همشهری آنلاین - دکتر محسن اسماعیلی: تمام نهادها و مقامات کشور نباید با اظهارات و اقدامات نسنجیده، موجب آشفتگی حوزه اقتصاد و پیدایش نگرانی و مشکلات بی دلیل برای مردم شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن اسماعیلی در این یادداشت، تولید ملی را تداوم جهاد اقتصادی دانسته و آورده است: بر اساس اطلاعات سایت رسمی مقام معظم رهبری از سال 1369 بود که سنت انتخاب نام و شعار خاص برای هر سال از سوی رهبر بزرگوار انقلاب بنیان نهاده شد. یکی از شعارهایی که به جهت اهمیت موضوع با استقبال فراوانی از سوی جامعه روبرو شد شعار سال 1378 بود. آن سال به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام خمینی (ره)، به نام مبارک آن نادره تاریخ مزین شد، و از آن پس هر سال، نام و شعاری داشته که عمدتاً فرهنگی و معنوی بوده‌اند. اما این عناوین در چند سال اخیر بیشتر رنگ و بوی اجتماعی و اقتصادی پیدا کرده‌اند. گرچه معلوم است که دغدغه‌های فرهنگی و ارتقای معنویت در جامعه همیشه و همچنان در زمره اساسی‌ترین تاکیدات رهبری است؛ اما بی‌تردید انتخاب مجدد یک عنوان اقتصادی، یعنی «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، برای سال 1391 حاوی پیام خاصی است که نباید مغفول بماند.

ادامه این یادداشت در پی می‌آید:

چرا نام و شعار اقتصادی؟

همه می‌دانیم که «پیشرفت و عدالت» چشم‌اندازی است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای دهه اخیر ترسیم شده و نامگذاری‌های سالانه هم در همان راستا صورت می‌گیرد. بنابراین اعلام پی‌درپی چند شعار اقتصادی در سال‌های اخیر (نوآوری و شکوفایی در سال1387، حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف در سال1388، همت مضاعف و کار مضاعف در سال 1389، جهاد اقتصادی در سال 1390، و اکنون: تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی) نشان می‌دهد که از نگاه مدیریت کلان کشور، اولاً دست‌یابی به پیشرفت و عدالت؛ منهای تحقق استقلال و استغنای اقتصادی ممکن نیست؛ و ثانیاً مهم‌ترین برنامه دشمن برای چالش با کشور ما فعلاً در عرصه اقتصادی است. پس تمام نهادها و مقامات کشور نباید از اهمیت موضوع غافل مانده و با اظهارات واقدامات نسنجیده، موجب آشفتگی حوزه اقتصاد و پیدایش نگرانی و مشکلات بی دلیل برای مردم شوند.

این نکته مهمی است که معظم‌له، خود در پیام نوروزی به آن اشاره کردند، و فرمودند: «همان طورى که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادى بود. اگر چه هوشمندان و آگاهان می‌دانستند که این نام و این جهت‌گیرى و شعار براى سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاش‌هاى دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه‌ى خودشان را در عرصه اقتصادى نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه‏هاى مختلف، با تدبیرهاى هوشمندانه‌‏اى توانستند با این تحریم‌ها مقابله کنند و مواجهه‏ آنها تا حدود زیادى توانست اثر این تحریم‌ها را خنثى کند و حربه‏ دشمن را کُند کند....».

رهبر انقلاب با تکیه بر همین اساس نتیجه گرفتند که: « ما امسال سال دیگرى را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندى خود در این سال خواهد توانست پیشرفت‌هاى زیادى را براى خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من، بر طبق گزارش‌ها و مشاوره با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه می‌رسیم که عرصه‏ چالش مهم در همین سال جارى - که این سال، امروز و از این ساعت شروع می‌شود - عرصه اقتصادى است. جهاد اقتصادى چیزى نیست که تمام‌ شدنى باشد. مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‏هاى اقتصادى، براى ملت ایران یک ضرورت است».

تولیدملی؛ جهاداقتصادی

بنابراین نامگذاری امسال نیز در تداوم همان اهداف پیشین است، وهمانطور که خود ایشان در سخنرانی روز اول فروردین در مشهد مقدس تصریح کرده‌اند، امسال را فرصتی برای تأکید ویژه بر بخشی از «جهاد اقتصادی» دانسته و لذا در پیام نوروزی هم اعلام کردند که « من امسال تقسیم می‌کنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادى را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادى برمی‌گردد به مسئله‏ تولید داخلى. اگر به توفیق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله ‏تولید داخلى را، آنچنان که شایسته‏ آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‏اى از تلاش‌هاى دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمى از جهاد اقتصادى، مسئله‏ى تولید ملى است».

این نگاه ناشی از آن است که یکی از اصول اساسی در نظام اقتصادی اسلام آن است که هیچ عملی نباید موجب سلطه بیگانگان بر جامعه اسلامی گردد. همانگونه که برخی مفسران در تفسیر آیة ششم ازسورة نحل گفته‌اند، قرآن کریم استقلال اقتصادی را «جمال» جامعه می‌نامد «و گویای این حقیقت است که چنین جامعه‌ای خودکفاست، فقیر، مستمند و وابسته به این و آن نیست، خودش تولید می‌کند و آنچه را خود دارد، مصرف می‌نماید. این در واقع جمال استغناء و خودکفایی جامعه است. جمال، تولید و تأمین فرآورده‌های مورد نیاز یک ملت است و به تعبیر گویاتر جمال، استقلال اقتصادی و ترک هر گونه وابستگی است. »

مقام معظم‌ رهبری نیز در تبیین‌ آثار توجه عملی به شعار سال جاری که انگیزه این نامگذاری هم بوده است، فرمودند: « اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهى و هوشمندى خود، با همراهى و کمک مسئولان، با برنامه‏ریزىِ درست بتواند مشکل تولید داخلى را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالش‌هایى که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه‏ کامل و جدى پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله تولید ملى، مسئله‏ مهمى است. اگر ما توانستیم تولید داخلى را رونق ببخشیم، مسئله ‏تورم حل خواهد شد؛ مسئله‏ اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقیقى کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده ‏این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتى دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‏ى دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد. بنابراین همه‏ مسئولین کشور، همه دست‏اندرکاران عرصه‏ اقتصادى و همه‏ مردم عزیزمان را دعوت می‌کنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلى قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه ‏ایرانى است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانى حمایت کنیم؛ از سرمایه‏ سرمایه‌‏دار ایرانى حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملى امکان‏‌پذیر خواهد شد».

هماهنگی و همدلی؛ ضرورتی انکارناپذیر

ناگفته پیدا است که تحقق واقعی شعار رونق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مستلزم عزم ملی و حرکت همدلانه و هماهنگ همه قوا نیز بخش‌های فعال و مؤثر در این زمینه است برای مثال « سهم دولت در این کار، پشتیبانى از تولیدات داخلىِ صنعتى و کشاورزى است. سهم سرمایه‌‏داران و کارگران، تقویت چرخه‏ تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم - که به نظر من از همه ‏اینها مهم‌تر است - مصرف تولیدات داخلى است. ما باید عادت کنیم، براى خودمان فرهنگ کنیم، براى خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائى که مشابه داخلى آن وجود دارد و تولید داخلى متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلى مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجى بجد پرهیز کنیم؛ در همه زمینه‌‏ها: زمینه‌‏هاى مصارف روزمرّه و زمینه‌‏هاى عمده‌‏تر و مهم‌تر».

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در سخنرانی مشهد با اشاره به شعار سال نو یعنی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» افزودند: « در تحقق این هدف بسیار مهم همه مسئول هستند». حمایت و تقویت تولید داخلی با استفاده از صندوق توسعه ملی، مهمترین نکته‌ای بود که ایشان در بخش وظایف دولت در روند تحقق شعار سال نو، مورد تأکید قرار دادند.

وظایف دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها نیز از دیگر نکات مهمی است که تذکر داده شد، که در جای خود باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ و البته «مجلس نیز باید در این روند با همراهی دولت، رونق تولید ملی را در دستور کار قرار دهد».

پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن اسماعیلی

کد خبر 166542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز