گروه اقتصادی: بر اساس قانون بودجه‌ سال جاری، یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی حذف و مقرر شده تا نرخ بلیت نیز تعیین شود.

این درحالی است که سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه شنبه خود با خبرنگاران افزایش قیمت بلیت هواپیما را در دستور کار دولت ندانست.

با مهدی علیاری دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیرامون آثار و نتایج اجرای این مصوبه بر شرکت‌های هواپیمایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • واقعی شدن قیمت سوخت هواپیما از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

تا هنگامی‌که جلسه شورای عالی هواپیمایی برای حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی تشکیل نشده و مفاد تصمیم‌گیری این شورا  اعلام نشود نمی‌توان زمان اجرای مصوبه قانون بودجه را اعلام کرد.

حتی این احتمال وجود دارد که این قانون در سال جاری نیز اجرایی نشود. با این روند حداقل تا تیر ماه این جلسه تشکیل نخواهد شد.

در زمینه میزان افزایش احتمالی قیمت بلیت هواپیما نیز باید مطمئن شویم که شرکت پالایش و پخش در تعامل با دولت چه قیمتی را برای بنزین در سال جاری اعلام خواهد کرد و بر این اساس قیمت بلیت هواپیما نیز متناسب با نرخ سوخت تعیین می‌شود.

  • میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما چگونه تعیین خواهد شد؟

در صورت نهایی شدن مصوبه مجلس، شورای عالی هواپیمایی قیمت کف بلیت هواپیما را تعیین نموده و سقف قیمت بلیت بنابر میزان تقاضا در مسیر‌‌های مختلف و بر اساس روزهای هفته یا فصول مختلف سال تعیین خواهد شد و این امکان وجود دارد تا مانند بسیاری از کشورهای دنیا نرخ‌های متغیر و متفاوت بلیت هواپیما بر اساس میزان تقاضا اعمال شود.

  • آیا افزایش نرخ سوخت بر فعالیت و نوسازی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی تأثیرگذار است؟

اکنون حدود 30 درصد ناوگان هوایی کشور را هواپیماهایی تشکیل می‌دهند که پرمصرف بوده و بیش از حد استاندارد هواپیماهای روز دنیا سوخت مصرف می‌کنند.

با افزایش قیمت سوخت از آنجا که این نوع هواپیماها با قیمت سوخت واقعی قادر به ادامه رقابت نیستند، قطعا این هواپیماها از زنجیره ناوگان هوایی کشور خارج خواهند شد.

از سوی دیگر با افزایش نرخ بلیت هواپیما در کوتاه مدت با کاهش تقاضا برای حمل و نقل هوایی مواجه خواهیم بود اما با گذشت 6 ماه تا یک سال تقاضا به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

بر این اساس معتقدم واقعی شدن نرخ سوخت در درازمدت تاثیر منفی بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نخواهد داشت.

در مجموع واقعی شدن نرخ سوخت هواپیما آثار مفیدی را در زمینه نوسازی ناوگان هوایی کشور خواهد داشت چراکه شرکت‌های هواپیمایی برای باقی ماندن در بازار رقابت تلاش خواهند کرد با هواپیماهای نوتر و تسهیلات بیشتری به ارائه خدمات بپردازند گرچه قیمت این خدمات نیز با افزایش نرخ بلیت هواپیما بیشتر خواهد شد اما همانند سایر کالاها و خدمات در واقع مشتریان با خرید کالای با کیفیت و پرداخت بهای بیشتر امکان ارائه خدمات بهتر را نیز فراهم می‌کنند.

  • آثار روانی تورمی‌افزایش قیمت بلیت هواپیما و تاثیر آن در افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات تا چه میزان خواهد بود؟

بر اساس بررسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سهم ناوگان هوایی در حمل و نقل بار و مسافر تنها حدود 3 درصد است و با این روند افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور منطقی نمی‌تواند تاثیر چندانی در افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات داشته باشد.

بر این اساس حداکثر تاثیر افزایش قیمت بلیت هواپیما در افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات حدود 32 صدم درصد خواهد بود که چندان قابل توجه نیست.

کد خبر 22235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز