سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرحی رای دادند که درصورت تصویب نهایی شرایط حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات را فراهم خواهد کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد،

با وجود این نگرانی‌هایی در مورد کارآمد بودن این طرح مطرح است. با علی‌اصغر یوسف‌نژاد، مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وجه تمایز طرح حمایت از تولید داخل نسبت به طرح‌های پیشین مصوب مجلس در این زمینه کدام است؟

جهت‌گیری این طرح استفاده بهینه و مؤثر از توان، ظرفیت و شرایط تولیدی و خدماتی در داخل کشور است. استفاده از توان تولید داخل و تکیه اقتصاد ملی به بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی محور اصلی این طرح است و پیش‌بینی شده تا شرکت‌های داخلی با مشارکت شرکت‌های خارجی ثبت شده و زمینه تاسیس شرکت‌های مشترک در خارج از کشور فراهم شود. همچنین گمرک موظف شده تا تسهیلات لازم برای ترخیص مواداولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید‌کنندگان داخلی را فراهم کند. به‌طور کلی دولت موظف شده تا با استفاده از ظرفیت‌های این قانون حداکثر حمایت لازم را از تولید‌کنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات ایرانی به عمل آورد.

  • چه ساز و کاری برای اثربخشی لازم در کوتاه مدت پیش‌بینی شده است؟

این قانون نسبت به قوانین قبلی اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر است و حتی وظایف دستگاه‌های اجرایی را به شکل جزئی مشخص کرده است. این قانون تلاش دارد تا با ایجاد محدودیت برای ورود کالا زمینه حمایت از تولید داخل را فراهم کند گرچه نمی‌توان انتظار داشت که حمایت همه جانبه از تولید داخل با یک طرح مجلس به‌دست آید بلکه حمایت از تولید داخل موضوعی فرا دستگاهی است و همه باید برای بهبود فضای کسب و کار، رشد سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، فرهنگ‌سازی‌ مناسب، تامین منابع مالی و سرمایه در گردش و توجه به صادرات تولید محور اقدام کنند.

  • ناهماهنگی وزارتخانه‌های متولی واردات موجب شده تا حتی قوانین مصوب مجلس در این زمینه از کارایی لازم برای ممانعت از واردات برخوردار نباشد، چه تمهیداتی در این زمینه مد نظر قرار گرفته است؟

در این زمینه به‌طور منفک وظایف گمرک، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و وزارت امور اقتصادی و دارایی مشخص شده تا برخی موازی‌کاری بستر لازم برای واردات بی‌رویه کالا را فراهم نسازد. همچنین ضمانت اجرایی، نظارت و امکان برخورد با تخلفات در این طرح فراهم شده است.

  • تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های صنعتی از جمله مشکلات بخش تولید است، چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ شده است؟

در این طرح استفاده از حداکثر توانمندی‌های تولید داخل مدنظر قرار گرفته و موضوع تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌ها را که در چارچوب قانون بودجه سال‌جاری در حال بررسی است، مورد توجه قرار داده‌ایم و زمینه‌های مناسبی را برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های صنعتی در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه فراهم می‌کنیم. در این طرح بیشتر سیاستگذاری مورد توجه قرار گرفته است.

  • تا چه حد به تأثیر مثبت تصویب این طرح بر حمایت از تولید داخل خوشبین هستید، بررسی این طرح در مجلس تا چه زمانی ادامه دارد؟

اگر این طرح به درستی بررسی، تصویب و اجرا شود قادر به رفع مشکلات تولید‌کنندگان خواهد بود و بررسی این طرح تا یکشنبه هفته آینده به پایان می‌رسد.

کد خبر 165762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز