مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

حمل‌ونقل عمومی از ارکان مهم زندگی شهری است. زندگی مدرن امروز در کلانشهرهایی که وسعت بالایی دارند و هر از گاهی جمعیت ساکن در آنها حتی به حدود 10 میلیون نفر نیز می‌رسد نیازمند شبکه گسترده‌ای از انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی است تا شهروندان بتوانند به راحتی، با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسند.

شهروندان تهرانی نیز در سال‌های اخیر شاهد توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی بوده‌اند. این روزها نیز به گفته مسئولان شهری، سهم حمل‌ونقل عمومی از سفرهای شهری در پایتخت به بیش از 50 درصد افزایش یافته است اما این پایان راه نیست. باید روزی فرا برسد که بالاترین درصد ممکن از سفرهای درون شهری توسط امکانات مهیا شده در شبکه حمل‌ونقل عمومی صورت بگیرد؛ این توصیه مهم تمام کارشناسان ترافیک شهری است، چراکه در این صورت می‌توان شهری همراه با آرامش و پاکیزگی را تجربه کرد. تمام موارد یاد شده نیاز به برنامه‌ریزی از سوی مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری دارد؛ برنامه‌هایی که گفته می‌شود امسال نیز با جدیت دنبال خواهد شد.طبق طرح جامع تهران، سهم حمل‌ونقل عمومی در مسافرت‌های شهری باید به بیش از 70 درصد برسد. در لایحه پیشنهادی بودجه امسال هم 42 درصد از کل بودجه شهرداری تهران برای ماموریت حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است. تکمیل دسترسی‌ها و شبکه بزرگراهی شهر، توسعه خطوط مترو و تکمیل خطوط اتوبوس‌های تندرو از مهم‌ترین اقداماتی است که در سال‌جاری براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته اجرایی می‌شود.

امسال، خطوط متروی پایتخت 21 کیلومتر افزایش می‌یابد

مترو تا همین چند سال قبل از کل جابه‌جایی‌های پایتخت 4/5 درصد سهم داشته که این سهم‌اکنون به حدود 9 درصد رسیده است. این در حالی است که به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، بیشترین سرمایه‌گذاری برای مترو صورت خواهد گرفت و پیش‌بینی شده که در سال 91 حدود 21 کیلومتر خط مترو با اولویت خط 3 به بهره‌برداری برسد. همچنین تلاش خواهد شد که براساس قراردادهای منعقد شده، ناوگان مترو به‌طور کامل وارد خطوط شود.

تشکری هاشمی در تشریح برنامه‌های سال 91 برای توسعه مترو خاطرنشان کرد: بهره برداری از 12 کیلومتر خط 3 مترو از بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولیعصر با 14ایستگاه، 2/5 کیلومتر خط 4 و توسعه تا فرودگاه مهرآباد با 3 ایستگاه، 6/5 کیلومتر خط 7 از بوستان گفتگو تا نواب با 6 ایستگاه و مجموعا 21/4 کیلومتر خط مترو با 23ایستگاه در برنامه‌های سال 91 قرار دارند که درصورت تامین اعتبارات لازم توسط دولت به بهره‌برداری خواهند رسید. راه‌اندازی خط 3 مترو حدفاصل بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولیعصر تاثیر بسیاری در کاهش بار ترافیکی مسافران در خطوط دیگر مترو دارد.

مسیر جدیداتوبوس‌های تندرو راه اندازی می‌شود

تا همین چند سال قبل اتوبوسرانی در جابه‌جایی‌های شهری سهم 17 تا 18 درصدی داشته که ضمن ارتقای کیفی ناوگان این سهم به 22 درصد افزایش یافته است. خطوط اتوبوسرانی تندرو که در سال‌های اخیر با استقبال گسترده شهروندان از سال 86 در پایتخت راه‌اندازی شده روزانه حدود 2میلیون شهروند را جابه‌جا می‌کند. همچنین بیش از 2/5 میلیون نفر دیگر با استفاده از دیگر خطوط شرکت واحد اتوبوسرانی در شهر جا به جا می‌شوند. اما از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای برای خطوط اتوبوسرانی تندرو در سال‌جاری احداث 10 کیلومتر از خط 5 اتوبوس‌های تندرو است که از دردشت تا میدان آرژانتین و در طول بزرگراه رسالت امتداد خواهد داشت. همچنین خط 8 این سامانه هم از ترمینال جنوب به پایانه بسیج به طول 6 کیلومتر در نیمه اول امسال اجرایی خواهد شد. این خط نیز تاثیر بسیاری در جابه‌جایی مسافران در جنوب شهر خواهد داشت. همچنین به گفته سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اتصال خط 2 به خط 4 در دستور کار است، ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث خط شمالی اتوبوس‌های تندرو پس از عملیات عمرانی پل شهید بابایی انجام می‌شود.خرید و بهره‌برداری از 390 دستگاه اتوبوس دو کابین و 24 دستگاه اتوبوس برقی نیز در سال‌جاری با تامین اعتبارهای مورد نیاز محقق خواهد شد.

دوچرخه مسیرهای کوتاه را به هم وصل می‌کند

دوچرخه از قدیمی‌ترین وسایل حمل‌ونقلی است که به تهران وارد شد. آن زمان که برای نخستین بار دوچرخه توسط کارکنان سفارت انگلیس به ایران آورده شد سر و صدای زیادی به پا شد. به عقیده مردم عادی آن زمان، آنهایی‌که بر دوچرخه سوار می‌شدند افرادی بودند که از طرف جن و پری و شیطان کمک می‌شدند. مردم بر این باور بودند که اگر غیراز این باشد کسی نمی‌تواند خود را روی زمین حرکت دهد. حالا 2 قرن بعد از ورود نخستین دوچرخه‌ها به تهران، قرار است مسیرهای دوچرخه سواری در پایتخت به 370 کیلومتر برسد. همچنین خانه‌های دوچرخه در تهران نیز به تعداد یک‌هزار خانه خواهد رسید تا دوچرخه به یکی از وسایل مهم حمل‌ونقلی پایتخت تبدیل شود. در حال حاضر 10 منطقه تهران مسیرهای دوچرخه سواری دارند و به گفته تشکری هاشمی برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث مسیرهای ویژه در 22 منطقه تهران تهیه شده است. این در حالی است که در حال حاضر 30 هزار تهرانی عضو خانه‌های دوچرخه در تمام شهر هستند. البته این تعداد غیراز شهروندانی است که روزانه از دوچرخه‌های موجود در خانه‌های دوچرخه استفاده می‌کنند. خلاصه کلام اینکه پیش‌بینی شده خطوط دوچرخه‌سواری با اولویت هسته مرکزی شهر و ایجاد دسترسی به ایستگاه‌های متروی شبکه حمل‌ونقل عمومی در تهران توسعه یابد تا زمینه ترویج و نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری در شهر فراهم شود.

دوربین‌های ترافیکی راه خلاف را می‌بندند

شبکه حمل‌ونقل عمومی فقط در توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی خلاصه نمی‌شود. راه‌اندازی 77 دستگاه دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، توسعه تابلوهای نمایشگر متغیر خبری و ترافیکی، اصلاح هندسی معابر، احداث زیرگذرهای عابر پیاده، نصب تجهیزات دستگاه‌های پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، توسعه سیستم هوشمند و کنترل مرکزی ترافیک تهران، توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری، نصب تابلوهای متغیر VMS و DMS و علائم راهنمایی و رانندگی از اقداماتی هستند که در حوزه حمل‌ونقل عمومی در سال‌جاری انجام خواهند شد. در همین ارتباط نیز رئیس راهور تهران اعلام کرد که عبور از چراغ قرمز در تقاطع‌ها با استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف جریمه 100هزار تومانی را برای رانندگان متخلف در پی خواهد داشت. توسعه تابلوهای ترافیکی مانند آنچه در میدان هفت‌تیر، مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال بزرگراه مدرس نیز وجود دارد در انتخاب مسیر بهتر به رانندگان کمک زیادی خواهد کرد. همچنین درباره احداث زیرگذرهای عابر پیاده می‌توان به احداث زیر گذر در چهارراه ولیعصر اشاره کرد که یکی از اصلی‌ترین و البته پرترددترین تقاطع‌های شهر است و به‌دلیل وجود مراکز فرهنگی، تجاری، اداری و عبور اتوبوس‌های تندرو و خط 4مترو نیازمند احداث چنین زیرگذری بود.

کد خبر 166079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز