همشهری‌آنلاین: در حالی که یک متخصص طب سالمندی می‌گوید که 1139 سالمند بالای صد سال در تهران زندگی می‌کنند مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت لایحه شهر دوستدار سالمند را نهایی کرده است چرا که شهر تهران دچار پدیده سالمندی است اما زیرساخت‌های شهر برای این موضوع فراهم نشده است.

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از موضوعاتی که امروز سه شنبه در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد، بحث سالمندان تهرانی و برنامه‌های شهرداری تهران برای این قشر کهن و سپید موی جامعه بود، موضوعی که «محمد مهدی گلمکانی» مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفته است که شهرداری از این موضوع غافل نیست و در حال برنامه ریزی برای آن است و در همین راستا لایحه «شهر دوستدار سالمند» را نهایی کرده اند.

این لایحه در شهرداری در حالی نهایی شده است که علی رغم هشدارهای پی در پی درباره سالمند شدن جمعیت ایران، دستگاه‌های دولتی درباره آن برنامه خاصی ندارند و هیچ برنامه بلند مدتی برای آن ارائه نکرده‌اند.

دکتر حسین نحوی نژاد متخصص امور سالمندان با اشاره به آمارهای مستند در این باره به ایسنا گفته است که حدود 40 سال آینده از هر چهار ایرانی یک نفر سالمند است و باید برای تبدیل این چالش به فرصت، مشکلات سالمندی را شناسایی و حل کرد.

این متخصص امور سالمندان با تاکید بر اینکه نخستین مشکل سالمندان مشکلات فرهنگی است، گفت: تا زمانی که دیدگاه‌ها نسبت به فرآیند سالمندی تغییر نکند، مشکلات آنها با وجود تزریق بودجه‌های کلان به قوت خود باقی می‌ماند.

همچنین دکتر فدایی وطن، متخصص طب سالمندی در جلسه امروز شورای شهر گفت: درصد سالمندی در شهروندی 8.6 درصد است که نشان دهنده افزایش پدیده سالمندی در پایتخت است. همچنین از جمعیت 686 هزار و 431 سالمند تنها 293 هزار و 815 نفر دارای درآمد مستقل بدون کار هستند که این با کرامت سالمندان در تناقض است.

منطقه سه تهران بیشترین سالمند را دارد

فدایی وطن افزود: سالمندانی که به صورت انفرادی زندگی می‌کنند در رده سنی 70 تا 74 سال، 22 هزار نفر و بالای 75 سال به 34 هزار نفر می‌رسند. منطقه 6 نیز دارای بیشترین سالمند است و هزینه سلامت در مناطق یک تا سه و 6 بسیار بالا است.

وی تاکید کرده است: جامعه ما به سرعت به سمت سالمندی می‌رود که این موضوع لزوم توجه به سالمندان را بیشتر می‌کند. متاسفانه کمتر به سالمندان توجه می‌کنیم. به عنوان مثال نمایندگان مجلس و شورا برای ورود به مجلس کمتر وعده برای سالمندان دارند.

نجفی: شهر دوستدار سالمند را ملی کنیم

همچنین محمدعلی نجفی در جلسه شورای شهر امروز با انتقاد از اینکه در ایران از نظر توجه به سالمندان فقر مطلق حاکم است، خواستار عزم شورای شهر تهران برای تبدیل فراهم کردن «شهر دوستدار سالمند» به یک موضوع ملی شد و بر ضرورت مناسب‌سازی گذرگاه‌های معابر برای استفاده سالمندان تاکید کرد.

از سویی معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر تهران هم با تاکید بر ضرورت تهیه این سند ملی اظهار کرد: در کشور شاهد رشد سریع سالمندی هستیم به گونه‌ای که به ازای هر کودکی که متولد می‌شود 15 نفر به دوران سالمندی می‌رسند اما در مقابل تنها یک درصد از قوانینی که در مبادی قانونگذاری تصویب می‌شود به امور سالمندان مرتبط است.

اما حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران معتقد است: مسائل سالمندی تک‌پارامتری نیست و فقط به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود بلکه این مشکلات باید در کل کشور حل شود.

هشت درصد جمعیت کشور سالمند هستند

به گزارش همشهری‌آنلاین، بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در کشور بیش از هشت درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که این میزان تا 20 سال آینده نزدیک به 15 درصد خواهد شد.

این ارقام نشان می‌دهد که اگر برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور از هم اکنون برنامه مدون و خاص برای این قشر عظیم نداشته باشند در 20 سال آینده کشور دچار یک بحران و معضل اساسی برای رفع مشکل و مسائل پیش آمده ناشی از مسائل اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و غیره برای این قشر خواهد شد.

سالمندان کشور ما امروز بیش از پنج میلیون نفر هستند و این رقم در سال 2050 به بیش از 25 میلیون نفر، یعنی معادل 26 درصد جمعیت کل کشور خواهد شد.

در زمان حاضر بالای 63 درصد سالمندان در شهرها و نزدیک به 35 درصد سالمندان در روستاها ساکن هستند. براساس گزارشات اعلام شده بیشترین تعداد سالمندان در استان گیلان با 8.5 درصد و سیستان و بلوچستان با 2.5 درصد کمترین تعداد سالمندان کشور را در خود جای داده‌اند که دلایل اصلی این حداقل و حداکثرها وجود بهداشت و سطح رفاهی بالا و همچنین میزان باروری و استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی در دورترین نقاط کشور می‌تواند باشد.

در میان کشورهای جهان نیز ژاپن، ایتالیا و آلمان به ترتیب بالاترین جمعیت سالمندی دنیا را دارند؛ در حالی که امارات متحده، قطر و کویت کمترین جمعیت سالمند دنیا را دارا هستند.

کد خبر 165707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز