همشهری آنلاین: برخی رسانه‌های عربی به نقل از شبکه العربیه اعلام کرده‌اند که تعدادی از افسران عالی رتبه ارتش قطر اقدام به کودتا کرده‌اند و امیر قطر با کمک نیروهای آمریکایی از کاخ خود به مکان نامعلومی منتقل شده است.

قطر

فارس نوشت:  برخی منابع خبری عربی صبح امروز گزارش دادند که درگیری شدید بین نیروهای گارد سلطنتی قطر و تعدادی از نیروهای ارتش این کشور روی داده است.

روزنامه الجمعة به نقل از تلویزیون العربیه گزارش داده که درگیری بین نیروهای ارتش با نیروهای آمریکایی و نیروهای گارد سلطنتی در بیرون از کاخ شیخ حمد بن عیسی آل ثانی امیر قطر روی داد.

العربیه اعلام کرده که فرماندهی کودتاگران را که متشکل از 30 افسر ارتش بودند حمد بن عطیة  فرمانده ارشد گارد سلطنتی بر عهده داشته است.

بنابراین گزارش، بالگردهای آمریکایی الشیخ حمد بن جاسم امیر قطر و موزة همسر وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این منابع ادعا کرده‌اند با دستگیری این 30 افسر عملیات کودتا ناموفق بوده است.

این خبر هنوز از سوی خبرگزاری‌های معتبر و دیگر شبکه‌های تلویزیونی تائید نشده است.

امیر کنونی قطر در آغاز دهه 90 با کودتا علیه پدر خود قدرت را در این کشور به دست گرفت و پیش از این نیز بارها اخباری از کودتا در قطر منتشر شده بود.

شایعه فرار امیر قطر که هنوز تایید نشده است

اما مهر در این زمینه و ساعاتی پس از خبر فوق نوشت: شایعه‌ای به سرعت در سایت‌های اینترنتی عربی منتشر شد مبنی بر اینکه گارد امیر قطر دست به کودتا زده است و نیروهای ویژه آمریکایی مامور حفاظت از کاخ با آن به مقابله پرداخته‌اند، این در حالی است که منابع قطری اعلام کردند امیر قطر و همسرش در ایتالیا هستند و خبر کودتا صحت ندارد.

پایگاه اینترنتی مصرس در خبری به نقل از شبکه العربیه نوشته است درگیری‌های شدیدی میان گارد مرزی و نظامیان آمریکایی دراطراف کاخ امیر قطر رخ داده است .

این رسانه افزود این درگیری در پی تلاش برخی افسران گارد امیر قطر برای کودتا علیه وی رخ داده است.

درگیری‌ها منجر به دستگیری 30 افسر ارتش قطر و در راس آنها حمد بن عطیه فرمانده گارد امیری شده است.

این درگیری‌ها سبب شده است تا نظامیان آمریکایی، شیخ حمد بن جاسم و شیخه موزه همسر وی را به مکان ناشناخته منتقل کنند.

مسئولان سفارت قطر در مصر چه گفتند

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی الجمعه مصر هم در مطلبی نوشت منابعی در سفارت قطر در قاهره فاش کرده‌اند تلاش‌های نافرجام برای کودتا علیه امیر قطر از مدتی پیش آغاز شده بود و به طور تصادفی و ناگهانی نبوده است.

این رسانه نوشت حالتی از خشم بر دستگاه‌های نظامی و خاندان حاکم سایه افکنده است و نشست‌های پنهانی میان اعضای خاندان حاکم در طول دو هفته پیش در انگلیس، فرانسه و سوئیس با هدف یکپارچه کردن صفوف و مقابله با هرگونه تلاشی که ممکن است به سرنگونی رژیم حاکم بر قطر منجر شود، برگزار شده است.

نوار ویدئوی جنجال ساز!

این منبع افزود آنچه شدت خشم میان شیوخ حاکم در قطر را افزایش داد، افشای ویدئویی است که نشان می‌دهد شیخ حمد امیر قطر در جریان جنگ چند سال پیش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به ایجاد پل هوایی میان دوحه و تل آویو و یک کشور ثالث برای اینکه جنگنده‌های آمریکایی، بمب‌های فسفری و مهمات و تجهیزات نظامی را برای رژیم اشغالگر قدس منتقل کنند، کمک کرده بود که مطلع شدن برخی از مقامات بلندپایه رژیم حاکم بر قطر سبب شد بحران در قطر بار دیگر شعله ور شود.

این سایت مصری نوشت از مدتی پیش، درگیری‌های نظامی میان گارد امیری به فرماندهی سرلشگر حمد بن علی العطیه رئیس ستاد مشترک ارتش قطر و نظامیان آمریکایی که در اطراف کاخ امیر قطر مستقر هستند، بروز پیدا کرده بود که هدف گارد امیری، کودتا علیه شیخ حمد بوده، اما این تلاش‌ها با شکست همراه شد.

قطری‌ها: خبر کودتا دروغ است

اما سایت بشائر با تیتر "شایعه‌ای درباره کودتا در قطر و فرار شیخ حمد و همسرش" نوشت: شایعه‌ای به سرعت در سایت‌های اینترنتی منتشر شد مبنی بر اینکه گارد امیر قطر دست به کودتا زده است و نیروهای ویژه آمریکایی مامور حفاظت از کاخ با آن به مقابله پرداخته‌اند و درگیریهای شدیدی در اطراف کاخ رخ داده است و رئیس ستاد مشترک ارتش به نام شیخ حمد بن علی العطیه جدایی خود را اعلام کرده است و ناآرامی‌ها در داخل واحدهای ارتش به وجود آمده است...

شایعه دیگری هم پخش شده است مبنی بر اینکه شیخ حمد امیر قطر و شیخه موزه همسر وی تحت حمایت نظامیان آمریکایی در پی کودتای نیروهای گارد ویژه و حمله آنها به کاخ، از این مکان خارج شده‌اند.

انفجارها در نزدیک کاخ امیر قطر!

همچنین خبرهایی از وقوع انفجارهای بزرگ در نزدیک کاخ امیر قطر منتشر شده است.

برخی سایت‌ها هم نوشته‌اند برخورد شدیدی میان دو کامیون رخداده است که یکی از آنها حامل بنزین بوده و سبب منفجر شدن آن در نزدیک کاخ امیر قطر شده است که این امر استقرار گسترده نظامیان آمریکایی برای تامین امنیت کاخ را به دنبال داشته است.

اما برخی قطری‌ها تاکید کرده‌اند این خبرها هیچ پایه و اساسی ندارد، زیرا شیخ حمد و همسرش در ایتالیا هستند و آنها اساسا در قطر نیستند.

 

امیر قطر

کد خبر 166653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز