همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از احتمال احضار ‌وزرای اقتصادی دولت به مجلس برای پاسخگویی درباره ‌گرانی‌ها ‌خبر داد و گفت: ممکن است در روزهای آینده شاهد طرح سؤال از ناحیه نمایندگان نسبت به این مسئله باشیم.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با بیان این خبر به فارس گفت: اگر نطق‌های نمایندگان را گوش کنیم، می‌بینیم که اعتراض‌های زیادی در رابطه با گرانی‌ها در نطق‌هایشان وجود دارد و هیچ بعید نیست که وزرای مربوطه را برای پاسخگویی در مجلس بخواهیم.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس افزود: البته ممکن است وزرای مربوطه حاضر شوند و به سؤالات هم پاسخ دهند ولی گرانی‌ها که متوقف نمی‌شود، چرا‌که نمی‌شود عامل گرانی‌ها را ایجاد و بعد گرانی‌ها را متوقف کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا فولادگر - رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه خیلی از ‌گرانی‌های موجود در کشور مهار گسیخته است، افزود: مسئولین باید به وظایف نظارتی خود در این زمینه عمل کنند. بخشی از این گرانی‌ها نیز ناشی از تورم است که باید با آن به صورت ریشه‌ای برخورد کرد.

فولادگر افزود: بخش دیگری از گرانی‌های موجود در جامعه ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدکنندگان است که بخشی از این مسئله به خاطر نرخ تورم و مسائلی از این دست است و بخش دیگر آن هم ناشی از زیرساخت‌های اقتصادی است؛ یعنی هزینه‌های مالی تولیدکنندگان ما بالاست و از سوی دیگر نرخ سود بانکی در کشور هم مناسب نیست.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس، بهره‌وری پایین را دلیل دیگری برای گرانی کالاها عنوان کرد و افزود: کنترل این مسئله به خود تولید کننده برمی‌گردد و خود تولید کننده باید بهره‌وری را بالا ببرد.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر افزایش قیمتی الزاماً به قیمت دلار یا قیمت هزینه‌های مالی بانک‌ها یا قیمت تمام شده کار ندارد؛ ‌خیلی از این گرانی‌ها مهار گسیخته است و در فضای این چنینی هر کسی به خود اجازه می‌دهد تا قیمت‌ها را افزایش دهد که این باید مهار شود.

فولادگر در بیان علت دیگر گرانی‌ها در کشور گفت: متأسفانه در کشور ما حق بیمه سهم کارفرما بالاست و برخی از اقلام مالیاتی نیز دارای قیمت بالایی هستند؛ بر این اساس یک بخشی از گرانی‌ها خارج از مباحث تورم مربوط به زیرساخت‌هاست.

کد خبر 166288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز