یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

در روزهای گذشته سیر نزولی قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی موجب نگرانی افرادی شده که پیش از پایان سال گذشته اقدام به پیش خرید سکه از سیستم بانکی کردند.

هم‌اکنون این سؤال بسیار مطرح می‌شود که دارندگان امتیاز خرید سکه برای جلوگیری از ضرر و زیان باید کدام راه را انتخاب کنند؟ مراجعه به بانک و دریافت وجوه پرداختی یا انتظار برای دریافت سکه در زمان سررسید. با دکتر فرید ضیاءالملکی، کارشناس اقتصادی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت اصلی کاهش قیمت سکه در هفته‌های گذشته را چه مواردی می‌دانید؟

این امر دلایل متعددی داشت. یکی از مهم‌ترین آنها این بود که در این مدت از هیجانات کاذب خرید و فروش سکه کاسته شد. به عبارت دیگر در ماه‌های پایانی سال گذشته بنا به دلایل غیراقتصادی مردم به این بازار گرایش پیدا کرده و اصطلاحا نقدینگی سرگردان به سمت بازار سکه هجوم آورد. البته بالا رفتن تقاضا برای سکه در ایام پایانی سال تقریبا یک امر متداول و مرسوم است اما چنین تقاضایی اصلا جنبه واقعی نداشت و علت عمده آن روانی و کاذب بود. بنابراین طبیعی است که با کاهش هیجانات این بازار در آغاز سال، قیمت‌های غیرواقعی از سطحی نزدیک یک میلیون تومان شروع به کاهش کند. روز گذشته هم این بازار با افت قیمت شدیدی مواجه بود.

  • مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 را تا چه حد با این مسئله مرتبط می‌دانید؟

قطعا اینکه طرفین، مذاکرات را خوشبینانه توصیف کردند می‌تواند عاملی برای کاهش التهابات بازار سکه و به‌اصطلاح خالی شدن حباب‌های قیمتی در این بازار باشد. ضمن اینکه خریداران خرد و سوداگران بازار سکه و طلا باید به این نکته هم توجه داشته باشند که هر چقدر این مذاکرات با روندی مطلوب و مثبت پیش برود، شاهد کاهش بیش از پیش قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

  • ارائه اوراق مشارکت به دارندگان امتیاز خرید سکه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این راهکار خوبی است؛ چرا که با وجود روند کاهنده قیمت‌ها در بازار سکه، دارندگان این امتیاز می‌توانند اقدام به دریافت اوراق مشارکت کنند و از سودی قطعی و بدون ریسک معادل 20 درصد برخوردار شوند.

  • آینده بازار دلار را چگونه می‌بینید؟

این بازار هم مانند طلا به آینده مذاکرات بستگی دارد. قطعا هرچقدر تحریم‌ها کمتر شود قیمت دلار هم روند نزولی به خود خواهد گرفت. اساسا قیمت دلار و طلا همواره در یک مسیر حرکت می‌کنند. همچنین همانطور که روز گذشته مشاهده شد شاخص بازار بورس اوراق بهادار نیز نسبت به مذاکرات واکنش مثبت نشان داد و بیش از 300 واحد رشد کرد. همین وضعیت در بازار مسکن هم قابل مشاهده خواهد بود که اثرات آن در بلندمدت ظاهر می‌شود. در کنار این موارد باید به این نکته توجه داشت که خرید سکه و دلار و انباشتن آن در منازل، کنز مال است و کاری پسندیده نیست. درحالی‌که با تزریق این منابع به اقتصاد کشور علاوه بر رونق اقتصادی مصالح اجتماعی نیز تأمین خواهد شد.

کد خبر 166420
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز