گروه اقتصادی: قطع صادرات نفت ایران به اسپانیا و آلمان باعث شد تا قیمت نفت برنت دریای شمال از مرز 120 دلار به ازای هر بشکه عبور کند؛ در حالی که نفت سبک آمریکا در پی گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور مبنی بر احتمال افت تقاضا، مسیر کاهش قیمت را در پیش گرفت و هر بشکه 101 دلار فروخته شد.

رئیس‌جمهور برزیل به اقتصادهای نوظهور دنیا هشدار داده که تحریم نفتی ایران باعث افزایش بهای این فراورده خواهد شد. فارس به نقل از رویترز گزارش داد که قیمت نفت برنت دریای شمال که 2روز پیش به‌شدت کاهش یافته بود، دیروز بار دیگر افزایش یافت و به بالای 120 دلار رسید.پیش از این اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی پیش‌بینی کرد تقاضای نفت جهان و آمریکا در سال 2012 میلادی کاهش خواهد یافت که این گزارش افت نزدیک به 3 دلاری نفت را رقم زده بود.دیروز اما قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 15سنت افزایش به120.03دلار رسید. به گفته کارشناسان بازار نفت، درصورت تشدید نگرانی‌ها درخصوص عرضه و صادرات نفت از سوی کشورهای خاورمیانه به‌خصوص ایران قیمت نفت بار دیگر افزایش خواهد یافت.

تحریم‌های ایران نفت را گران می‌کند

رئیس‌جمهور برزیل در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا از اعمال تحریم‌های غرب بر ضد‌ایران انتقاد کرد و گفت که این کار قیمت نفت را افزایش می‌دهد.خبر دیگر از بازار نفت اینکه، ایران در اقدامی پیش دستانه و در آستانه مذاکرات با 1+5 صادرات نفت خود به اسپانیا و آلمان را قطع کرد.شبکه خبری پرس تی وی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: ایران در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خود عرضه نفت به اسپانیا را متوقف کرده است.پیش از این وزیر نفت ایران قطع صادرات نفت به یونان را تایید کرده بود.دیروز وزارت خارجه اسپانیا طی بیانیه‌ای خبر توقف صادرات نفت ایران به این کشور را تایید کرد.

پس از توقف فروش نفت ایران به کشورهای انگلستان، فرانسه، یونان و اسپانیا، از دیروز فروش طلای سیاه به پالایشگاه‌های آلمانی هم متوقف شد و برخی خبرها حکایت از قطع صادرات نفت به ایتالیا دارد.سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر با بیان اینکه آلمان هیچگاه بازار هدف صادرات نفت ایران نبوده است، گفته بود: بر این اساس قراردادهای بلندمدتی برای فروش نفت به شرکت‌های پالایشگر آلمانی امضا نشده است.

اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای تابستان واردات نفت از ایران را متوقف کند و از کلیه اعضای خود خواسته است منابع جایگزین نفت ایران را هر چه سریع‌تر پیدا کنند. آمریکا ماه گذشته یونان، اسپانیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان و انگلیس را از تحریم‌های علیه ایران معاف کرده است. خبر دیگر اینکه شرکت کشتیرانی چاینا اوشن بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل دریایی چین اعلام کرد که شرکت بیمه دولتی چین پوشش بیمه‌ای مورد نیاز محموله‌های نفتی ایران را تامین خواهد کرد.

کد خبر 165914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز