث بروز خسارت به واحدهای مسکونی و چند هکتار باغ و اراضی کشاورزی، بسته شدن چند محور روستایی و همچنین بروز خسارت‌هایی به کانال آب بر در الیگودرز شد. وی عنوان کرد: خسارت‌های وارده تنها مربوط به شهرستان الیگودرز بوده و تا این لحظه نیز گزارشی از خسارت‌های وارده به سایر شهرستان‌ها به‌دست ما نرسیده است.

تخریب7700 هکتار از اراضی پلدختر

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: میزان بارندگی طی سال زراعی جاری در شهرستان پلدختر بسیار ناچیز بوده است. خادمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سطح زیرکشت محصولات پاییزه‌دیم این شهرستان در سال زراعی جاری در سطح 24 هزار هکتار بوده است. از این میزان 7700 هکتار به‌طور 100 درصد در پی خشکسالی از بین رفته است و مابقی نیز بیش از50 درصد خسارت دیده‌اند.

خسارات جاری شدن سیل در روستاهای استان اردبیل

بارش شدید باران و جاری شدن سیل به برخی از روستاهای شهرستان کوثر واقع در استان اردبیل خساراتی وارد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیلی که به‌دنبال بارش شدید باران در برخی از مناطق و روستاهای کوثر به‌وقوع پیوست موجب تخریب و آسیب دیدن برخی تاسیسات و زیر آب رفتن اراضی زراعی در این روستاها شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر گفت: بیشتر آسیب‌های سیل مربوط به بخش مرکزی شهرستان و در مناطق گزور، حوزه شمالی قره قشلاق و سنگ آباد است.

اتلاف 96 رأس گوسفند در کاشان

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از خسارت شدید بارندگی کاشان به بخش کشاورزی این شهرستان و نیز تلف شدن 96 راس گوسفند خبر داد. به گزارش ساج نیوز، عباس زیلایی با بیان این خبر گفت: رگبارهای پراکنده و تگرگ شدید باعث جاری‌شدن سیل در بیشتر مناطق شهرستان کاشان شد و خساراتی را به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرد. وی عنوان کرد: جاری شدن سیل در منطقه مشکات و آب‌شیرین خساراتی را به بخش زراعت، باغات و دامپروری این منطقه وارد کرده است. زیلایی افزود: سیل در منطقه یحیی‌آباد از توابع شهر مشکات وارد کنده گوسفندان (محل نگهداری گوسفندان) در این محل شد و تعداد 96 راس گوسفند را تلف کرد.

خسارت 32 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی اردستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در روستاهای شهرستان اردستان در 3 روز گذشته بیش از 32 میلیارد و 500 میلیون ریال به بخش کشاورزی اردستان خسارت وارد شد. علی توفیقی در گفت‌وگو با ایسنا کل سطح باغات و مزارع شهرستان اردستان را بیش از 25 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: جاری شدن سیل موجب شد تا خسارت سنگینی به بخش کشاورزی این شهرستان وارد شود.

وی تصریح کرد: سطح زیرکشت گندم، جو و یونجه شهرستان شامل 4500 هکتار بیش از 50 درصد خسارت دیده است. مدیر جهاد کشاورزی اردستان با اشاره به اینکه به قنوات 4‌روستای اردستان خسارت وارد شده است، عنوان کرد: جاری شدن سیل همچنین موجب وارد شدن خسارت به 8‌سیلو و انبار دامی و 8 نقطه از اماکن دامی شهرستان شده است.

کد خبر 166814

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز