گروه اقتصادی: در بند الحاقی به تبصره‌ 5 قانون بودجه‌ سال 86 ، یارانه‌ سوخت شرکت‌‌های هواپیمایی حذف و مقرر شده تا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا، کشش بازار و میزان سرمایه‌گذاری و ارایه‌ خدمات کیفی، تنظیم و به تصویب شورای عالی هواپیمایی برسد.

با مصوبه کمیسیون تلفیق و حذف یارانه سوخت، بلیت هواپیما در سال آینده افزایش خواهد یافت. با مهدی علیاری دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

***

  • تأثیر تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق بر قیمت بلیت هواپیما در سال آینده چگونه خواهد بود؟

در صورتی که این مصوبه به تصویب نهایی رسیده و هدف آن عرضه قیمت بنزین هواپیما به قیمت‌های رایج منطقه یا افزایش نرخ سوخت شرکت‌های هواپیمایی بیش از 80 تومان باشد، این امر موجب واقعی و گران شدن قیمت بلیت هواپیما در سال آینده خواهد شد چرا که وقتی قیمت سوخت به یک باره بیش از 6 برابر افزایش یابد قیمت هر ساعت صندلی پرواز که اکنون 24 هزار و 700 تومان است باید به 60 دلار افزایش یابد.

معتقدم اکنون کشش لازم برای افزایش یک باره قیمت سوخت و بلیت هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی و مسافرین وجود ندارد.

راهکار مناسب آن است که آزادسازی قیمت بنزین و نرخ بلیت هواپیما به‌طور همزمان و در یک برنامه سه ساله انجام شود تا به یک باره به بازار شوک وارد نشود.

  • حذف یارانه سوخت هواپیما چه تأثیری در ادامه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی خصوصی خواهد داشت؟

با حذف یارانه سوخت و آزادسازی یک‌باره قیمت بلیت هواپیما و در صورتی که دولت یارانه‌ای به منظور جبران مابه‌التفاوت قیمت سوخت به ایرلاین‌ها پرداخت نکند، موجب خواهد شد تا فعالیت برخی شرکت‌ها که از هواپیما‌های با مصرف سوخت بیشتر استفاده می‌کنند، مختل یا متوقف شود.

اکنون 30 درصد ناوگان هوایی کشور از هواپیماهای با مصرف سوخت بالا مانند توپولوف استفاده می‌کنند.

  • آیا این مصوبه تأثیر مثبتی بر کاهش مصرف سوخت و بهسازی ناوگان هوایی کشور نخواهد داشت؟

حذف یک‌‌باره یارانه سوخت موجب می‌شود تا با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ناوگان هوایی کشورمان روند بازسازی و نوسازی این ناوگان با مشکلات بیشتری مواجه شود چراکه با کاهش درآمد و افزایش نرخ سوخت، شرکت‌های هواپیمایی قادر به خرید هواپیمای جدید نخواهند بود.

کد خبر 16603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز