گروه شهری: اسماعیل کهرم با اشاره به تلاش‌های شهرداری تهران در جلوگیری از ایجاد سیل در شهر تهران تصریح کرد: به‌عنوان یک معلم و استاد دانشگاه نمره 19 یا 20 به شهرداری می‌دهم.

کهرم، استاد دانشگاه و متخصص محیط‌زیست در گفت‌وگو با سما تاکید کرد: با توجه به میزان بارانی که آمد و استثنایی‌بودن بارش و همچنین با توجه به سازه‌های موجود، اگر شهرداری تهران در همان لحظات اولیه تلاش خود را آغاز نکرده بود قطعا تلفات جانی هم داشتیم که با سرعت شهرداری در جلوگیری از وقوع حادثه، تلفات جانی نداشتیم. وی با اشاره به اینکه ارتفاعات تهران از پوشش گیاهی تخلیه شده است، به سما گفت: وقتی آبی در ارتفاعات راه می‌افتد چنانچه در مسیر پوشش گیاهی نداشته باشد، سرعت می‌گیرد که با افزوده شدن بر انرژی جنبشی وقتی به پایین می‌رسد حتی کامیون را می‌غلتاند.

کهرم تاکید کرد: سازمان منابع طبیعی که زیرنظر دولت فعالیت می‌کند نباید اجازه دهد که ارتفاع بالاتر از 1800 متر ساخته شود و به بهانه شهرک‌سازی‌ اطراف تهران، پوشش گیاهی را از بین ببرند تا در هنگام بارش‌های اینچنینی توفقگاهی برای باران اطراف تهران وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم باران عجیب و سازه‌ها، کانال‌ها و مسیل‌هایی که موجود است رفتار شهرداری تهران بی‌نظیر بود؛ چرا که اگر سرعت لازم را در جلوگیری از حوادث نداشتند وجود آب در تونل‌های مترو می‌توانست تلفات جانی و فاجعه باری را ایجاد کند. کهرم افزود: نمی‌توان از هیچ شهری انتظار داشت که در برابر هر نوع سیلابش، سیل و یورش آب مقاومت داشته باشد. بنابراین شهر تهران در شرایطی قرار گرفت که سه برابر میزان دریافتی یکباره و در مدتی کوتاه آب به آن وارد شد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که آیا ما در تهران سازه‌های مقابله با چنین حجم آبی را داریم؟ خیر، آیا مسیل‌هایی را داریم که چنین حجم آبی را دریافت کند؟ خیر، ولی آیا سرمایه‌گذاری برای تهیه این مسیل‌ها که برای مقابله با واقعه‌ای باشد که هر 30سال یک‌بار اتفاق می‌افتد به صرفه است؟ بازهم جواب خیر است.

کد خبر 166936
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز